» آرشیو اخبار » چشم انداز کوتاه مدت بیت کوین اندکی بهبود یافته است

چشم انداز کوتاه مدت بیت کوین اندکی بهبود یافته است

7 تیر 1401 7

معیارهای بازار مشتقات بیت کوین از زمان برگشت قیمت از کف 17 هزار و 600 دلار اندکی بهبود یافته است، اما نهنگ‌ها و بازارسازها (میکرها) همچنان ممکن است روی بیت کوین فشار وارد کنند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از دور شدن قیمت از کف 17 هزار و 600 دلاری 18 ژوئن و تشکیل یک الگوی صعودی با تارگت کوتاه مدت 21 هزار دلار، اندکی حس امید در بین سرمایه‌گذاران بیت کوین (BTC) پدیدار شد.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار 12 ساعته قیمت بیت کوین در صرافی FTX. منبع: TradingView

گفتنی است، اظهارات منفی اخیر قانون‌گذاران نیز باعث کاهش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران شده است. توماس موزر (Thomas Muser)، نایب رئیس بانک ملی سوئیس (SNB) در مصاحبه‌ای با کوین‌تلگراف گفت که اگر مقررات مالی فعلی در صنعت ارز دیجیتال اجرایی شود، اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) دیگر وجود نخواهد داشت.

مقاله‌ای که در 26 ژوئن در مجله The People’s Daily منتشر شد به فروپاشی شبکه ترا (LUNA) که اکنون ترا کلاسیک (LUNC) نامیده می‌شود اشاره داشته است. متخصص بلاکچین ییفان هی ((Yifan He در این مقاله کریپتو را یک طرح پانزی قلمداد کرد. کوین‌تلگراف در تاریخ 27 ژوئن از وی خواست تا این گفته خود را توضیح دهد، وی اظهار داشت «بر اساس فهم من، همه ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری نشده از جمله بیت کوین، طرح‌های پانزی هستند.»

در تاریخ 24 ژوئن، ساپنندی موهنتی (Sopnendu Mohanty)، مدیر ارشد فین‌تک اداره پولی سنگاپور (MAS) متعهد شد که در برابر هرگونه «کج رفتاری» در صنعت ارزهای دیجیتال «بی‌رحمانه و سخت‌گیرانه عمل کند».

روی هم رفته، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین با احساسات ضد و نقیضی مواجه هستند، به طوری که برخی فکر می‌کنند که بازار به کف خود رسیده و روی 20000 دلار حمایت شده است. در همین حال، دیگر افراد از تأثیری که رکود جهانی می‌تواند بر دارایی‌های ریسک‌پذیر داشته باشد، واهمه دارند. به همین خاطر، معامله گران باید داده‌های بازار مشتقات را تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند آیا تریدرهای حرفه‌ای روی افت بیشتر قیمت حساب بازکرده‌اند یا خیر.

 

معاملات فیوچرز بیت کوین تعادل بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد

معامله گران معمولی معمولاً از قراردادهای فیوچرز اجتناب می‌کنند زیرا قیمت آنها با بازارهای اسپات اختلاف دارد. با این حال، این قراردادها ابزار مورد علاقه تریدرهای حرفه‌ای است زیرا در معرض نوسانات کارمزد تأمین سرمایه (Funding Rate) قرار نمی‌گیرند.

این قراردادها که یک دوره ماهانه ثابت دارند معمولاً با یک اختلاف قیمت جزئی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند، زیرا سرمایه‌گذاران آن‌ها پول بیشتری را برای خودداری از تسویه قرارداد طلب می‌کنند. در نتیجه، قراردادهای فیوچرز باید با یک اضافه بهای (پریمیوم) سالانه 5 الی 10 درصدی در بازارهای سالم معامله شوند. باید توجه داشت که این ویژگی منحصر به بازارهای ارز دیجیتال نیست.

 

پریمیوم سالانه قراردادهای فیوچرز 3 ماهه بیت کوین. منبع: Laevitas

هر زمان که این شاخص (پریمیوم) به صفر برسد یا منفی شود، یک علامت خرسی (نزولی) است که بیانگر وضعیتی به نام عقبگرد (Backwardation) بازار است. این نکته که شاخص پریمیوم بعد از افت قیمت بیت کوین تا 17600 دلار، به ندرت وارد ناحیه منفی شده قابل توجه است.

با وجود اینکه اکنون پریمیوم یا نرخ پایه (Basis Rate) بازار فیوچرز بسیار پایین است، سطح تقاضا بین خریداران و فروشندگان اهرمی در تعادل است.

معامله گران برای حذف عوامل خارجی مختص بازار فیوچرز، باید بازارهای آپشن بیت کوین را نیز تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال، انحراف دلتای 25 درصد در بازار آپشن نشان می‌دهد که نهنگ‌های بیت‌کوین و میزهای آربیتراژ برای محافظت از خود در برابر سقوط یا صعود بازار، در حال هزینه زیادی هستند.

در طول بازارهای نزولی، سرمایه‌گذاران آپشن روی افت قیمت بیشتر شرط‌بندی می‌کنند و این باعث می‌شود اندیکاتور انحراف دلتای 25 درصدی skew)) به بالای 12 درصد برسد. از سوی دیگر، در بازارهای صعودی، این شاخص به دلیل فوموی سرمایه‌گذاران به منفی 12 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

قراردادهای آپشن 30 روزه بیت کوین با انحراف دلتای 25 درصد: منبع: Laevitas

 

این شاخص پس از رسیدن به 36 درصد در تاریخ 18 ژوئن که بالاترین رکورد آن محسوب می‌شود، اکنون به 15 درصد کاهش یافته است. بازار آپشن ریسک گریزی شدید تریدرها تا 25 ژوئن را نشان می‌دهد، زمانی که انحراف دلتای 25 درصدی (25% delta skew) در نهایت به زیر 18 درصد شکسته شد.

سطح فعلی انحراف دلتای 25 درصدی همچنان حاکی از شرط‌بندی نزولی معامله گران حرفه‌ای است، اما دیگر در سطحی قرار ندارد که نشان دهنده ریسک گریزی شدید آن‌ها باشد.

 

طبق داده‌های آن‌چین، کف قیمت بیت کوین نزدیک است

برخی از معیارها نشان می‌دهد که بیت کوین ممکن است در 18 ژوئن پس از فروش سنگین بیت کوین توسط ماینرها به کف قیمت خود رسیده باشد. به گفته کوین‌تلگراف، این نشان می‌دهد که کاپیتولاسیون هم اکنون صورت گرفته است. همچنین شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین گلسنود، اعلام کرد که ضریب مایر (Mayer Multiple) بیت کوین به زیر 0.5 رسیده است که بسیار به ندرت اتفاق میفتد و از سال 2015 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

با توجه به اینکه پلتفرم‌های بزرگی همچون تری اروز کپیتال Three Arrows Capital)) با خطر جدی ورشکستگی به دلیل کمبود نقدینگی یا اهرم‌های بیش از اندازه کاربران مواجه شدند، ممکن است کمی طول بکشد تا نهنگ‌ها و میزهای آربیتراژ خود را با این وضعیت تطبیق دهند. تا زمانی که شواهد کافی مبنی بر کاهش خطر ورشکستگی شرکت‌های دیفای مشاهده نشود، قیمت بیت کوین احتمالاً به نوسان زیر 22 هزار دلار ادامه خواهد داد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

 

منبع: کوین تلگراف

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×