» آرشیو اخبار » هنر صنعت فرش دستبافت سردرگم میان وزارتخانه‌ها
هنر صنعت فرش دستبافت سردرگم میان وزارتخانه‌ها

هنر صنعت فرش دستبافت سردرگم میان وزارتخانه‌ها

29 مهر 1401 5

چمنی، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت تبریز گفت: هنر صنعت فرش میان وزارتخانه‌های مختلف کشور مانند تعاون، صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سردگم است

به گزارش گذارنیوز، «اسماعیل چمنی» رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستبافت تبریز، اظهار داشت: متاسفانه هنر صنعت فرش کشور متولی خاصی ندارد و فرش میان وزارتخانه‌های مختلف کشور مانند تعاون، صمت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی سردگم است. در حالی که صنعت فرش کشور باید یک متولی مشخص در یک وزارتخانه واحد داشته باشد و تعدد تشکل ها و حضور آن‌ها در وزارتخانه‌های مختلف ساماندهی شود.

چمنی تاکید کرد: مرکز ملی فرش ایران بهتر است در وزارت صمت یک معاونت تشکیل بدهد و تشکل‌های مختلف حاضر در وزارتخانه‌های مختلف در آن‌جا ساماندهی شوند.

وی بر ضرورت تشکیل بانک فرش برای تولید کنندگان و قالی بافان نیز تاکید داشت و افزود: تسهیلات بانکی برای تولید کنندگان فرش کشور یک نیاز ضروری است و بهتر است یک بانک فرش ایجاد شود تا بتوان تسهیلاتی را برای تولید کنندگان این صنعت فراهم کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز با انتقاد از این‌که متاسفانه مصوبات حوزه فرش به درستی و کامل اجرایی نمی شود، عنوان کرد: کم توجهی متولیان به حوزه فرش باعث شده قوانین مرتبط با تولید کنندگان فرش اجرایی نشود. به عنوان مثال قالی بافان اکنون از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند نیستند، در حالی که طبق قانون ۲۰ درصد حق بیمه قالی بافان را دولت باید پرداخت کند.

چمنی افزود: بهتر است ردیف بودجه مشخصی برای فرش دستباف ایرانی تعیین شود. همچنین بی توجهی به بیمه قالی بافان صنعت فرش را تضعیف کرده است.

چمنی با بیان این‌که ۳۰ درصد از سهم کل صادرات فرش دستباف و تولید آن مربوط به آذربایجان شرقی است، گفت: بیشترین اشتغال زایی در سطح خصوصی اکنون در حوزه فرش دستبافت است. بر اساس آمار دو میلیون نفر و با احتساب خانواده های آنان؛ هشت میلیون نفر در بخش فرش و حرفه‌های مرتبط با آن در کشور مشغول به فعالیت و ارتزاق از این صنعت هستند.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×