» آرشیو اخبار » پیش‌بینی شاخص بورس تا پایان سال
بازار سرمایه

پیش‌بینی شاخص بورس تا پایان سال

24 دی 1401 11

اگر شرایط فعلی بورس پا برجا باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد شاخص می‌تواند تا پایان سال به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد برسد.

به گزارش گذارنیوز، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه، در مورد وضعیت فعلی بورس بیان کرد: بازار سرمایه از لحاظ قیمتی در وضعیت ارزنده‌ای قرار دارد، همچنین اگر مسئولین کشور سیاست‌های کلان اقتصادی خود را در مجموعه‌های به هم پیوسته برنامه‌ریزی کنند، متغیرهای اقتصادی به رشد بازار سرمایه کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در سمتی از اقتصاد سیاست کنترل نرخ سود سپرده یا کنترل نرخ ارز را در پیش می‌گیریم، باید بر آثار آن بر بازار سرمایه دقت کنیم، یعنی اگر تصمیمی آثاری منفی برای بورس دارد، باید بتوانیم با سیاست‌های جاگزین مانند در نظر گرفتن فرصت‌هایی در بودجه ۱۴۰۲، آثار منفی را خنثی کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اهالی بازار سرمایه توقع ندارند که تمامی تصمیم‌های گرفته شده در بورس به نفع فعالین بازار سرمایه باشد، اما اگر تصمیمی به لحاظ ساختاری به ضرر بورس است، باید در سمت دیگرِ اقتصاد فرصتی برای بازار سرمایه ایجاد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی افزود: در کشور ما دسترسی به گاز، ارزان و فراوان است، بنابراین شرکت‌های حامل انرژی مانند پتروشیمی‌ها دارای مزیت رقابتی نسبت به سایر نقاط دنیا هستند. حال اگر ما بخواهیم گاز شرکت‌ها را در فصل زمستان قطع و گران کنیم، مزیت رقابتی این شرکت‌ها را گرفته ایم، بنابراین باید در سمت دیگری با تصمیم اقتصادی مناسب فرصتی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

اشتیاقی با بیان اینکه قرار است با دلار نیمایی و سیاست‌های کنترلی نرخ ارز اقتصاد را غیر تورمی کنیم، گفت: ما به عنوان اهالی بازار سرمایه پذیرفتیم که دلار نیما برای دوره کوتاه مدت روی نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت باشد، اما دیگر نباید در بودجه مواردی را به ضرر بازار سرمایه تصویب کرد و بهتر است قوانین تصویب شده هم‌پوشانی داشته باشند تا بورس رو به رشد و پویایی داشته باشیم، همچنین در این صورت، بی اعتمادی ایجاد شده در سال ۹۹ نیز از بین می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به وضعیت شاخص کل تا پایان سال گفت: گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها و p/e مناسب بازار حکایت از وضعیت خوب بازار دارد، بنابراین اگر همین شرایط پا برجا باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد شاخص می‌تواند تا پایان سال به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد برسد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×