» آرشیو اخبار » چین در صدر تولید پنبه با 25 میلیون تن
چین در صدر تولید پنبه با ۲۵ میلیون تن

چین در صدر تولید پنبه با 25 میلیون تن

9 آذر 1401 4

چین با تولید ۵.۳۵ میلیون تن پنبه بزرگترین تولیدکننده است و پس از آن نیز با اختلافی جزئی هندوستان قرار دارد.

به گزارش گذانیوز، پنبه یک فیبر گیاهی طبیعی است که در اطراف بذر گیاه پنبه رشد می کند. همچنین استفاده از پنبه به دلیل ویژگی های مطلوبی که دارد از سنت دیرینه در صنعت پوشاک برخوردار است. نکته جالب توجه اینکه کشورهای برتر تولید کننده پنبه به ترتیب شامل «چین، هند و ایالات متحده» هستند که در مورد ایالات متحده می توان گفت: غالباً ایالت های جنوبی به طور سنتی بیشترین مقدار پنبه را برداشت می کنند.

البته این منطقه قبلاً به عنوان کمربند پنبه ای شناخته می شد، جایی که پنبه محصول نقدی غالب از قرن ۱۸ تا ۲۰ بود اما بنا بر آنچه کارشناسان جهانی می گویند: به دلیل کاهش خاک و تغییرات اجتماعی و اقتصادی، تولید پنبه کاهش یافته و هکتارها در این منطقه در حال حاضر عمدتاً برای محصولاتی مانند ذرت، سویا و گندم استفاده می شود و این امر خود موجب کاهش تولید شده است.

چین و هند در جایگاه اول و دوم تولید پنبه در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲

با این وجود بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان فائو در حالی که کل پنبه تولیدی در جهان در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۲۵ میلیون تن بوده است، در بخش کشورهای پیشرو در تولید پنبه، چین با تولید حدود ۵.۳۵ میلیون تن در صدر جای دارد. این آمار همچنین نشان می دهد که کشور هند با ۵.۳۳ میلیون تن در جایگاه دوم تولیدکننده های برتر پنبه قرار دارد و پس از آن نیز ایالات متحده با تولیدی به میزان ۳.۸۱ میلیون تن در رتبه سوم قرار دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

داده های آماری ارائه شده همچنین حاکی از این است: در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور برزیل با تولید حدود ۲.۶۸ میلیون تن در رتبه چهارم تولید قرار دارد و پس از آن نیز پاکستان با ۱.۳۰ میلیون تن پنجمین تولید کننده برتر پنبه است. از سوی دیگر این داده های آماری فائو نشان می دهد: در مدت نامبرده کشورهای «استرالیا، ترکیه، ازبکستان، آرژانتین و مالی» نیز در جایگاه های ششم تا دهم تولیدکننده های برتر پنبه قرار دارند.

سالانه تا ۸۰هزار تن پنبه در ایران تولید می شود

از سوی دیگر ایران در حوزه تولید پنبه جایگاه چندانی ندارد و غالبا برای تامین پنبه مورد نیاز خود وابسته به واردات از کشورهایی همچون پاکستان است. به طوری که به گفته حسین کاویانی، مدیر عامل صندوق پنبه ایران، تقاضای داخلی پنبه در ایران بیش از ۱۸۰هزار تن در سال است در حالی که تولید داخلی کشور بین ۷۰ تا ۸۰هزار تن است. به این ترتیب در سال نیاز به واردات حداقل ۱۰۰هزار تن داریم.

گفتنی است که استان فارس یکی از مهمترین مراکز کشت پنبه در ایران است که اگرچه از نظر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را دارد اما از نظر برداشت پنبه رتبه اول کشور را دارد. شایان ذکر است شهرهای لارستان، داراب، زرین دشت و فسا از برجسته ترین مراکز کشت پنبه در استان فارس هستند و کشاورزان این مناطق از دیرباز به کشت این محصول موسوم به طلای سفید پرداخته اند. علاوه بر این در حال حاضر محصول پنبه در استان های دیگری همچون «گلستان، سمنان، خراسان جنوبی، قم، اردبیل و اصفهان» نیز کشت می شود.

ایالات متحده و برزیل؛ صادرکننده های برتر پنبه

بر اساس این گزارش، در بحث صادرات پنبه نیز آمارهای فائو نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایالات متحده ارسال ۳.۲ میلیون تن پنبه بزرگترین صادر کننده است و پس از آن نیز کشور برزیل با ۱.۷ میلیون تن در جایگاه دوم جای دارد. این داده های فائو همچنین نشان می دهد هند و استرالیا نیز با صادرات ۸۷۰هزار تن به طور مشترک در رتبه دوم صادرات پنبه قرار دارند و پس از آن نیز کشورهای یونان و بنین در رتبه های بعدی صادرات پنبه قرار گرفته اند.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×