» آرشیو اخبار » پیش بینی هفتگی قیمت طلا

پیش بینی هفتگی قیمت طلا

26 آذر 1401 3

به نظر می رسد قیمت طلا در طی یک هفته و یک ماه آینده سوگیری چندانی نداشته و در مرحله ثبات قیمتی عمل نماید. با یک چشم انداز تقریبا صعودی، میانگین هدف قیمت طلا روی 1840 دلار است

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت طلا در طول هفته به شدت در نوسان بوده است، زیرا سرمایه گذاران گزارش تورم ایالات متحده، چشم انداز سیاست های آتی فدرال رزرو و تاثیر آن بر اقتصادی جهانی را ارزیابی می کردند. تقویم آمار اقتصادی هفته آینده، حاوی انتشار هیچ‌گونه آمار تاثیرگذاری بر بازار نیست، و از سوی دیگر میزان معاملات نیز در طول تعطیلات کاهش خواهد یافت و این دو می توانند به سادگی امکان هر نوع رالی را برای فلز گرانبها محدود سازند.

بررسی وضعیت بازار طلا در یک هفته گذشته

اگرچه چین در ابتدای هفته گام‌های بیشتری به سمت بازگشایی بازارهای خود برداشت، اما نتوانست تاثیر چندانی بر بازار طلا بگذارد، چرا که سرمایه گذاران ترجیح دادند به جای نظاره‌گر بودن چشم انداز تقاضا منتظر انتشار آمارهای اقتصادی کلان مرتبط با رشد اقتصادی و همین‌طور تصمیمات بانک های مرکزی بماند. با افزایش 3.6 درصدی بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده در جلسه معاملاتی جمعه گذشته، جفت طلا به دلار (XAU/USD) یک رشد 4 روزه را پشت سر گذاشته و در روز دوشنبه نزدیک به 1 درصد کاهش یافت.

روز سه‌شنبه، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که تورم در ایالات متحده، که با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود، کاهش یافته و از 7.7 درصد در اکتبر به 7.1 درصد در نوامبر رسیده است. مهمتر از همه، CPI اصلی، که نوسان قیمت‌های مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، به‌صورت ماهانه 0.2 درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده کم‌ترین افزایش یک ماهه تورم اصلی از آگوست 2021 تاکنون است. دلار آمریکا تحت فشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده قرار گرفت.

تبلیغات جام جهانی قطر

با انتشار آمار تورم، بازده 10 ساله اوراق خزانه داری ایالات متحده نزدیک به 4 درصد از دست داده و به زیر 3.5 درصد رسید. از سوی دیگر نرخ جفت طلا به دلار افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در پنج ماه گذشته یعنی 1824 دلار رسید و سپس در پایان معاملات به سمت کانال 1810 دلار عقب نشینی کرد.

همان طور که انتظار می رفت، فدرال رزرو ایالات متحده پس از نشست سیاستی دسامبر تصمیم گرفت نرخ بهره را 50 واحد (bps) و تا محدوده 4.25 الی 4.5 درصد افزایش دهد. پیش بینی ها (SEP) نشان می دهد که نرخ پایانی از 4.6 درصد در سپتامبر به 5.1 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، پیش‌بینی تورم اصلی هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) برای پایان سال 2023 از 3.1 درصد به 3.5 درصد افزایش یافت در حالی که پیش‌بینی رشد سال 2023 از 1.2 درصد به 0.5 درصد کاهش یافت. با واکنش اولیه به نقطه پایانی نرخ بهره فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به 3.6 درصد افزایش یافت و باعث شد طلا به دلار نزولی شود.

با این حال، در طول کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول (رئیس FOMC) دلار آمریکا برای حفظ قدرت خود تلاش کرد و اجازه داد طلا بخش بزرگی از زیان روزانه خود را جبران کند. پاول تکرار کرد به هیچ عنوان نمی توان نسبت به کاهش زودهنگام نرخ ها امیدوار بود اما از سوی دیگر عنوان کرد که در صورت ادامه کاهش آمار تورم، اوج نرخ بهره ممکن است کاهش یابد.

تغییر منفی احساسات ریسک، دلار آمریکا را در روز پنجشنبه تقویت کرد. آمارهای ناامیدکننده خرده‌فروشی و تولید صنعتی چین، همراه با چشم‌انداز جنگ‌طلبانه فدرال رزرو، نگرانی‌ها را نسبت به کندی اقتصاد جهانی زنده کرد. با افزایش شدید شاخص دلار آمریکا و پشت سر گذاشتن بیشتر افت هفتگی، جفت طلا به دلار (XAU/USD) تحت فشار نزولی شدید قرار گرفت و نزدیک به 2 درصد در روز از دست داد.

پس از اینکه نظرسنجی های شاخص مدیران خرید اس اند پی (S&P Global PMI) نشان داد که فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در اوایل دسامبر با سرعت فزاینده ای کاهش یافته است، قیمت طلا در روز جمعه افزایش یافت.

طلا

آمار اقتصادی هفته آینده

آمار شاخص اعتماد مصرف کننده ماه دسامبر در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. نرخ انتظاری تورم یک ساله از 6.9 درصد پیش بینی شده در اکتبر به 7.2 درصد افزایش یافته است. افزایش این مقدار باعث افزایش اوراق قرضه آمریکا می شود. در روز پنجشنبه، سند اقتصادی آمریکا، رشد سالانه تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه سوم را منتشر می کند که بعید است بر بازار اثر چندانی داشته باشد. چرا که انتظار می رود با مقادیر تخمین زده شده در 2.9 درصد مطابقت داشته باشد.

قبل از پایان هفته، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، آمار شاخص تورم اصلی (PCE) ماه نوامبر را منتشر خواهد کرد. بازارها انتظار دارند که تورم سالانه (معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو) از 5 درصد در اکتبر به 4.6 درصد کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود که تورم اصلی ماهانه 0.4 درصد افزایش یابد. در صورتی که رقم ماهانه کمتر از مقادیر پیش بینی شده توسط بازار باشد، قیمت طلا با توجه به بازخورد بازار نسبت به ارقام CPI می‌تواند افزایش یابد. با این حال، قبل از تعطیلات کریسمس، ممکن است معاملات کاهش یافته و واکنش بازار اندک باشد.

چشم انداز تکنیکال قیمت طلا

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه بالای 50 است و  جفت طلا به دلار (XAU/USD) نزدیک میانگین متحرک ساده 200 روزه (SMA 200) باقی می ماند که به یک سوگیری صعودی اشاره می کند. علاوه بر این، SMA 20 روزه به دنبال کاهش شدیدی که در روز پنجشنبه شاهد بودیم دست نخورده باقی می ماند.

در صورتی که قیمت طلا بالای 1790 دلار (SMA 200 روزه) تثبیت شود و این سطح به عنوان حمایت عمل کند، می‌تواند کانال بعدی را در 1800 دلار و در کوتاه مدت و قبل از هدف قرار دادن 1830 دلار (فیبوناچی 50% اصلاح روند نزولی بلندمدت) و 1860 دلار (سطح استاتیک) آزمایش کند.

در جهت نزولی، منطقه 1780 و  1775 دلاری (فیبوناچی 38.2% اصلاحی، SMA 20 روزه) به عنوان حمایت اولیه قبل از  سطوح 1740 دلار (سطح استاتیک) و 1720 دلار (SMA 100 روزه، SMA 50 روزه) عمل می کنند.

 

نمودار قیمت تکنیکال طلا

 

 پیش بینی قیمت طلا

به نظر می رسد قیمت طلا در طی یک هفته و یک ماه آینده سوگیری چندانی نداشته و در مرحله ثبات قیمتی عمل نماید. با یک چشم انداز تقریبا صعودی، میانگین هدف قیمت طلا روی 1840 دلار است

نمودار پیش بینی قیمت طلا

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: FXStreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×