» آرشیو اخبار » چگونه یک ریگ ماینینگ بسازیم؟
ریگ ماینینگ

چگونه یک ریگ ماینینگ بسازیم؟

27 مهر 1401 10

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ماینینگ یا استخراج رمزارزها شامل استفاده از یک یا چند کامپیوتر (در اینجا با نام ریگ ماینینگ شناخته می‌شوند) برای اعتبارسنجی تراکنش‌های یک بلاکچین است. از نظر تکنیکال، این کامپیوترها معادلات رمزنگاری شده را حل و داده‌های حاصل را در یک دفتر کل دیجیتالی ثبت می‌کنند. هرچه کامپیوترهای بیشتری برای حل معادلات استفاده شود، آن بلاکچین سریع‌تر می‌تواند تراکنش‌ها را تأیید کند.

هنگامی‌که ماینرها هش بلوک‌های تایید نشده را تأیید می‌کنند، به ازای هر هش تأییدشده پاداش دریافت می‌نمایند. فرایند ماینینگ می‌تواند به انرژی و محاسبات فشرده زیاد و همچنین سخت‌افزارهای تخصصی و نرم‌افزار مخصوص استخراج نیاز داشته باشد.

ازجمله پرکاربردترین و سودآورترین ارزهای دیجیتالی استخراج‌شده، می‌توان به بیت کوین (BTC)، مونرو (XMR)، راون کوین (RVN) و دوج کوین (DOGE) اشاره کرد. اتر (ETH) نیز قبلاً در این لیست جا داشت، اما با تغییر مکانیزم شبکه به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) دیگر نمی‌توان رمزارز اتر (ETH) را استخراج کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

درک فرایند ماینینگ رمزارزها برای کسانی که قصد دارند روی این کلاس از دارایی سرمایه‌گذاری کنند، ضرورت دارد. به‌هرحال، ماینرها نقش مهمی در تضمین امنیت و تمرکززدایی بلاکچین ایفا می‌کنند. ماینینگ ارز دیجیتال فرآیندی است که مستلزم استفاده از سخت‌افزار، نرم‌افزار و یک استخر استخراج ارزهای دیجیتال تخصصی است. درک و تنظیم این فرآیند بدون راهنمایی مناسب ممکن است امری دشوار باشد، بنابراین بر آن شدیم تا در ادامه این مطلب برخی از جزئیات ضروری مرتبط با این حوزه را گردآوری کنیم.

ریگ ماینینگ رمزارز چیست و چگونه کار می کند؟

“ریگ” ماینینگ در حقیقت، یک کامپیوتر شخصی سفارشی‌شده (PC) است که تمام اجزای استاندارد یک PC ازجمله CPU، مادِربُرد، رم و فضای ذخیره سازی را شامل می‌شود. تفاوت اصلی در این است که ریگ های استخراج از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) به جای واحدهای پردازش مرکزی (CPU) استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های گرافیکی یا به اختصار جی‌پی‌یو ها (GPU)، در حل معادلات رمزنگاری مورد نیاز جهت تأیید تراکنش‌های یک بلاکچین بهتر عمل می‌کنند. یک واحد پردازش گرافیکی سطح بالا می‌تواند از نظر تعداد فرمان در هر ساعت، تا 800 برابر بهتر از یک CPU استاندارد عمل کند. همین ویژگی، آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل و البته ضروری برای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

افزون‌براین، پردازنده‌های گرافیکی هش‌ریت بسیار بالاتری نیز دارند و نگهداری از آن‌ها آسان‌تر است، به همین دلیل این پردازنده ها محبوبیت زیادی بین ماینرها کسب کرده‌اند. هش‌ریت معیاری است که نشان می‌دهد کامپیوتر شما با چه سرعتی می‌تواند معادلات رمزنگاری را حل کند. به علاوه از این معیار برای تعیین سودآوری فرایند ماینینگ نیز استفاده می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که ریگ های ماینینگ اغلب به چندین پردازنده گرافیکی مجهز می‌شوند. این امر از آن جهت ضروری است که هر چه یک ریگ دارای پردازنده گرافیکی بیشتری باشد، هش‌ریت بالاتری خواهد داشت. درواقع، ریگ های استخراج رمزارزها از GPU برای تأیید تراکنش‌های یک بلاکچین استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که همه ماینرها از پردازنده‌های گرافیکی استفاده نمی‌کنند. در برخی موارد، مانند استخراج بیت کوین، ماینرها ممکن است ترجیح دهند به جای GPU از یک مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) استفاده کنند.

برخی از نکاتی که در هنگام ساخت یک ریگ ماینینگ باید در نظر داشت عبارتند از:

  • هزینه تجهیزات: با خاطر داشته باشید که قطعاتی مثل GPU و ASIC ممکن است قیمت تمام‌شده زیادی داشته باشند، بنابراین مهم است که قیمت تمام تجهیزات لازم را قبل از هرگونه اقدام، در نظر بگیرید.
  • هزینه برق: استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند انرژی‌بر است، بنابراین در نظر گرفتن هزینه برق ضروری است.
  • آزمون و خطا: ساختن یک ریگ ماینینگ مانند ساختن یک رایانه شخصی سفارشی نیست بلکه می‌تواند یک فرآیند آزمون و خطا باشد که مستلزم تغییر و تعدیل زیادی است.

برای ساخت یک ریگ ماینینگ به چه اجزایی نیاز است؟

برای ساخت یک ریگ ماینینگ چندین جز ضروری نیاز دارید که عبارتند از:

پردازنده‌های گرافیکی

همانطور که قبلاًاشاره شد، پردازنده‌های گرافیکی جزء حیاتی هر دستگاه ماینینگ محسوب می‌شوند. تعداد GPUهای مورد نیاز به هش‌ریتی بستگی دارد که شخص ماینر به دنبال دستیابی به آن است. اما یک یا دو پردازنده گرافیکی برای یک ماینر تازه کار کفایت می‌کند.

کارت گرافیک ام اس آی

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا به اختصار ASICها دستگاه‌ههایی تخصصی هستند که به طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها نسبت به GPU معمولاً داای قیمت بالاتری دارند، اما در عین حال، هش‌ریت بسیار بالاتری نیز ارائه می‌کنند.

آنتماینر در ریگ ماینینگ

مادِربُرد

مادِربُرد ستون اصلی هر کامپیوتری است و ریگ ماینینگ نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. یک مادربرد ایده‌آل باید بتواند از تمام GPUهای به کار رفته در ریگ پشتیبانی کند.

مادربرد ریگ ماینینگ

CPU

برخی از مبتدیان ترجیح می‌دهند تنها با پردازنده‌های مرکزی یا به اختصار یک سی‌پی‌یو (CPU) کار خود را آغاز کنند، که این امکان نیز وجود دارد. هرچند، این CPUها باید سطح بالایی داشته باشند و بتوانند نیازهای فرایند ماینینگ را برآورده کنند. هنگام استفاده از پردازنده‌های گرافیکی برای ماینینگ، یک ریگ پایه فقط به یک CPU سطح پایین یا میان‌رده مانند نسل هشتم یا نهم اینتل نیاز دارد.

پردازنده

رم (RAM)

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای هر کامیپوتری ضروری است، زیرا برای ذخیره موقت داده‌ها در حین کار کردن سیستم استفاده می‌شود. برای یک ریگ ماینینگ، داشتن رَم کافی جهت ذخیره‌سازی داده‌های تمام پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در ریگ بسیار حائز اهمیت است.

واحد تأمین برق

منبع تغذیه (PSU) یکی از مهمترین اجزای یک ریگ ماینینگ به شمار می‌رود. دلیل این اهمیت در این است که این واحد تغذیه (PSU) باید بتواند برق کافی را برای تمام اجزای ریگ فراهم کند. درباره منبع تغذیه یک قانون کلی وجود دارد: یک PSU تهیه کنید که بتواند حداقل دو برابر توان مورد نیاز ریگ شما، برق تامین کند. به طور معمول، یک PSU پلاتینی 1200w با رتبه A به خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

پلاتینوم

ذخیره‌سازی

مانند هر کامپیوتر دیگری، ریگ ماینینگ به مقداری فضا برای ذخیره‌سازی داده‌ها نیاز دارد. این فضای ذخیره‌سازی می‌تواند به صورت هارد دیسک یا SSD باشد. اندازه این فضا به میزان داده‌ای بستگی دارد که برای استخراج برنامه‌ریزی می‌کنید. به طور معمول، یک درایو 240 گیگابایتی یا بزرگتر باید کافی باشد.

کارت حافظه

سایر ملزومات

علاوه بر اجزای سخت افزاری مذکور، برای ساختن یک ریگ استخراج به چند جزء دیگر نیز نیاز دارید که عبارتند از:

  • نرم افزارهای ماینینگ مانند CGMiner، EasyMiner یا BFGMiner.
  • یک سیستم عامل مانند Awesome Miner، Rave OS یا Hive OS.
  • یک کیف پول رمزارزی برای ذخیره کوین‌های استخراج شده شما.
  • یک رایزر برای بالا بردن GPU جهت سهولت در گردش جریان هوا.
  • اتصال به اینترنت پایدار؛ و
  • یک فلش مموری با حداقل 5 گیگابایت ظرفیت.

نحوه ساخت ریگ ماینینگ: برای مبتدیان

اکنون که با اجزای مورد نیاز برای ساخت یک ریگ ماینینگ ارزهای دیجیتال آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که باهم یکی از آنها را کنار هم قرار دهیم. در ادامه راهنمای گام به گام مونتاژ این ریگ را بررسی خواهیم کرد:

مرحله 1: مادربرد را وصل کنید

مطمئن شوید اهرمی که سوکت CPU شما را محکم می‌کند در موقعیت آزاد قرار دارد. در مرحله بعد، مادربرد را خارج از قاب ماینینگ، روی چیزی قرار دهید که آن را بدون حرکت نگه دارد. مانند یک جعبه فومی یا یک کیسه ضد الکتریسیته ساکن.

مرحله 2: پردازنده را وصل کنید

پردازنده را به مادربرد وصل کنید. روی هر دو سوکت پردازنده و مادربرد را علامت‌گذاری کنید تا بعداً مشخص شود کدام یک برای کدام بخش است. همچنین هنگام اتصال پین‌های CPU به مادربرد، بسیار دقت کنید زیرا می‌توانند به راحتی خم شده و به کل پردازنده آسیب برسانند.

مرحله 3: رم را نصب کنید

قرار دادن ماژول رم در سوکت رم مادربرد بسیار ساده است. پس از باز کردن براکت‌های جانبی اسلات مادربرد، ماژول رم را با دقت به درون سوکت رم فشار دهید. RAM باید با دقت زیاد و در جهت درست نصب شود زیرا این امکان وجود دارد که RAM فقط به یک طریق در سوکت قفل شود.

مرحله 4: منبع تغذیه را وصل کنید

مطمئن شوید که منبع تغذیه (PSU) را به طور ایمن به مادربرد وصل کنید. درغیراینصورت، ریگ ماینینگ شروع به کار نخواهد کرد. کانکتور برق 8 پین CPU باید به نزدیک‌ترین شکاف مادربرد نسبت به پردازنده وارد شود.

مرحله 5: رایزرهای USB را وصل کنید

این رایزرها برای اتصال GPUها به مادربرد مورد نیاز هستند. آنها را در اسلات‌های PCI موجود روی مادربرد قرار دهید.

مرحله 6: پردازنده‌های گرافیکی را وصل کنید

با استفاده از رایزرهای USB، پردازنده‌های گرافیکی را روی قاب محکم کنید. سپس کانکتورهای برق PCI-e 6+2 را به GPU وصل نمایید. در نهایت، قبل از راه‌اندازی ریگ ماینینگ، دوباره مطمئن شوید که همه کابل‌ها به درستی وصل شده باشند. هنگامی که همه چیز به برق وصل شد، دستگاه آماده شروع استخراج ارز دیجیتال است.

آیا استخراج رمزارزها همچنان سودآور است؟

اکنون که اتریوم همزمان با تغییر مکانیزم به اجماع اثبات سهام، روند استخراج را نیز متوقف کرده است، آیا استخراج همچنان سودآور است؟ پاسخ به این سوال، بسته به عوامل مختلف، مثبت است.

سودآوری ماین کردن در میان رمزارزهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، استخراج بیت کوین هنوز بسیار سودآور است، در حالی که سودآوری استخراج اتریوم بسیار کمتر شده است. یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت، قیمت رمزارز موردنظر است. اگر قیمت یک دارایی بالا برود، استخراج آن نیز طبیعتاً سودآورتر می‌شود و بالعکس. استخراج ارزهای دیجیتال هنوز هم می‌تواند یک کار سودآور باشد، اما انجام تحقیقات لازم قبل از شروع کار بسیار مهم است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×