» آرشیو اخبار » چشم انداز صعودی بازار نفت خام

چشم انداز صعودی بازار نفت خام

23 آبان 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) تحت تاثیر کاهش ارزش دلار قرار گرفته و آماده حرکت بالاتر است. تورم ممکن است به اوج خود رسیده باشد، اما از آنجایی که هنوز وجود دارد، «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

شاخص «قیمت مصرف کننده» (CPI) ماه اکتبر بهتر از حد انتظار بود و کاملا بازار را تحت تاثیر قرار داد. به طوری که باعث افزایش 5 درصدی قیمت شد. البته در کنار این موضوع یک ترس مبهم از افزایش مجدد تورم، افزایش مجدد فعالیت «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) و فروش سهام هم وجود دارد، که دلیل اصلی آن نفت است.

نفت زیربنای هزینه همه چیز است و حداقل طی 3 تا 6 ماه آینده گران می شود. به عملکرد نفت پس از انتشار گزارش آمار CPI دقت کنید، نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) بیش از 3.5٪ افزایش یافت، ثابت ماند و حمایت را در یک خط روند کلیدی تایید کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

بازار نفت خام

نفت یکی از مهمترین بخش ها در تمام سطوح اقتصاد از تولیدکنندگان مواد اولیه گرفته تا خرده فروشان و خود مصرف کننده است. CPI بهتر از حد انتظار بود و باعث کاهش دلار شد و چون نفت در سراسر جهان به دلار قیمت گذاری می شود، نفت گران شد.

این یک مثال کلاسیک از خبر خوب و خبر بد است (به جز شرکت های بزرگ نفتی). اگر «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) واقعاً بتواند از مسیر افزایش نرخ خود عقب نشینی کند، قیمت نفت بالا می رود و باعث ایجاد یک سری بازخورد منفی دیگر در اقتصاد می شود.

نفت خام

با نگاهی به نمودار نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI)، قیمت نفت طی چند ماه گذشته اصلاح شده است، اما همچنان در بالاترین حد خود در 8 سال گذشته معامله می شود و نشانه هایی از حمایت آشکار را نشان می دهد. دلیل آن، این است که عوامل فاندامنتال در بازار نفت به نفع قیمت‌های بالاتر حتی بدون کمک دلار ضعیف‌تر متمایل می‌شوند.

بر اساس آخرین گزارش بازار نفت، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که حداکثر تولید روزانه نفت خام در حدود 101.2 میلیون بشکه در روز بوده و اوپک پلاس در مسیر کاهش تولید قرار دارد. این مقدار اندکی کمتر از میزان تقاضای نفت است که در حدود 101.3 بشکه در روز است. همین مقدار کم شکاف بین عرضه و تقاضا، برای تثبیت روند صعودی نفت کفایت می کند.

تورم، به اوج خود رسید؟ بله، درست است

آمار «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) نشان می‌دهد که نرخ تورم نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، اما هنوز بالا است. سرعت تورم در ماه مارس سال جاری(اسفند 1400) به اوج خود رسید و سپس اندکی کاهش یافت، اما تنها به 4.7 درصد «شاخص تورمی مخارج مصرف شخصی» (PCE) اصلی رسید که هنوز بسیار بالاست.

تورم در برخی بخش ها در حال کاهش است، اما هزینه‌های مسکن که تنها با افزایش نرخ بهره و کاهش مالکیت خانه‌های جدید افزایش می‌یابد، پشتوانه آن است. سرعت افزایش قیمت مسکن در حال کاهش است، بله، اما انتظار نمی رود که به طور قابل توجهی منقبض شود و اگر این اتفاق بیفتد، ضربه بزرگ دیگری به صنعت خانه سازی و اقتصاد وارد خواهد شد.

 CPI بهتر از حد انتظار بود، اما تورم همچنان بالاست و «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) را به سمت افزایش نرخ بهره سوق می دهد، البته اگر کندتر از سرعت قبلی باشد. نشست دسامبر باید حداقل 50 واحد افزایش داشته باشد که به روشن شدن چشم انداز کمک می کند، اما به طور نسبی. مانند زمانی که خورشید سعی می کند از میان مه بتابد، هیولایی در مه کمین کرده است و نامش قیمت های بالاتر نفت است.

چشم انداز تکنیکال «نفت خام وست تگزاس اینترمدیت» (WTI)
قیمت «نفت خام وست تگزاس اینترمدیت» (WTI)  اصلاح شده است، اما نشانه‌های واضحی از حمایت را در سطح کلیدی نیز نشان می‌دهد. این حمایت خود را به شکل الگو‌های برگشتی سر و شانه (در نمودار هفتگی) نشان می دهد که به قدری فشرده است که تقریباً «الگوی کف وی» (Vee-Bottom) شکل داده است.

برگشت از نظر فنی کامل نشده است، هنوز باید از میانگین متحرک نمایی 150 روزه عبور کند که با خط گردن الگو مطابقت دارد، اما شرایط بسیار مطلوب است. در این سناریو، استوکاستیک و «مکدی» (MACD) یک سیگنال قوی را پشت سر هم نشان می دهند و اگر دقت کنید، خواهید دید که MACD در حال حاضر وجود دارد. پس آیا نفت بالاتر می رود؟ هیچ راهی برای تضمین افزایش قیمت نفت خام وجود ندارد، اما تقریباً هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم چنین نخواهد شد.

رشد نفت خام

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×