» آرشیو اخبار » وضعیت بازار ـ افزایش شاخص‌های بازار سهام و رکود بیت‌کوین
وضعیت شاخص بازار

وضعیت بازار ـ افزایش شاخص‌های بازار سهام و رکود بیت‌کوین

7 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز سه‌شنبه بیت‌کوین، اتریوم و شاخص‌های بازار سهام مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. قیمت بیت‌کوین (BTC) روز چهارشنبه با حجم معاملاتی بالاتر از حد میانگین، 2.4 درصد نسبت به میانگین متحرک 20 روزه خود افزایش یافت. با باز شدن بازارهای سنتی ایالات متحده، این دارایی دیجیتال موقعیت خود در قلمرو مثبت را تثبیت کرد و چهار کندل سبز متوالی را در نمودار ساعتی تشکیل داد.

به این ترتیب، بزرگترین رمزارز بازار، تراز 19 هزار دلار را پس گرفت، اما همچنان زیر مقاومت روانی 20 هزار دلار و با قیمت 19 هزار و 323 دلار معامله می‌شود. ارزش بازار آن نیز امروز تا حدود 371 میلیارد دلار افزایش یافته است.

از زمان انتقال شبکه اتریوم از پروتکل اثبات سهام به اثبات کار در تاریخ 15 سپتامبر (24 شهریور)، قیمت دومین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار، 19 درصد کاهش یافته است. ارزش این دارایی در مقابل بیت‌کوین نیز در همین بازه زمانی 21 درصد کاهش را تجربه کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

از دیگر تاثیرات هاردفورک مِرج، کاهش میزان عرضه اتر بوده است. در این مدت، عرضه این دارایی تا حدود 8 هزار و 400 واحد افزایش یافته است، این درحالی است که در صورت نبود مِرج، این رقم به حدود 167 هزار واحد اتر می‌رسید.

تقویم و شاخص‌های اقتصادی روز

براساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشرشده، موجودی کالاها در بخش عمده فروشی با افزایشی بیشتر از حد انتظار به 1.3 درصد رسیده است. تحلیلگران این افزایش را در حدود 0.3 درصد تخمین می‌زدند. گفتنی است که سطوح بالاتر موجودی کالاها می‌تواند نشانه رکود اقتصادی باشد. این اتفاق می‌تواند برای فدرال رزرو که تلاش دارد از طریق کاهش رشد اقتصادی، تورم را مهار کند، خبر خوبی باشد.

شاخص فروش خانه‌های معلق (Pending Home Sales) در مقیاس سال به سال، در ماه آگوست (مرداد) 24 درصد کاهش داشته است که بزرگترین میزان کاهش این شاخص از آوریل 2020 (فروردین 99) تاکنون بوده است. پیش از این، کاهش 23 درصدی برای این شاخص مورد اجماع تحلیلگران بازار بود.

از سوی دیگر، ارقام مربوط به شاخص اعتبار گَردان مصرف‌کننده آنگونه که انتظار می‌رفت، روز چهارشنبه منتشر نشد. آخرین گزارش این شاخص مربوط به روز 8 سپتامبر (17 شهریور) است که نشان می‌داد میزان بدهی گردان برای ماه جولای (تیر) حدود 11 درصد افزایش یافته است.

با توجه به میزان مشارکت سرمایه‌گذاران خرد در بازار رمزارزها، افزایش بدهی‌های اعتباری گردان، احتمالاً میزان سرمایه موجود برای خرید دارایی‌های اضافی را کاهش می‌دهد. در حال حاضر، بازار دارایی‌های دیجیتال در محیطی چالش برانگیز با تورم بالا، همبستگی معکوس با دلار آمریکا، افزایش نرخ بهره و بدهی بالاتر مصرف کننده در حرکت است.

بازار سهام ایالات متحده نیز آخرین جلسه معاملات خود را با افزایش 1.9٪، 2٪ و 1.97٪ در سه شاخص اصلی میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به اتمام رساند.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و  نفت خام برنت اروپا نیز به ترتیب 4.4 و 3.2 درصد افزایش یافتند و برای دومین روز متوالی در محدوده مثبت باقی ماندند.

شاخص بازار

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار رمزارزها

بیت‌کوین به میانگین متحرک 20 روزه خود نزدیک می‌شود

روز چهارشنبه قیمت بیت‌کوین بالاتر رفت و با حجمی بالاتر از حد متوسط، به میانگین متحرک 20 روزه خود نزدیک شد. با توجه به نوسانات جزئی ولی پی‌درپی بیت‌کوین، به نظر می رسد که این دارایی در وضعیتی خنثی و بلاتکلیف به سر می‌برد، چراکه قیمت‌ها به جای حرکت در جهتی خاص، تمایل بیشتری به بازگشت به میانگین خود دارند. در مجموع، قیمت بیت‌کوین اکنون نزدیک به همان سطوحی است که در ماه ژوئن (خرداد) مشاهده شد.

از سوی دیگر، وضعیت اندیکاتور بولینگر باند در نمودار ساعتی بیت‌کوین، تمایل حرکات قیمت به سمت سقف و کف‌های قبلی را پیش از بازگشت به میانگین‌های متحرک نشان می‌دهد.

بولینگر باند یک اندیکاتور تکنیکال است که میانگین متحرک 20 روزه یک دارایی را اندازه‌گیری کرده و دو انحراف معیار بالاتر و پایین‌تر از آن میانگین را ترسیم می‌کند. از نظر آماری، انتظار می‌رود در ۹۵ درصد مواقع قیمت یک دارایی میان دو انحراف معیار از میانگین خود باقی بماند.

در نمودار ساعتی، شکسته شدن بولینگر باند بالایی همراه با افزایش شاخص مقاومت نسبی (RSI) به وضوح دیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که حجم معاملات این دارایی در این بازه زمانی نسبت به میانگین خود شروع به کاهش کرده است، که به معنی تغییر احساسات صعودی یک روزه است.

در نمودار روزانه، که نگاهی وسیع‌تر به نتایج عملکرد روزانه یک دارایی را ترسیم می‌کند، قیمت به سمت نقطه میانی بولینگر باندهای خود حرکت می‌کند و اندیکاتور RSI روی سطح 47 قرار دارد.

ترکیبی از عوامل مذکور نشان می دهد که قیمت این دارایی در محدوده‌ای بین نواحی بالاتر و پایین‌تر از میانگین متحرک خود در نوسان است و معامله‌گران فعلاً درحال نوسان‌گیری از این حرکات کوتاه مدت هستند.

به نظر می‌رسد در بازارهای مشتقات نیز همین شرایط حاکم است، زیرا نرخ‌های وجوه بیت‌کوین در هفته اخیر بین سطوح مثبت و منفی متغیر بوده است. نرخ های وجوه نشان دهنده پرداخت‌ها بین خریداران و فروشندگان قراردادهای آتی (معاملات فیوچرز) است و می‌تواند برای ارزیابی دقیق احساسات بازار استفاده شود.

وقتی نرخ‌ وجوه مثبت باشد، احتمالاً خریداران هدایت بازار را در دست دارند. زمانی که نرخ وجوه منفی باشد عکس این قضیه صادق است. در حال حاضر، نرخ وجوه بیت‌کوین با فاصله‌ای اندک از صفر، مثبت است.

روند صعودی بیت‌کوین، به‌عنوان رهبر بازار دارایی‌های دیجیتال، منجر شده است تا بخش زیادی از بازار رمزارزها امروز با تقلید از آن، به منطقه سبز وارد شوند. بایننس کوین، ریپل، کاردانو، سولانا و دوج‌کوین اعضای گروه 10 ارز برتر بازار هستند که امروز رشد نسبتاً یکسانی را تجربه می‌کنند.

در میان آلتکوین‌های کوچکتر بازار، هلیوم در رتبه 64، امروز با افزایش 11.56 درصدی قیمت، به عنوان برنده اصلی شناخته می‌شود. در این لحظه HNT با قیمتی در حدود 5 دلار درحال معامله شدن است.

در نهایت، ارزش تجمعی بازار رمزارزها امروز به حدود 935 میلیارد و 852 میلیون دلار رسیده است و سهم بیت‌کوین از آن، همچنان زیر 40 درصد است.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×