» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ یک روز آرام دیگر برای بیت کوین
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ یک روز آرام دیگر برای بیت کوین

20 مهر 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز سه‌شنبه بیت‌کوین و اتر وضعیت نسبتاً ثابتی را تجربه کردند، این درحالی است که همانند هفته‌های اخیر، موضوع حجم کم معاملات و نوسانات اندک قیمت همچنان در بازار دارایی‌های دیجیتال ادامه دارد.

نمای کلی بازار
نمای کلی بازار

حجم معاملات بیت کوین (BTC) برای هفتمین روز متوالی به زیر میانگین متحرک 20 روزه خود رسید. قیمت بیت کوین که از دیروز روند کاهشی اخیر خود را ادامه می‌داد، اکنون با تغییری اندک و رشد 0.31 درصدی، به حدود 19 هزار و 145 دلار رسیده است. میانگین دامنه واقعی حرکات قیمت بیت کوین از ابتدای ماه اکتبر (اوایل مهر) تاکنون، 22 درصد کاهش یافته است که نشانه ای از کاهش نوسانات است. ارزش بازار این رمزارز نیز به 367 میلیارد دلار رسیده است.

حجم معاملات اتر (ETH) نیز برای یازدهمین روز متوالی به زیر میانگین متحرک 20 روزه خود رسید. قیمت طی یک هفته حدود 3.5 درصد کاهش یافت ولی امروز با اندکی بهبود، ساعاتی قبل موفق شد مقاومت 1300 دلاری را بازیابد. علی‌رغم این تغییر، قیمت اتر نیز از روز 21 سپتامبر (30 شهریور) دون نوسانات زیاد، در بازه‌ای محدود حرکت کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بازارهای مالی سنتی، آخرین جلسه معاملاتی خود را با وضعیتی مختلط به اتمام رساندند. برای مثال، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) حدود 0.12 درصد رشد داشت درحالی که دو شاخص دیگر نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 1.10% و 0.65% سقوط کردند.

بررسی جامع و ارزیابی مقیاس‌های وسیع امور مالی سنتی حاکی از ادامه فشار فروش است زیرا 71 درصد از سهام معامله شده در بسترهای معاملاتی NYSE، نزدک و بازار بورس اوراق بهادار آمریکا (AMEX سابق) کاهش یافتند. مقیاس‌های وسیع بازار، تعداد دارایی‌هایی که با قیمت بالاتر مبادله شده‌اند را با تعداد دارایی‌های پایین‌تر مقایسه می‌کند.

در بازار کالاها، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با کاهش 1.7 درصدی به زیر 90 دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت اروپا با 1.6 درصد کاهش با قیمت 94 دلار و 61 سنت معامله شد. در بازار فلزات، معاملات آتی مس، که اغلب به عنوان نشانه‌ای از رشد اقتصادی استفاده می‌شود، 3 صدم درصد کاهش داشته است. در مقابل، قیمت طلا 0.14 درصد افزایش یافت.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیت کوین روز سه شنبه دوباره با قیمت نسبتاً ثابت معامله شد زیرا موضوعات اقتصاد کلان همچنان سرمایه‌گذارانی که منتظر انتشار صورتجلسه آخرین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز چهارشنبه و گزارش آخرین داده‌های تورمی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ناظران اقتصادی عموماً بر این باورند که شاخص قیمت مصرف کننده اندکی کاهش خواهد یافت و به 8.1٪ در سال خواهد رسید، اگرچه انتظار آنها از عملکرد ماهانه این شاخص، افزایش یک صدم درصدی است. تصمیم بعدی کمیته بازار آزاد فدرال باید نشان دهنده اولویت‌های فدرال رزرو در مهار تورم باشد.

بیت کوین هنوز به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی نوعی معامله “بازگشت متوسط” است. بازگشت متوسط (mean reversion) ​​یک اصطلاح مالی برای این فرضیه است که قیمت یک دارایی با گذشت زمان تمایل دارد به میانگین قیمت خود بازگردد.

در نمودار ساعتی بیت کوین نسبت به نمودار روزانه با وضوح بیشتری می‌توان دید در ساعاتی که قیمت قبل از تغییر مسیر، از محدوده بالایی باندهای بولینگر خود می‌گذرد، حجم معاملات بیت کوین بالاتر از حد متوسط ​​می‌باشد.

تا جایی که معامله‌گران بتوانند یک استراتژی معاملاتی “بازگشت متوسط” ​​زیرکانه را اجرا کنند، احتمالاً فرصتی برای کسب سود در این بازار پیدا خواهد کرد. سرمایه‌گذارانی که به دنبال ایجاد پوزیشن‌های بلندمدت و درعین‌حال به‌حداقل رساندن هزینه‌های خود هستند، ممکن است بتوانند اخبار درون زنجیره‌ای مثبتی پیدا کنند، اما همیشه دلیلی برای نگرانی وجود دارد.

داده‌های پلتفرم تحلیل داده گلاس‌نود (Glassnode) حاکی از آن است که حجم خالص معاملات «نهنگ‌ها» به سمت یا به خارج صرافی‌ها از روز 16 سپتامبر (25 شهریور) کاهش یافته است. “نهنگ‌” اصطلاحی است که برای سرمایه‌گذارانی به کار می‌رود که حداقل 1000 واحد بیت کوین دارند.

حرکت دارایی‌ها به خارج از صرافی‌های متمرکز، سیگنالی صعودی برای قیمت است زیرا این کوین‌ها احتمالاً به کیف‌پول‌های سرد منتقل می‌شوند. حرکت بیت کوین به صرافی ها به این معنی است که کوین‌ها برای فروش درنظر گرفته شده‌اند.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که مبنای هزینه نهنگ‌ها از سال 2017 تقریباً 15 هزار و 800 دلار بوده است. قیمت بیت کوین از روز 16 سپتامبر (25 شهریور) تاکنون 5 درصد کاهش یافته است. درحالی‌که قیمت فعلی حدود 25 درصد قیمت تمام شده آن می‌باشد، آنها بیت کوین خود را از صرافی‌ها خارج کرده‌اند.

اگرچه این لزوماً یک کاتالیزور صعودی محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند بینشی در مورد احساسات بزرگ‌ترین دارندگان بیت کوین در اختیار ما قرار دهد.

در همین حال، یک نکته احتیاطی را می‌توان از بازار مشتقات به دست آورد. اخیراً افزایشی ملموس در میزان بهره باز معاملات اختیار فروش (puts) با قیمت اعمال 19 هزار دلار وجود داشته است. علاوه بر این، نسبت قراردادهای فروش به خرید (put/call) بیت کوین افزایش یافته است که نشان می‌دهد معامله‌گران در حال خرید محافظ ریسک کاهش قیمت (Downside Protection) بیشتری هستند.

در بازار آلتکوین‌ها، بایننس کوین بدون تغییری محسوس همچنان در محدوده 271 دلار در نوسان است. به جز دوج‌کوین که در مقیاس روزانه رشد 1.40 درصدی را نشان داده و با قیمت 0.60 دلار ترید می‌شود، سایر رمزارزهای بزرگ بازار نوسانات زیادی را تجربه نمی‌کنند و در همان سطوح دیروز در حرکت هستند.

از میان آلتکوین‌های کوچکتر بازار، توکن بومی صرافی هیوبی با جهش 24 درصدی در تایم فریم روزانه، برنده اصلی بازار بوده و با قیمت 6 دلار و 48 سنت معامله می‌شود. هدراهش‌گراف (HBAR) با 10.30 درصد افزایش در رتبه بعد قرار دارد.

در نهایت ارزش تجمعی بازار ارزهای دیجیتال به حدود 923 میلیارد دلار رسیده و 39.7 درصد آن در اختیار بیت کوین است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×