» آرشیو اخبار » همه چیز در مورد شبکه «OMG»
شبکه OMG

همه چیز در مورد شبکه «OMG»

19 خرداد 1401 6

طبق گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، OMG یک پروتکل مقیاس‌پذیری لایه 2 است که به افزایش توان پردازشی شبکه اتریوم کمک می‌کند. OMG یک لایه انتقال وجه بر روی اتریوم ایجاد کرده است که تراکنش‌های اتریوم را یکجا جمع می‌کند و آنها را در یک بلاکچین بهینه‌سازی‌شده و پرسرعت تائید کرده و در آخر آنها را به بلاکچین اتریوم ارسال می‌کند. OMG قادر به پردازش هزاران تراکنش‌ در ثانیه (TPS) است و می‌تواند کارمزدهای تراکنش در اتریوم را با یک سوم کاهش دهد. OMG توکن بومی بنیاد OMG است که می‌تواند برای پرداخت کارمزدهای تراکنش‌ و استکینیگ (سپرده‌گذاری) هنگامی که این پلتفرم پروتکل اثبات سهام (POS) خود را راه‌اندازی کرد، مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تاریخچه بنیاد OMG

تبلیغات جام جهانی قطر

شبکه OMG که در ابتدا با نام Omisego در سال 2017 راه‌اندازی شد، شرکت تابعه جنسیس بلاک (Genesis Block Ventures)، یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در هنگ کنگ است و با شرکت انیا Enya))، بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده محاسبات چند طرفه در جهان همکاری کرده است. Network OMG پس از این همکاری دوباره تغییر نام داد و اکنون تحت عنوان OMG Foundation شناخته می‌شود. فناوری OMG مبتنی بر پلاسما (Plasma) است، چارچوبی که توسط بنیان‌گذار اتریوم ویتالیک بوترین Vitalik Buterin)) و متخصص بلاکچین جوزف پون (Joseph Poon) ابداع شده است. بنیاد OMG جزو اولین پروتکل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 برای اتریوم بود که با به‌کارگیری فناوری‌های ثانویه باعث افزایش ظرفیت تراکنش شبکه اتریوم شد.

پلاسما چارچوبی برای انتقال تراکنش‌ها از بلاکچین اتریوم به زنجیرههای چایلد چین (Child Chain) است. چایلد چین‌ها بلاکچین‌هایی هستند که موازی با بلاکچین اتریوم عمل کرده و به شبکه اصلی وصل هستند. چایلد چین‌های پلاسما به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند پردازش تراکنش‌ها و ارسال آن‌ها به بلاکچین اتریوم برای اعتبارسنجی نهایی، بهینه شده‌اند. OMG قادر به پردازش هزاران تراکنش‌ در ثانیه (TPS) است و می‌تواند هزینه‌های تراکنش در اتریوم را به یک سوم کاهش دهد.

توکن بومی OMG، به منظور جذب بودجه برای توسعه پروژه از طریق یک عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 راه‌اندازی شد. اندکی پس از آن، OMG بین کاربران اتریوم ایردراپ شد – اولین نمونه از این نوع ایردراپ در اتریوم. OMG اکنون برای پرداخت کارمزدهای تراکنش استفاده می‌شود و پس از راه‌اندازی مدل اثبات سهام (POS)، این توکن می‌تواند به عنوان مکانیسم سپرده‌گذاری (استیکینگ) و برای مدیریت شبکه استفاده شود.

 

مقیاسپذیری لایه دو در اتریوم

راه کار مقیاسپذیری لایه دو ((Layer-2 یک بخش حیاتی از توسعه اتریوم است، بنابراین بیایید قبل از بررسی مکانیزم OMG، آن‌ را بررسی کنیم. در حوزه بلاکچین، مقیاس‌پذیری به توانایی یک بلاکچین در پردازش حجم بالایی از تراکنش‌ها به صورت سریع و ارزان اشاره دارد. در حالی که شرکت‌های پرداختی متمرکز مانند ویزا قادر به پردازش ده‌ها هزار تراکنش‌ در ثانیه هستند، اما بیت‌کوین و اتریوم فقط قادر به پردازش حدود 5 و 14 تراکنش‌ در ثانیه هستند. دلیل این امر مکانیسم‌های سختگیرانه تائید تراکنش و الگوریتم‌های اجماع شبکه‌های بلاکچین است که برای غیرمتمرکز بودن و حفظ امنیت لازم است.

بدون مکانیسم‌های مقیاس‌پذیری، بیت‌کوین و اتریوم از نظر فنی قادر به دستیابی به حجم پردازش بالا مانند شرکت‌های پرداختی متمرکز از جمله ویزا نیستند. در واقع، بیت‌کوین و اتریوم هر دو در حال حاضر با مشکل ازدحام شبکه، قطعی شبکه و افزایش کارمزد روبرو هستند. مقیاس‌پذیری در صنعت بلاکچین به شدت مورد توجه قرار گرفته و تحت توسعه است.

بالغ بر پنجاه پروژه وجود دارد که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برای اتریوم ایجاد کرده و از دو روش استفاده می‌کنند. کانال‌های استیت (State Chanel) مانند Raiden و Celer Network، یک سری زنجیره‌های جانبی برای اتریوم ایجاد می‌کنند و داده‌های اتریوم را به صورت اف چین (Off-Chian) پردازش کرده و آن را به بلاکچین اتریوم بازمی‌گردانند. زنجیرهای جانبی مانند OMG از روش Plasma برای لایه‌بندی یک زنجیره جانبی متمرکز اما کارآمد بر روی شبکه اتریوم استفاده می‌کنند، که در آن تراکنش‌ها قبل از بازگردانده شدن به اتریوم برای اعتبارسنجی نهایی، به صورت یکجا پردازش می‌شوند.

 

OMG چگونه کار می‌کند؟

پروتکل OMG از یک نسخه جدید از پلاسما به نام More Viable Plasma (MoreVP)، برای افزایش قابل توجه ظرفیت پردازش شبکه استفاده می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، OMG تراکنش‌ها را یکجا جمع می‌کند، آنها را به یک تراکنش‌ فشرده تبدیل می‌کند و آنها را در چایلد چین OMG تائید اعتبار می‌کند. سپس چایلد‌چین تراکنش‌های تائید شده (Confirmed) را برای تائید (Confirmation) در بلاکچین اتریوم به این شبکه باز می‌گرداند. این تکنیک، بنیاد OMG را قادر می‌سازد هزاران تراکنش‌ در ثانیه را پردازش کند. هزینه این تراکنش‌ها یک سوم هزینه‌های اتریوم است زیرا کارمزد گس (Gas) به جای هر تراکنش جداگانه، فقط برای یک تراکنش فشرده شده پرداخت می‌شود.

چایلد‌چین بنیاد OMG توسط یک گره تولیدکننده بلاک به نام اپراتور (Operator) کنترل می‌شود که تراکنش‌ها را قبل از ارسال آنها به اتریوم تائید می‌کند. در حالی که اتریوم بیش از 8000 گره دارد، بنیاد OMG فقط با یک گره کار می‌کند. طرفداران کانال‌های پرداختی (State Channel) استدلال می‌کنند که این مکانیسم متمرکز، ماهیت توزیع شده بلاکچین را به خطر می‌اندازد. با این حال، بنیاد OMG امنیت را از طریق شبکه‌ای از رایانه‌ها به نام «واچرها» (Watchers) که شبکه را برای شناسایی فعالیت مشکوک رصد می‌کنند، غیرمتمرکز می‌کند. در این شبکه هرکسی می‌تواند به یک واچر تبدیل شود.

اگرچه چایلدچین توسط یک گره تولیدکننده بلاک متمرکز اداره می‌شود، اما امنیت شبکه OMG غیرمتمرکز است زیرا تائید نهایی تراکنش‌ها بر عهده گره‌های شبکه اتریوم است. به همین ترتیب، شبکه واچرها نیز غیرمتمرکز است و امنیت و هوشیاری را در یک شبکه غیرمتمرکز فراهم می‌کند. علاوه بر این، چایلدچین غیر حضانتی (non-custodial) است، به این معنی که وجوه کاربران هرگز از شبکه اتریوم خارج نمی‌شود. در نتیجه، کاربران همیشه می‌توانند رمزارزهای خود را بازیابی کنند، حتی اگر زنجیره چایلدچین آفلاین شود.

اکنون بیایید یک تراکنش عادی توسط اتریوم و سپس یک تراکنش از طریق OMG انجام دهیم.

 

در یک تراکنش عادی اتریوم:

 

شما باید از والت خود برای انتقال رمزارز از آدرس خود به یک آدرس متفاوت یا آدرس قرارداد هوشمند استفاده ‌کنید.

سپس، اتریوم یک هش (شماره شناسایی تراکنش) به تراکنش شما اختصاص می‌دهد.

پس از آن تراکنش به شبکه اتریوم مخابره می‌شود و با سایر تراکنش‌ها در یک استخر جمع می‌شود.

در آخر ماینرها تراکنش شما را انتخاب کرده، آن را تائید می‌کنند و آن را در یک بلاک از بلاکچین قرار می‌دهند و تراکنش شما را تکمیل می‌کنند.

هنگامی که تراکنش از طریق شبکه OMG انجام می‌شود:

ابتدا باید یک مقدار توکن‌ ERC-20 یا اتر (ETH) را در آدرس اتریوم خود واریز کنید.

سپس باید یک تراکنش را برای واریز دارایی‌های خود در یک قرارداد هوشمند اتریوم اجرا کنید.

Ethereum و OMG هر دو این تراکنش را ضبط می‌کنند، و اپراتور OMG یک سری توکن به نمایندگی از توکن‌های اصلی شما در زنجیره چایلدچینِ OMG ایجاد می‌کند.

سپس می‌توانید از کیف پول خود برای انتقال دارایی از آدرس کیف پول خود به یک آدرس کیف پول متفاوت استفاده کنید.

اپراتور تراکنش شما را دریافت می‌کند و آن را به همراه سایر تراکنش‌ها یکجا جمع کرده و آنها را در یک بلاک ثبت می‌کند.

اپراتور هش تراکنش فشرده شده را برای تائید شدن به اتریوم ارسال می‌کند و تراکنش را تکمیل می‌دهد.

هنگامی که کار تراکنش در زنجیره چایلدچین OMG تمام شد، می‌توانید یک تراکنش دیگر را برای برداشت وجوه خود از قرارداد هوشمند اتریوم اجرا کنید.

OMG از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کند و بنابراین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPP)، کیف پول‌ها، متولیان و صرافی‌ها همه می‌توانند از مزایای مقیاس‌پذیری آن استفاده کنند. به عنوان مثال، بنیاد OMG با صرافی بیتفینکس‌ ((Bitfinex ادغام شده است تا به تریدرها اجازه دهد تتر (USDT) خود را از طریق OMG منتقل، واریز و برداشت کنند. علاوه بر این، بنیاد OMG نسخه‌های خصوصی شبکه خود را برای ارائه قابلیت‌هایی مانند برنامه‌های امتیاز وفاداری به مشتریان سازمانی ارائه می‌دهد. OMG همچنین اعلام کرده است که این پلتفرم می‌تواند برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCS) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بنیاد OMG اکنون امکان‌پذیری راه‌کارهای مقیاس‌پذیری لایه 2 را در کنار فناوری پلاسما و سایدچین‌های اتریوم اثبات کرده است.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: gemini 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×