» آرشیو اخبار » پیش بینی کاهش 20درصدی تولید عسل در کشور
پیش بینی کاهش ۲۰درصدی تولید عسل در کشور

پیش بینی کاهش 20درصدی تولید عسل در کشور

25 مهر 1401 6

در شرایطی که کارشناسان خبر از احتمال کاهش ۲۰درصدی تولید عسل در کشور میدهند، فعالان بخش میگویند: این کاهش تولید به واسطه وقوع سیل، خشکسالی، از بین رفتن مراتع و بالا بودن تلفات در زنبورستانها است.

به گزارش گذارنیوز، صنعت زنبورداری کشور از جمله صنایع با چندین فراورده است که اگرچه در دیگر کشورها غالبا به سمت استخراج فراورده های دیگری همچون زهر زنبور و ژل رویال پیش رفته اند، ایران نیز با کمی تاخیر در حال خروج از تک محوری بودن است. به این معنا که علاوه بر تولید عسل به دیگر فراورده ها نیز روی آورده است.

با این وجود صنعت زنبورداری کشور سالها است با مشکلات بسیاری همراه است، از جمله بالا بودن تلفات به دلیل عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز، چالش های پیش روی صادرات تولیدات این بخش، جولان عسل های تقلبی در بازار و غیره که این ها در مجموع بر عملکرد فعالان این صنعت اثرگذار است. با این وجود از اصلی ترین مشکلات پیش روی این صنعت می توان به سمپاشی های باغ‌ها و تاثیر آن بر زنبورها اشاره کرد که بخشی از تلفات نشات گرفته از این امر است.

آموزش باغداران برای سمپاشی ایمن باغ‌ها، راه کاهش تلفات در زنبورستان های کشور است

مهدی رحیمی فعال صنعت زنبورداری کشور در این خصوص می گوید: مساله ای که بیش از هر چیز دیگری برای زنبورداران مطرح است این است که زنبورداران با مشکل سمپاشی بی رویه باغات و به تبع آن تلفات زنبورها مواجه هستند چون سمومی که استفاده می شود مخصوصا روی کلزا و در باغات، سموم پرخطر است و به طور خاص سال گذشته در آذربایجان شرقی و غربی بسیار فاحش بود و به تلفات بالا منجر شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

رحیمی در خصوص اینکه چه باید کرد که چنین تلفاتی رخ ندهد، می گوید: از یکسو باید به باغداران آموزش داد که بعد از ظهرها و سرشب سمپاشی کنند که زنبورها در کندو هستند تا تلفات کاهش یابد.

پیش بینی کاهش ۲۰درصدی تولید عسل در کشور

او ادامه داد: از سوی دیگر باید استفاده از سموم پرخطر در مزارع و باغات کشور کاهش داده شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چند درصد از تلفات مربوط به سمپاشی ها است، گفت: همانطور که می دانید سمپاشی ها معمولا در فصل بهار انجام می شود و در همان زمان کندوها در حال پرجمعیت شدن هستند و لذا با سمپاشی به یکباره افت می کنند به همین دلیل میزان عمده تلفات مربوط به این دوره است.

او ادامه داد: علاوه بر این بحث تلفات ناشی از بیماری ها و امراض را نیز داریم و در حال حاضر بیماری کنه واروا و نوزما بسیار شایع است و اگر زنبوردار غفلت کند کندوها ضعیف می شود. این در حالی است که خشکسالی هم بسیار مهم است که جمعیت زنبورها را ضعیف می کند و تلفات می دهد.

وقوع سیل و خشکسالی؛ اصلی ترین عوامل موثر بر کاهش تولید عسل

بر اساس این گزارش درگیری صنعت با بیماری، امراض، خشکسالی و تلفات بالا در حالی در جریان است که بالا رفتن آمار تلفات قطعا نقش قابل توجهی در کاهش میزان تولیدات دارد. مجید عاکف، دیگر فعال بخش زنبورداری کشور، نیز در خصوص میزان تولیدات امسال زنبورستانها گفت: اگرچه هنوز آمارگیری نشده و لذا مقایسه رقمی صورت نگرفته اما پیش بینی می شود که امسال نسبت به سال قبل میزان تولید عسل کاهشی حدود ۲۰درصد داشته باشد.

عاکف همچنین در خصوص اصلی ترین عوامل موثر بر این کاهش تولید می گوید: اصلی ترین عوامل موثر به سیل های اخیر برمی گردد که یکسری زنبورها را آب برد، از سوی دیگر وقوع سیل موجب شد یکسری از مراتع تخریب شود. کما اینکه بعد از آن هم خشکسالی داشتیم و باز هم برای این صنعت آسیب زننده بود.

پیش بینی کاهش ۲۰درصدی تولید عسل در کشور

صنعت زنبورداری کشور در حال حاضر با چالش های بسیاری همچون شیوع بیماری ها و امراض، نبودن داروهای موثر، مهیا نبودن شرایط صادرات، عدم برندسازی، تلفات بالا، گرانی نهاده ها به خصوص شکر و غیره مواجه است که جمیع این عوامل موجب شده تولید عسل امسال کاهشی ۲۰درصدی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، یکی از عواملی که تلفات را تشدید می کند بحث بیماری ها و در دسترس نبودن داروهای موثر است. عاکف در این خصوص نیز گفت: در حال حاضر تمام زنبورستانهای کشور درگیر بیماری نوزما است، اما داروی موثری موجود نیست.

وی در خصوص دلایل در دسترس نبودن داروهای موثر گفت: دامپزشکان می گویند اینکه به زنبور آنتی بیوتیک داده شود، در دنیا نسبتا منسوخ شده است و در ضمن واردات دارو هم نداریم چون ارزبر است و تنها اسید اگزالیک و اسید فرمیک است که اگر زنبوردار بتواند خوب استفاده کند تا حدودی می تواند مبارزه کند.

عاکف افزود: با این حال اما در کل الان مشکل زنبوردار گرانی نهاده ها به خصوص شکری که در بهار استفاده می کند و همچنین گرانی کندو است. از سوی دیگر ثابت بودن قیمت عسل و نداشتن برند در رابطه عسل جزو چالش ها ی است که با آن مواجه هستیم.

ارتباط گرفتن بخش خصوصی با بازارهای بین المللی در راستای برندسازی

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای برندسازی در صنعت زنبورداری و بخصوص محصول عسل، گفت: باید سازمانها، اتحادیه ها، تعاونی های مرتبط و تشکل های زنبورداری به نوعی تقویت شوند و بار از روی دوش دولت برداشته شود. به عبارت دیگر بخش خصوصی خود باید با بازارهای بین المللی ارتباط بگیرند و خود با برندسازی در بازارهای جهانی رقابت کنند.

بر اساس این گزارش، می توان گفت عسل یک محصول نسبتا گران است که در بازارهای جهانی با قیمت های مختلف بسته به کیفیت و نوع آن به فروش می رسد به طوری که هر کیلو عسل مانیوکا تا ۳۰دلار هم به فروش می رود و از آن طرف قیمت عسل چینی در بازارهای جهانی تا ۲ دلار است.

عاکف در خصوص قیمت عسل هایی تولیدی در ایران در بازار داخل می گوید: معمولا عسل های آویشن اصل، گرانترین نوع عسل است به طوری که گفته می شود تا ۵۰۰هزار تومان هم قیمت گذاری می شود. آن هم به این دلیل که مراتع آویشن بسیار کم داریم.

او ادامه داد: پس از آن نیز عسل برازنبل، عسل کُنار، عسل عناب، زرشک و عسل های خار مانند گون قرار دارد. عاکف همچنین در خصوص میزان تفاوت قیمت عسل در بازار داخل و بازارهای خارجی می گوید: باید بدانید که قیمت عسل در توناژ صادرات با تک فروشی متفاوت است، مثلا در بخش تک فروشی به ازای هر کیلو تا ۲۰ دلار هم قیمت دارد، اما در حالت عمده فروشی عسل چینی تا ۲ دلار هم قیمت گذاری می شود.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×