» آرشیو اخبار » پنج دلیل اینکه کف قیمت بیت کوین در حوالی ده هزار دلار است

پنج دلیل اینکه کف قیمت بیت کوین در حوالی ده هزار دلار است

7 تیر 1401 5

پس از سقوط بیت ‌کوین، اکنون این سؤال برای همه پیش آمده که آیا به کف قیمت نزدیک شدیم؟ چندین اندیکاتور در تایم‌ فریم‌های بالاتر نشان می‌دهد که کف واقعی بیت کوین جایی حوالی ده هزار دلار خواهد بود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای نزولی از لحاظ تاریخی برای معامله گران در تعیین کف قیمت چالش برانگیز بوده است و اندیکاتورهای قابل اعتمادی که نقاط ورود خوب بازار را به ما نشان می‌دهند، قادر به پیش‌بینی مدت زمان زمستان ارزهای دیجیتال نیستند.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

افزایش اخیر بیت کوین (BTC) به بالای سطح قیمتی 20 هزار دلار که از نظر روانشناسی سطح مهمی است، برای بسیاری از معامله گران نشانه این بود که این ارز دیجیتال به کف قیمت خود رسیده است، اما داده‌ها حاکی از آن است که افزایش کوتاه مدت بیت ‌کوین ممکن است برای یک تغییر روند بلندمدت کافی نباشد.

گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی دلفی دیجیتال (Delphi Digital) نشان می‌دهد که «قبل از اینکه بازار به کف قیمت واقعی خود برسد، افت دیگری را تجربه خواهد کرد».

علیرغم ضرر و زیانی که بازار از زمان به اوج رسیدن قیمت بیت کوین در ماه نوامبر تجربه کرد، با مقایسه اصلاح قیمت بیت ‌کوین با سال 2017 متوجه می‌شویم که احتمال افت بیشتر قیمت در کوتاه مدت وجود دارد.

 

افت قیمت BTC/USD از زمان به اوج رسیدن خود در سال 2021 (در مقایسه با اوج سال 2017) منبع: دلفی دیجیتال

 

در طول بازارهای نزولی قبلی، BTC تقریباً 85 درصد از اوج قیمت خود سقوط کرد. به گفته دلفی دیجیتال، اگر این روند تاریخی دوباره تکرار شود، «قیمت 50 درصد دیگر از سطح فعلی کاهش پیدا خواهد کرد و به ده هزار دلار خواهد رسید».

چشم انداز اتر (ETH) حتی بدتر از بیت کوین است چراکه اتریوم در بازار نزولی قبلی شاهد سقوط 95 درصدی از اوج قیمت خود بود. اگر همین سناریو این بار تکرار شود، قیمت اتر ممکن است تا 300 دلار کاهش یابد.

 

درصد کاهش قیمت ETH/USD (در مقایسه با ATH قبلی). منبع: دلفی دیجیتال

 

دلفی دیجیتال گفت:خطر تکرار یک سقوط مشابه بیشتر از چیزی است که اکثر مردم انتظار دارند، به خصوص اگر BTC نتواند حمایت خود در محدوده 14 الی 16 هزار دلار را حفظ کند.

 

اشباع فروش بر بازار حاکم است

برای معامله‌گرانی که به دنبال کف قیمت بازار نزولی فعلی هستند، داده‌ها نشان می‌دهد که «کف قیمت بازارهای نزولی قبلی با اشباع فروش در بازار هم‌زمان شده بود.»

همان‌طور که در نمودار هفتگی زیر نشان داده شده است، RSI 14 هفته‌ای بیت کوین اخیراً برای سومین بار در تاریخ خود به زیر 30 سقوط کرد که در دو مورد قبلی هم‌زمان بیت ‌کوین به کف قیمت خود رسید.

 

نمودار هفتگی بیت کوین در مقابل RSI 14 هفته‌ای. منبع: دلفی دیجیتال

 

گرچه برخی از تریدرها ممکن است این را نشانه‌ای از این بدانند که اکنون زمان خوبی برای ورود مجدد به بازار است، اما دلفی دیجیتال به کسانی که انتظار برگشت سریع بازار را دارند هشدار داد و اشاره کرد که «در دو مورد قبلی، BTC قبل از اینکه در نهایت یک بازگشت قدرتمند را تجربه کند، برای چندین ماه وارد فاز تثبیت قیمت شد و در یک دامنه محدود نوسان کرد.»

همچنین با بررسی وضعیت میانگین متحرک ساده 200 هفته‌ای (SMA200) این سؤال مطرح می‌شود که آیا این سطح حمایت تاریخی دوباره حفظ خواهد شد یا خیر.

 

قیمت BTC/USD در مقابل SMA 200 هفته‌ای و RSI 14 هفته‌ای. منبع: دلفی دیجیتال

 

بیت کوین اخیراً برای اولین بار از مارس 2020 به زیر SMA 200 هفته‌ای خود رسیده است. از نظر تاریخی، قیمت بیت کوین در بازارهای نزولی قبلی تنها برای چند هفته زیر این سطح معامله شده است که این بیانگر آن است که کف قیمت بیت کوین احتمالاً نزدیک است.

 

کاپیتولاسیون نهایی

آنچه که بازار در حال حاضر واقعاً به دنبال آن است، کاپیتولاسیون نهایی است که از نظر تاریخی پایان یک بازار نزولی و شروع چرخه بعدی را نشان می‌دهد.

اگرچه احساسات بازار اکنون در پایین‌ترین سطح خود از زمان سقوط مارس 2020 قرار دارد، اما هنوز به عمق ناامیدی که در سال 2018 مشاهده شد نرسیده است.

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative

 

روند نزولی بازار ارز دیجیتال از اواخر سال 2021 پدیدار شد، اما عامل اصلی افت بازار تورم شدید و افزایش نرخ بهره است.

 

نمودار BTC/USD در مقابل نرخ بهره و ترازنامه فدرال رزرو. منبع: دلفی دیجیتال

 

افزایش نرخ‌های بهره معمولاً با اصلاح بازارها همراه است و با توجه به اینکه فدرال رزرو قصد دارد روند افزایشی نرخ‌ بهره را حفظ کند، بیت ‌کوین و سایر دارایی‌های ریسک‌پذیر احتمالاً افت بیشتری را تجربه خواهند کرد.

آخرین معیاری که نشان می‌دهد یک کاپیتولاسیون نهایی باید رخ دهد، درصد عرضه روی سود بیت کوین است که در بازارهای نزولی قبلی به 40 درصد رسیده است.

 

قیمت BTC/USD در مقابل درصد عرضه روی سود بیت کوین. منبع: دلفی دیجیتال

بر اساس داده‌های گلسنود، این معیار در حال حاضر روی 54.9 درصد است که به این دیدگاه که بازار ممکن است قبل از رسیدن به کف قیمت واقعی خود، یک نزول دیگر را تجربه کند، اعتبار می‌بخشد.

مترجم: شهریار قلی پور

 

منبع: کوین تلکراف

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×