» آرشیو اخبار » وزارت برق عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران شد
وزارت برق عراق

وزارت برق عراق خواهان افزایش واردات گاز از ایران شد

4 تیر 1401 6

به گزارش گذارنیوز، وزارت برق عراق ضمن اعلام پرداخت کامل بدهی معوقه خود به ایران، تأکید کرد که میزان صادرات گاز ایران به عراق هنوز کمتر از میزان توافق شده است.

به گزارش خبرگزاری «واع» عراق، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق، در مصاحبه‌ای گفت که تولید برق در عراق هم‌اکنون روزانه حدود 20 هزار مگاوات است و این مقدار با حجم مصرف روزانه فاصله دارد.

او گفت که عراق منتظر افزایش گاز ارسالی از ایران به منظور افزایش نسبی تولید برق است. سخنگوی وزارت برق عراق گفته که بغداد همه بدهی‌های معوقه خود بابت خرید گاز از ایران را پرداخت کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی اعلام کرده که به 50-55 میلیون متر مکعب گاز در روز نیاز دارد. سخنگوی وزارت برق عراق افزود که حجم گازی که از ایران وارد می‌شود هم‌اکنون حدود 40 میلیون متر مکعب است و با افزایش این مقدار می‌توان تولید برق عراق را به 24 هزار مگاوات در روز رساند.

موسی تأکید کرد که توافق عراق و ایران صادرات روزانه دست‌کم 50 هزار مگاوات است و تماس ها با طرف ایرانی برای رسیدن به این مقدار جریان دارد.

بنا به اظهارات مقامات عراق، این کشور در اوج مصرف به حداقل 30 هزار مگاوات برق نیاز دارد. سابقه گسترده فساد و سوءمدیریت در بخش برق باعث شده که مسئله برق در این کشور در هر فصل تابستان به یک معضل جدی و گاه تظاهرات گسترده تبدیل شود.

طی هفته های اخیر مقامات دولت عراق از جمله سخنگوی وزارت برق این کشور با اذعان به تأخیر در پرداخت بدهی‌هایش به ایران بابت گاز صادراتی که حدود یکی میلیارد و 600 میلیون دلار است، علت اینکه عراق نتوانسته میزان مورد نیاز برق در این کشور را تأمین کند را، ناتوانی بغداد در پرداخت این بدهی‌ها اعلام کرده بودند.

وزارت برق عراق روز گذشته (جمعه) از امضای قرارداد ساخت نیروگاه های خورشیدی در 4 استان عراق با یک شرکت اماراتی خبر داد.

منبع: تسنیم

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×