» آرشیو اخبار » چرا بیش از نیمی از ایرانی‌ها مشکل مسکن دارند؟
چرا نیم بیشتر ایرانی‌ها مشکل مسکن دارند؟

چرا بیش از نیمی از ایرانی‌ها مشکل مسکن دارند؟

21 مهر 1401 7

در حالی برای میلیونها ایرانی خرید خانه آرزو است که جغرافیای ایران و نسبت آن با جمعیت می‌گوید نباید زمین در ایران تا این حد گران باشد.

به گزارش گذارنیوز، مختصات جغرافیایی ایران و جمعیت نشان از آن دارد که نباید قیمت زمین و ساختمان آنقدر در ایران بالا باشد، اما عوامل متعدد شرایطی ایجاد کرده که دیگر خرید زمین و ساختمان برای میلیون‌ها ایرانی رؤیا شده است و شاخص دسترسی به مسکن نشان می‌دهد بخش زیادی از جامعه با رویه‌های موجود امکان خانه‌دار شدن ندارند.

مسکن مشغله ۷۰ درصد مردم ایران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد ایران نباید با چالش بخش زمین و ساختمان روبه‌رو باشد، اما توزیع به شدت نامناسب امکانات در بخش زمین و ساختمان و همچنین تحمیل چالش‌های ناترازی بخش‌های بزرگ مالی ایران، چون بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و هلدینگ‌های تخصصی به بخش زمین و ساختمان و ضعف شدید نظام سیاستگذاری منجر به شرایطی شده که بر اساس نتیجه یک نشست تخصصی کارشناسی، مسکن در مشغله ۷۰‌درصد مردم ایران خانه‌سازی کرده است.

مختصات جغرافیایی ایران و جمعیت نشان از آن دارد که نباید قیمت زمین و ساختمان آنقدر در ایران بالا باشد، اما عوامل متعدد شرایطی ایجاد کرده که دیگر خرید زمین و ساختمان برای میلیون‌ها ایرانی رؤیا شده است و شاخص دسترسی به مسکن نشان می‌دهد بخش زیادی از جامعه با رویه‌های موجود امکان خانه‌دار شدن ندارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

از سوی دیگر وضعیت در بازار اجاره‌بها متأثر از رشد نرخ مسکن و عوامل دیگر وضعیتی ایجاد کرده است که هزینه‌میلیون‌ها اجاره‌نشین با رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است، تحت چنین شرایطی تشکیل زندگی برای جوانان با سد سختی، چون اسکان روبه‌رو شده است. سیاستگذاری در حوزه زمین و ساختمان در شرایط کنونی به هوش بسیار زیادی نیاز دارد. کارشناسان می‌گویند باید مجموعه مطالعاتی در کشور صرفاً و صرفاً روی حل مسئله مسکن در اقتصاد ایران کار و به سرعت بسته آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای حل سریع مشکلات را به سیاستگذار، قانونگذار، مجری و ناظران ارائه کنند. در یک نشست کارشناسی اعلام شد، مشکلات متعدد بخش مسکن به صورت مستقیم ۷۰‌درصد جامعه را به خود مشغول کرده است.

به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه و آینده‌نگری، این نشست کارشناسی، با حضور حمید محمدی، عضو هیئت علمی و رئیس گروه آینده‌نگری و فناوری‌های نو مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری و همچنین با سخنرانی حجت‌الله میرزایی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پرویز آقایی، مدرس دانشگاه و با مشارکت فعال جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی، اندیشگاهی، صاحبنظران، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای نشست حمید محمدی، عضو هیئت علمی و رئیس گروه آینده‌نگری و فناوری‌های نو مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در سخنانی ضمن بیان مقدمه‌ای در خصوص برنامه ملی جهش مسکن گفت: کمبود مسکن، قیمت و همچنین اجاره‌بهای مسکن از جمله مواردی است که باید به آن پرداخت. با این وجود سؤال اصلی این است که مسائل، چالش‌ها و راهکار‌های توسعه مسکن با تأکید به برنامه ملی جهش مسکن چیست؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×