» آرشیو اخبار » هکر جنجالی مانگو مارکت در پورتوریکو دستگیر شد
دستگیری هکر

هکر جنجالی مانگو مارکت در پورتوریکو دستگیر شد

7 دی 1401 3

هکری که مسئول اکسپلویت 110 میلیون دلاری صرافی غیرمتمرکز مانگو مارکت (Mango Markets) بود، در پورتوریکو دستگیر و به دستکاری در بازار و کلاهبرداری متهم شد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هکری که مسئول اکسپلویت 110 میلیون دلاری صرافی غیرمتمرکز مانگو مارکت (Mango Markets) بود، در پورتوریکو دستگیر و به دستکاری در بازار و کلاهبرداری متهم شد.

بر اساس شکایت مهر و موم شده‌ای که در ناحیه جنوبی نیویورک قبلاً ثبت شده و روز 27 دسامبر (6 دی) علنی شد، اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی)، آبراهام آیزنبرگ را به خاطر هک کردن پلتفرم معاملات رمزارزی مانگو مارکت، به یک مورد کلاهبرداری در بازار کالاها و یک مورد دستکاری در بازار متهم کرد.

هکر

تبلیغات جام جهانی قطر

شیوه کار هکر

اکسپلویت انجام شده در مانگو مارکت توسط آیزنبرگ، روز 11 اکتبر (19 مهر) از طریق دستکاری ارزش توکن بومی این پلتفرم یعنی MNGO و افزایش مصنوعی قیمت آن نسبت به استیبل کوین یو‌اس‌دی کوین (USDC) صورت پذیرفت.

آیزنبرگ و تیمش پس از آن، “وام های هنگفتی” در مقابل وثیقه تورمی خود دریافت کرده و از این راه خزانه مانگو را تخلیه نمودند که مشتمل بر حدود 110 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال مختلف بود. یک روز بعد یعنی در تاریخ 12 اکتبر (20 مهر)، مانگو برای بازگرداندن وجوه با آیزنبرگ وارد مذاکره شد.

چند روز پس از این مذاکرات، سرانجام مانگو مارکت روز 15 اکتبر (23 مهر)، تایید کرد که 67 میلیون دلار از دارایی‌های رمزارزی مختلف بازگردانده شده است.

آیزنبرگ علناً به اکسپلویت این صرافی رمزارزی اعتراف کرد و اظهار داشت که در تیمی شرکت دارد که «یک استراتژی تجاری بسیار سودآور را اجرا می‌کند» و معتقد است همه اقدامات آنها نوعی «اقدامات قانونی در بازاری باز » هستند.

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) در شکایت اخیر خود اعلام کرده است که اقدامات آیزنبرگ هم تقلب و هم دستکاری بازار است، زیرا او “عمداً و آگاهانه” طرحی را اجرا کرده است که “دستکاری عمدی و مصنوعی” قیمت و معاملات آتی دائمی در پلتفرم مانگو مارکت را شامل می‌شود.

وی در نهایت با این اقدامات خرابکارانه موفق شد 110 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری شده در این پلتفرم را تخلیه کند که بیشتر آنها از سپرده‌های سایر سرمایه‌گذاران مانگو مارکت به دست آمده است.

براندون راز (Brandon Racz)، مامور ویژه FBI در متن شکایت روز 23 دسامبر (2 دی) توضیح داده است: «به دلیل برداشت‌های آیزنبرگ، سایر سرمایه‌گذاران بخشی یا تمام دارایی سپرده خود در مانگو مارکت را از دست داده‌اند.

راز گفت که آیزنبرگ احتمالاً می‌دانسته است که اقداماتش غیرقانونی است، زیرا یک روز پس از حمله هکری خود به این صرافی، وی از آمریکا به مقصد اسرائیل پرواز کرده است.

او گفت: “بر اساس زمان پرواز، اینگونه به نظر می‌رسد که این سفر تلاشی برای جلوگیری از دستگیری توسط مجریان قانون به خاطر عواقب فوری دستکاری در بازار بوده است.”

اکنون طبق پرونده دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، آیزنبرگ روز 26 دسامبر (5 دی) در پورتوریکو دستگیر شده است.

گفتنی است که آیزنبرگ ماه نوامبر (آبان)، یک بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و این بار در پروتکل مالی غیرمتمرکز آوه(Aave) ، وامی متشکل از 40 میلیون توکن CRV دریافت و روی کاهش قیمت از طریق یک سری فروش‌های کوتاه پیچیده شرط‌بندی نمود.

هرچند، این طرح در نهایت شکست خورد، زیرا قیمت در واقع در طول این حمله افزایش یافت و در نتیجه پوزیشن‌های فروش او به میزان قابل توجهی ضرر کرد.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×