» آرشیو اخبار » هکرها به توسعه دهنده اصلی بیت کوین هم رحم نکردند!
هکر

هکرها به توسعه دهنده اصلی بیت کوین هم رحم نکردند!

12 دی 1401 7

لوک دشجر یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین، ادعا می‌کند که تمام بیت‌کوین‌های خود را در نتیجه یک حمله هکری، درست قبل از آغاز سال جدید، از دست داده است‌.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، لوک دشجر (Luke Dashjr) یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین، ادعا می‌کند که تمام بیت‌کوین‌های خود را در نتیجه یک حمله هکری، درست قبل از آغاز سال جدید، از دست داده است.

این توسعه‌دهنده بیت کوین در پستی که اول ژانویه (11 دی) در توییتر منتشر کرد، گفت که هکرها به نحوی به کلید PGP (یا همان حریم خصوصی بسیار خوب) او دسترسی پیدا کرده‌اند. پی‌جی‌پی یک نرم‌افزار رمزنگاری و یک روش امنیتی رایج است که از دو کلید برای دسترسی به اطلاعات رمزگذاری شده استفاده می‌کند.

در این رشته توییت، او آدرس کیف پولی را به اشتراک گذاشت که مقداری از بیت کوین دزدیده شده به آن ارسال شده بود؛ او هنوز فاش نکرده است که در کل چه مقدار از بیت کوین‌های او به سرقت رفته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

«کلید PGP من لو رفته و بسیاری از ذخایر بیت کوین من دزدیده شده است. من اصلاً نمی‌دانم چگونه این اتفاق افتاد. لطفاً کمک کنید.»

به گزارش کوین تلگراف، آدرس کیف پول هکر مورد نظر بین ساعات 2:08 تا 2:16 بعد از ظهر به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) روز 31 دسامبر (10 دی) چهار تراکنش انجام داده است که مجموعاً 216.93 واحد BTC به ارزش 3.6 میلیون دلار با قیمت فعلی را جابه‌جا کرده است.

دشجر گفت که «نمی‌داند» هکرها چگونه به کلید او دسترسی پیدا کرده‌اند، این در حالی است که برخی از اعضای جامعه به ارتباط احتمالی این حمله با پست توییتری قبلی دشجر اشاره می‌کنند که روز 17 نوامبر (26 آبان) منتشر کرده و در آن گفته بود سرور او توسط یک بدافزار یا بک‌دور جدید در سیستم هک شده است.

توییت درباره هکر

وی در جدیدترین توییت خود به یکی از کاربران گفته است که پس از دریافت ایمیل‌هایی از دو صرافی بزرگ کوین‌بیس و کراکن مبنی بر تلاش برای ورود به سیستم، متوجه حمله هکری اخیر شده است.

این حادثه توجه چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس را به خود جلب کرده است. وی روز اول ژانویه با انتشار پستی در توییتر با دشجر ابراز همدردی نموده و حمایت خود را از او اعلام داشت:

«متاسفم که می‌بینم تا این حد ضرر کرده‌اید. برای نظارت به تیم امنیتی خود اطلاع داده‌ایم. اگر سر راهمان قرار بگیرد حتماً او را مسدود می‌کنیم. اگر کمک دیگری از دست ما بر می‌آید، لطفاً به ما اطلاع دهید. ما اغلب با این اتفاقات روبرو می‌شویم و روابط زیادی با مجریان قانون در سراسر جهان داریم.”

واقعا پای هکرها در میان است؟

به عقیده برخی از اعضای جامعه، سطح امنیت ضعیف احتمالاً مقصر اصلی این ضرر است. روز 1 ژانویه یکی از کاربران ردیت (با نام کاربری SatStandard) گفت ممکن است دشجر نقض امنیتی 17 نوامبر را «به اندازه کافی جدی» نگرفته باشد.

«او در همان کامپیوتری که همه کارهای روزانه خود را انجام می‌دهد یک کیف پول داغ داشته است. فکر کنم واقعاً از خود راضی بوده است.»

در همین حال، عده‌ای دیگر معتقدند که شاید این اتفاق اصلاً یک حمله هکری نبوده باشد؛ آنها فکر می‌کنند یک نفر دیگر به نحوی با عبارت بازیابی او برخورد کرده است، حتی برخی می‌گویند شاید اینها مظلوم‌نمایی زیرکانه پیش از آغاز فصل مالیات بوده باشد.

این خبر بحث‌هایی را نیز در مورد حضانت شخصی اموال برانگیخته است که پس از فروپاشی صرافی اف تی ایکس (FTX) در سال گذشته به یک موضوع داغ در جامعه تبدیل شده بود.

ژائو که قبلاً به جامعه رمزارزها در مورد خود-امانی و حضانت شخصی دارایی‌های دیجیتال هشدار داده بود، گفت: «متاسفانه می‌بینیم که حتی یک توسعه‌دهنده اصلی نیز بیش از 200 واحد بیت کوین را (با ارزش 3.5 میلیون دلار) از دست داده است. خود-امانی چنین خطرات بالقوه‌ای را به همراه دارد.»

اینفلوئنسر برجسته و ماکسیمالیست بیت کوین، ادی ورتهایمر (Udi Wertheimer) این پرسش را در رسانه‌های اجتماعی آنلاین مطرح کرد که آیا حضانت شخصی گزینه‌ای پایا و قابل اطمینان برای نگهداری رمزارزها هست یا خیر. وی معتقد است “نباید کلیدهای خود را شخصاً مدیریت کرد.”

“وقتی حتی با یک مورد مثل این مواجه می‌شویم که یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بیت کوین این مشکل را دارد، واقعا نمی دانم چگونه باید از دیگران انتظار داشت که این کار را با خیال راحت انجام دهند. این بدان معنا نیست که حضانت از دارایی‌های خود بد است. اما نباید کلیدها را مستقیماً مدیریت کنید.»

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×