» رپورتاژ » چه تجهیزات پزشکی برای بیماران تنفسی مناسب است؟

چه تجهیزات پزشکی برای بیماران تنفسی مناسب است؟

15 آذر 1401 5

تجهیزات پزشکی تنفسی، کلیه دستگاه هایی هستند که به انجام عمل دم و بازدم بیماران تنفسی کمک رسانی می کنند، این دستگاه ها می توانند در درمان غیر جراحی بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی حین خواب و یا مدیریت مشکلات تنفسی روزمره و یا رساندن مستقیم دارو به دستگاه تنفسی کاربرد داشته باشند.

در سال‌های اخیر بنا بر دلایلی همچون آلودگی هوای شهرها و تغییر سبک زندگی مردم، تعداد بیماران ریوی و قلبی افزایش چشمگیری داشته، بسیاری از این بیماران قادر نیستند عمل تنفس را به طور طبیعی انجام بدهند و برای حل این مسئله با توجه به وضع عمومی بیمار، از تجهیزات کمک تنفسی همچون اکسیژن ساز، ونتیلاتور، بای پپ، سی پپ، اسپیرومتر و… استفاده می شود، مرکز تجهیز سلامت آماده ارائه خدمات اجاره و فروش انواع تجهیزات پزشکی همچون دستگاه های پزشکی کمک تنفسی می باشد.

تجهیزات پزشکی تنفسی

تجهیزات پزشکی تنفسی، کلیه دستگاه هایی هستند که به انجام عمل دم و بازدم بیماران تنفسی کمک رسانی می کنند، این دستگاه ها می توانند در درمان غیر جراحی بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی حین خواب و یا مدیریت مشکلات تنفسی روزمره و یا رساندن مستقیم دارو به دستگاه تنفسی کاربرد داشته باشند.

نحوه کار تجهیزات پزشکی تنفسی

بیشتر تجهیزات پزشکی تنفسی به نحوی طراحی شده اند که جریان ثابتی از اکسیژن را همراه با فشار از راه دهان و یا بینی بیمار به ریه او بفرستند، لزوم با فشار وارد شدن اکسیژن به این دلیل است که ریه ها به هنگام دریافت اکسیژن باز بمانند، در این وضعیت است که اکسیژن به خوبی وارد بدن بیمار می شود و امکان تامین اکسیژن بافت ها و خروج کربن دی اکسید از آن ها فراهم می شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

معرفی تجهیزات پزشکی مناسب برای بیماران تنفسی

به طور کلی بیمارانی که از مشکلات تنفسی همچون برونشیت، آسم، آمفیزم، نارسایی های قلبی و ریوی و سایر مشکلات تنفسی رنج می برند، برای اینکه به طور طبیعی تنفس کنند، به تجهیزات پزشکی تنفسی نیاز دارند، در ادامه به معرفی این تجهیزات که وجودشان برای بیماران تنفسی ضروری می باشد، می پردازیم.

این دستگاه ها هم در محیط های بیمارستانی و هم در منازل می توانند کاربرد داشته باشند، تجهیز سلامت با هدف افزایش سلامت عمومی مردم به ارائه خدمات اجاره و فروش این دستگاه های تنفسی و سایر تجهیزات پزشکی می پردازد.

دستگاه کمک تنفسی اکسیژن ساز

از ضروری ترین دستگاه های کمک تنفسی اکسیژن ساز می باشد که با غلیظ کردن و فشرده سازی هوای محیط اطراف، اکسیژن مورد نیاز بیمار را در اختیار او قرار می دهد.

نحوه کار اکسیژن ساز به این طریق می باشد که با کمپرس کردن هوای اطراف بیمار که شامل 78% نیتروژن، 21% اکسیژن و 1% گاز های دیگر می باشد آن را به مخازن ژئولیت وارد می کند و نیتروژن آن را با روش PSA جدا می کند و اکسیژن پزشکی با درصد بالای 95 را در برای تنفس بیمار فراهم می کند.

در چه زمانی به دستگاه اکسیژن ساز نیاز است؟

بسیاری از بیماران که مبتلا به نارسایی های ریوی همچون COPD و پنومونی و ادم ریوی و… می باشند و سطح اکسیژن خونشان از حد طبیعی، پایین تر است، برای اینکه سطح اکسیژن خونشان در حالت نرمال قرار بگیرد، به اکسیژن تراپی نیاز دارند، در این زمان ها، دستگاه اکسیژن ساز با تجویز پزشک استفاده می شود.

شرایط نگهداری دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز نیز همانند سایر تجهیزات پزشکی به مراقبت ها و رعایت نکانی نیاز دارد، برخی از این نکات عبارت اند از:

  • عدم قرار دادن دستگاه در محیط های پر گرد و غبار همانند کنار پنجره و یا روی موکت و فرش
  • عدم قرار دهی دستگاه اکسیژن ساز در نزدیکی پرده
  • عدم قرار دهی دستگاه اکسیژن ساز در نزدیکی مولدهای گرما
  • ایستاده قرار دادن دستگاه اکسیژن ساز
  • رعایت فاصله حداقل 25 سانتی متری اکسیژن ساز نسبت به دیوار و سایر وسایل
  • اطمینان حاصل کردن از عدم پیچ خوردگی، گره خوردگی و پارگی سوند اکسیژن
  • تمیز کردن منظم اکسیژن ساز

دستگاه تنفسی ونتیلاتور

ونتیلاتور یا همان تنفس مصنوعی، دستگاهی می باشد که عمل تنفس را برای افرادی که به طور دائم یا موقت درگیر مشکلات تنفسی هستند و توانایی تنفس طبیعی را ندارند، به انجام می رساند.

در گذشته از این دستگاه تنها در بیمارستان ها استفاده می شد اما بیمارانی مانند بیماران نخاعی که برای مدت زمان زیادی مجبور به استفاده از دستگاه ونتیلاتور بودند تمایلی به بستری طولانی مدت در بیمارستان نداشتند و با گذر زمان خانواده این افراد آموزش های استفاده صحیح از ونتیلاتور را دریافت کردند تا بیماران بتوانند در خانه خود بمانند.

هدف از استفاده از ونتیلاتور

دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور، بیماری تنفسی را درمان نمی کند بلکه اکسیژن مورد نیاز بیمار را فراهم می آورد تا زمانی که علت و زمینه مشکل تنفسی رفع و بیمار درمان شود، لازم به ذکر است از دستگاه ونتیلاتور پس از انجام برخی عمل های جراحی نیز استفاده می شود چرا که دستگاه تنفسی بیمار به دلیل بیهوشی ممکن است تا مدت زمانی کوتاه، به خوبی عمل نکند.

دستگاه کمک تنفسی سی پپ

دستگاه سی پپ دستگاهی کمک تنفسی می باشد که با منتقل کردن فشار هوای خفیف به راه هوایی بالایی بیمار، باعث می شود که بیماران در خواب راه های هوایی خود را باز نگه دارند و به طور طبیعی تنفس کنند، این دستگاه، درمانی غیر جراحی مناسب برای افرادی است که از وقفه تنفسی و یا آپنه انسدادی رنج می برند.

انواع دستگاه سی پپ

دستگاه های سی پپ در دو نوع با فشار ثابت و دستگاه سی پپ با فشار خودکار تولید می شود.

دستگاه سی پپ با فشار ثابت

این دستگاه فشار مثبت بالای اتمسفر را به طور ثابت و یکسان در حین دم و بازدم از طریق ماسک به بیمار اعمال می کند.

دستگاه سی پپ با فشار خودکار

این دستگاه بر اساس آنالیز میکروپروسسور داخلی از میزان کاهش و یا قطع فلو فشار هوا را تنظیم می کند و به بیمار اعمال می کند.

دستگاه کمک تنفسی بای پپ

این دستگاه دارای تشابهاتی با سی پپ می باشد و به عبارتی نوعی سی پپ می باشد که بین دو سطح فشار بالا و پایین قرار دارد.

دستگاه بای پپ به چه بیمارانی کمک می کند؟

  • بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه
  • بیماران مبتلا به آسم
  • پنومونی
  • آپنه انسدادی خواب و آپنه مرکزی خواب
  • ادم حاد ریوی ناشی از نارسایی های قلبی
  • مشکلات تنفسی بعد از عمل جراحی

اسپیرومتر

این دستگاه که با نام دم سنج نیز شناخته می شود، دستگاهی کمک تنفسی می باشد که هوای دم و بازدم و مقدار اکسیژن موجود در محیط بیمار را اندازه گیری می کند، همچنین این اکسیژن را که اندازه گیری می کند با دم به بدن بیمار وارد شده و سوخت و ساز بافت ها راحت تر انجام می شود، همینطور کربن دی اکسید ناشی از سوخت و ساز را نیز دفع می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده بالا بردن رطوبت تنفس، گرم و تازه کردن گازهای تنفسی، حفاظت از غشاهای سطحی در مقابل عوامل مخرب محیطی مثل میکروارگانیسم ها و ذرات معلق نیز از سایر اقداماتی است که اسپیرومتر به انجام می رساند.

نبولایزر

این دستگاه دارو را از طریق استنشاق مستقیماً به بخش های مختلف دستگاه تنفسی می رساند که دریافت دارو از این طریق برای بیماران مبتلا به برونشیت و آسم شدید، بسیار مؤثر می باشد.

کلیه تجهیزات پزشکی ذکر شده مواردی هستند که عمل تنفس را برای بیمار آسان می کنند، در صورت نیاز به این تجهیزات می توانید از طریق تماس با مرکز معتبر تجهیز سلامت اقدام کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×