» آرشیو اخبار » وضعیت قرمز بنزین چقدر جدی است؟
بنزین

وضعیت قرمز بنزین چقدر جدی است؟

8 شهریور 1401 11

به گزارش گذارنیوز، به گفته مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش، میانگین مصرف بنزین در ایران، طی چهارماهه ابتدایی سال 1401، به حدود 101 میلیون لیتر در هر روز رسیده است. این درحالی است که میزان توزیع سراسری بنزین در همین محدوده زمانی، حدود 107 میلیون لیتر بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که میزان مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال 1400 تنها 87 میلیون لیتر بوده که بیانگر افزایش 14 درصدی مصرف بنزین در سال جاری است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره تولید بنزین گفت است: تولید همانند سال‌های گذشته بوده و کاهش نیافته است. در حال حاضر تولید روزانه بین 94تا104 میلیون لیتر است. در واقع تولید برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی در نظر گرفته می‌شود و به تناسب این مسائل، نوسان در تولید وجود دارد. پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که با توجه به افزایش 14 درصدی مصرف بنزین، عملا مصرف بنزین از تولید آن پیشی گرفته است و حتی ممکن است، کشور را به وارد کننده بنزین تبدیل کند.

راه حل جبران بنزین چیست؟

ساده‌ترین راه همان طور که اشاره شد واردات است اما راه اصولی‌تر این است که خودروسازها مکلف به ساخت خودروهای با مصرف سوخت استاندارد باشند که اگر این اتفاق بیفتد شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود. همچنین پالایشگاه‌های تولید بنزین که الان ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین را دارند می‌توانند ظرفیت خود افزایش دهمد و به این عدد برسند. راه حل بعدی این است که مردم به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین و رفت و آمدهایی که می‌تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ از خودروی شخصی استفاده نکنند. آخرین راه هم تولید یا واردات خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌های مربوط به آن است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بنزین

این راه حل‌ها چقدر کاربردی هستند؟

تولید خودرو با استاندارهای یورو برای خودروسازها چندان اولویتی ندارد و تا زمانی که ضمانت اجرایی برای رعایت این استاندارها وجود نداشته باشد، خودروسازها خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.

افزایش ظرفیت تولید با توجه به زیرساخت‌های خوبی که وجود دارد شدنی است و پالایشگاه‌های مربوطه می‌توانند از محل سودآوری خود، طرح‌های توسعه در این راستا داشته باشند.

اگر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و هزینه استفاده از خدمات معقول باشد برای استفاده بهینه از سوخت توسط مردم  کاملا قابل اجراست.

خودروی برقی کرمان‌موتور هم قرار است سال 1402 به بازار عرضه شود و این قضیه نشان میدهد خودروسازها و دولت به اهمیت جایگزینی خودروهای برقی و بنزینی آگاه شده‌اند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×