» آرشیو اخبار » واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی موفق تر از رقبای خارجی
واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی موفق تر از رقبای خارجی

واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی موفق تر از رقبای خارجی

2 آبان 1401 3

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: تنها یک شرکت دانش بنیان ایرانی واکسن آنفلوآنزا تولید کرده که از نوع نوترکیب است و امکان تامین نیاز کشور را دارد.

به گزارش گذارنیوز، دکتر «مصطفی قانعی» درباره آخرین وضعیت واکسن آنفلوانزای ایرانی گفت: تنها یک شرکت دانش بنیان توانسته یک واکسن آنفلوانزا را به صورت نوترکیب تولید کند، که اکنون هم در بازار موجود است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه واکسن‌های تولید شده که دانش بنیان هم نبوده اند نوترکیب نیستند، گفت: سایر واکسن‌ها از تخم مرغ تهیه شده و برای کسانی که به این ماده غذایی حساسیت دارند توصیه نمی‌شود لذا واکسن نوترکیب برای افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند برتری دارد.

قانعی با بیان اینکه سال گذشته آزمایشات بالینی این واکسن آنفلوانزای ایرانی انجام شد و کاملاً نسبت به رقبای خارجی موفق بود، عنوان کرد: این واکسن ۴ ظرفیتی است و در حال حاضر هم در داروخانه‌ها موجود است.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی با بیان اینکه خریدار این نوع واکسن مردم و دولت هستند، خاطر نشان کرد: به هر میزانی که کشور اعلام نیاز کند تولید واکسن آنفلوانزای ایرانی این شرکت مشکلی نخواهد داشت؛ معمولاً دولت واکسن را خریداری و به پرسنل درمان و بهداشت تزریق می‌کند. ظاهراً توسط دولت این واکسن ایرانی به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری شده است.

قانعی بیان کرد: اما به غیر از پرسنل درمان و بهداشت، لازم است که افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماران ریوی، قلبی، رماتیسمی، زنان باردار و… هر ساله واکسینه شوند که میانگین این افراد ۶ میلیون نفر در کشورمان است. بر این اساس می‌توان گفت مطابق با الگوی جهانی و منابع علمی هر ساله ۲۰ میلیون دوز به واکسن آنفلوانزا نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه این واکسن میزان بستری در بیمارستان را کاهش می‌دهد، گفت: تزریق این واکسن نوعی پیشگیری است که حتی در صورت ابتلاء می‌تواند سرعت انتقال را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور لازم است برای تولید داخل واکسن برنامه خیلی جدی تری داشته باشیم، گفت: امسال که گذشت، اما اگر برای واکسینه ۲۰ میلیون دوز برنامه ریزی شود، لازم است تا اسفند ماه به شرکت درخواست داده شود. همچنین لازم است ۶ میلیون دوز ذخیره داشته باشیم و رایگان برای افرادی که ملزم به تزریق این واکسن هستند مورد استفاده قرار بگیرد. این افراد شامل ۵۰ سال به بالا و بیماران خاص می‌شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، در هر صورت برای سال آینده برنامه ریزی لازم است که از اردیبهشت ماه تولید آغاز شود و در بهترین زمان ممکن یعنی نیمه اول آبان ماه تزریق شود.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×