» آرشیو اخبار » پوند در کانون توجهات!

پوند در کانون توجهات!

21 آبان 1401 4

دو ماه گذشته دوره پرآشوبی برای پوند بوده است و هفته آینده می تواند دوباره یک هفته پر از نوسان باشد. باید این واقعیت را در نظر داشت که هفته پیش رو مملو از آمارهای اقتصادی کلیدی است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از انتشار آمار تورم ایالات متحده، آمارهای «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) بازارهای دیگر در هفته آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت و تمرکز را تا حدودی از دلار آمریکا منحرف خواهد کرد. پوند احتمالاً بیشترین توجه را به خود جلب کند، زیرا جدا از آمارهای اقتصادی، بودجه بریتانیا در بحبوحه نگرانی های استقراض بالا، مورد توجه قرار خواهد گرفت. شاخص‌های رشد چین و ژاپن نیز مورد توجه هستند. در ایالات متحده، آمار خرده‌فروشی برجسته‌ترین عامل موثر بر بازار خواهد بود.

آمارهای مرتبط با پوند

دو ماه گذشته دوره پرآشوبی برای پوند بوده است و هفته آینده می تواند دوباره یک هفته پر از نوسان باشد. باید این واقعیت را در نظر داشت که هفته پیش رو مملو از آمارهای اقتصادی کلیدی است. بر اساس گزارش‌ها، جرمی هانت، وزیر دارایی، قصد دارد ترکیبی از کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات را برای پر کردن خلأ مالی که به دلیل آشفتگی ایجاد شده توسط دولت قبلی تشدید شده بود، اعلام کند.

هانت و نخست‌وزیر ریشی سوناک روز پنج‌شنبه برای به دست آوردن مجدد اعتبار اقتصادی، نبرد زیادی در پیش خواهند داشت. اما تا زمانی که اعداد و ارقام خود دولت با پیش بینی های مستقل ارائه شده مطابقت داشته باشد، این رویداد می تواند برای پوند مثبت باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

این خطر وجود دارد که هانت و سوناک در انقباض مالی خود بیش از حد پیش روند، که به این معنی است که بانک انگلستان ممکن است مجبور نباشد نرخ بهره را به شدت افزایش دهد، اگرچه این ممکن است لزوماً برای پوند بد نباشد و حتی آن را تقویت کند.

صرف نظر از این، برای این ارز سخت خواهد بود که چشم انداز مبهم خود را به طور کامل کنار بگذارد؛ زیرا انتظار می رود که آمارهای دریافتی یک پس زمینه اقتصادی رو به وخامت همراه با تورم بسیار بالا را تایید کنند. گزارش اشتغال ماه سپتامبر در روز سه‌شنبه و پس از آن شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه اکتبر در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. ارقام خرده فروشی نیز روز جمعه بازار را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

 بررسی وضعیت یورو

بهبود یورو در برابر دلار آمریکا ممکن است در بحبوحه انتشار آمارهای تقویم اروپایی، شتاب حرکت خود را از دست بدهد. انتشار آمار تولید صنعتی ماه سپتامبر در روز دوشنبه، برآوردهای اشتغال سه ماهه در روز سه‌شنبه، تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم، همگی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا ایده بهتری درباره نحوه رهایی اقتصاد منطقه یورو از طوفان انرژی و تورم داشته باشند. با این حال، ارزیابی و برآورد تورم اکتبر در روز پنجشنبه تنها برآوردی است که احتمالاً بر یورو اثر گذار شود.

در غیر این صورت، یورو از دلار و احتمالاً سخنرانان بانک مرکزی اروپا که روز به روز جنگ‌طلب‌تر می‌شوند، اثر خواهد گرفت. با توجه به اینکه اخیراً سرمایه گذاران به طور فزاینده ای چشم انداز اقتصاد بریتانیا و منطقه یورو را در هم تنیده می بینند و سرنوشت آنها به چگونگی گسترش بحران انرژی وابسته است، ممکن است روند پوند به یورو نیز سرایت کند.

فروش خرده فروشی ایالات متحده پس از کاهش CPI

این هفته پس از کاهش غیرمنتظره تورم به کمتر از 8.0 درصد سالانه در ماه اکتبر، گاوهای دلار بیشترین شکست خود را در بیش از شش سال گذشته تجربه کردند. افزایش 50 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دسامبر در حال حاضر محتمل تر از افزایش 75 واحدی به نظر می رسد، اما ممکن است در هفته آینده، آخرین آمار خرده فروشی که در روز چهارشنبه اعلام می شود، از دلار آمریکا حمایت کند.

پیش‌بینی می‌شود که پس از ثابت ماندن در سپتامبر، خرده‌فروشی در ماه اکتبر 0.8 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یابد.

با این حال، داده های مثبت مصرف کننده به تنهایی ممکن است برای تقویت دلار کافی نباشد. بعید به نظر می رسد که سایر آمارها، که شامل قیمت های تولید کننده روز سه شنبه، تولید صنعتی روز چهارشنبه، و آمار مسکن در روزهای پنجشنبه و جمعه است، توجه به دلار را کم کند.

ین

ین شکست خورده ژاپن در ماه نوامبر، شروع مثبتی داشته است و سوددهی آن هفته آینده بیشتر خواهد شد. آمارهای تولید ناخالص داخلی روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم 0.3 درصد رشد کرده است. همچنین اطلاعاتی در مورد سفارشات ماشین آلات (چهارشنبه) و تجارت (پنجشنبه) وجود خواهد داشت، اما سرمایه گذاران بیشتر به آمار «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) روز جمعه اهمیت می دهند.

در حالی که شاخص قیمت مصرف کننده هنوز بسیار پایین تر از سایر کشورها است، تورم در ژاپن به طور پیوسته بالاتر رفته است و پیش بینی می شود که معیار اصلی مورد نظر بانک مرکزی ژاپن روند صعودی خود را حفظ کرده و در ماه اکتبر به بالای 3 درصد رشد کند.

نمودار تورم ژاپن

از آنجایی که «بانک مرکزی ژاپن» (BoJ) اشاره می‌کند که زمان خروج از موضع فوق‌العاده انطباق‌پذیر نزدیک است، هرگونه روند صعودی در آمار تورم آتی، ممکن است گمانه‌زنی‌ها را در مورد زمان تغییر سیاست بانک و بالا رفتن ین، افزایش دهد.

در حالی که اقتصاد ژاپن از مزایای محرک‌های فراوان بانک مرکزی آمریکا بهره می‌برد، این نگرانی وجود دارد که اقتصاد چین از حمایت سیاسی کافی از سوی مقامات دولتی برخوردار نشده است، زیرا این کشور تحت فشار قرنطینه‌ها و بحران مالکیت به آرامی در حال فروپاشی است.

نمودار تولید و خرده فروشی چین

با این وجود، امیدها زیاد است که دولت چین به زودی محدودیت‌های شدید کووید را از بین ببرد تا سرمایه‌گذاران نسبت به آمارهای ناامیدکننده واکنش منفی نشان ندهند.

در هر صورت باید منتظر باشیم ببینیم آمارهای هفته بعد پوند را به کدام سو سوق می دهد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×