» آرشیو اخبار » همبستگی بیت کوین با بازار سهام در حال کاهش است
همبستگی بیت کوین

همبستگی بیت کوین با بازار سهام در حال کاهش است

24 آبان 1401 4

در حالی که بازار سهام ایالات متحده این هفته افزایش داشته است، بیت کوین در همین مدت، سقوط شدیدی را تجربه کرده، که نشان‌دهنده کاهش همبستگی بین این دو بازار است

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یکی از تحلیلگران کریپتوکوانت (CryptoQuant) در تازه‌ترین اظهار نظر خود، توجه مخاطبان را به این نکته جلب کرده است که علی‌رغم روند کاهشی قدرتمند ارزش بیت کوین، بازار سهام ایالات متحده مقداری افزایش را در این مدت تجربه کرده است. این اتفاق می‌تواند به معنای کاهش همبستگی میان این دو کلاس دارایی باشد.

همانطور که می‌دانید، “همبستگی” مثبت میان دو دارایی یا دو بازار زمانی ایجاد می‌شود که در یک بازه‌ی زمانی مشخص، قیمت هر دو از یک روند کلی پیروی کنند. در مورد بیت کوین این همبستگی قوی، طی چند سال گذشته با بازار سهام ایالات متحده ایجاد شده است. شاید اصلی‌ترین دلیل گره خوردن این دو بازار با یکدیگر، افزایش حضور سرمایه‌گذاران نهادی در بازار رمزارزها باشد.

چنین سرمایه‌گذارانی، بیت کوین را به عنوان یک دارایی ریسکی تلقی می‌کنند و به محض اینکه عدم اطمینان در سطح کلان بازار را فراگرفت، از پوزیشن‌های خود خارج می شوند؛ درنتیجه این اقدام، قیمت رمزارزها نیز متعاقباً همراه با سهام کاهش می‌یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودارهای زیر روند حرکت قیمت بیت کوین، شاخص نزدک و شاخص اس‌اندپی500 را به تصویر کشیده است. همانطور که می‌بینید، به نظر می‌رسد این دارایی‌ها اخیراً روند مشابهی را دنبال کرده‌اند:

همبستگی بیت کوین با سهام

آغاز همبستگی

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید، بیت کوین در طول سال 2019 و اوایل سال 2020 هیچ رابطه معناداری با بازار سهام نداشته است، اما با شیوع کرونا همه چیز تغییر کرده است. پس از سقوط قوی سیاهی که ماه مارس 2020 (اسفند 1398) رخ داد، قیمت بیت‌کوین پیروی از حرکات شاخص‌های اصلی بازار سهام را آغاز کرده است.

با وجود اینکه بیت کوین در این مدت یک روند کلی بلندمدت را دنبال کرده است، ولی بازار رمزارزها همچنان نوسانات بیشتری را نسبت به بازار سهام تجربه می‌کند. این همبستگی در طول بازار نزولی اخیر نیز ادامه داشته است، اما طی یک هفته گذشته (یا بیشتر) شرایط تا حدودی متفاوت بوده است.

به بیان دقیق‌تر، در حالی که بازار سهام ایالات متحده طی 7 روز گذشته شاهد رشد بوده است، در عوض بیت کوین در همین مدت، سقوط شدیدی را تجربه کرده است. این عملکرد متفاوت می‌تواند نشان دهد که احتمالاً همبستگی بین این دو بازار در حال کاهش است.

نکته مهم در پرایس اکشن بیت کوین این است که همزمان با آخرین سقوط، خط حمایت بالاترین رکورد قبلی را نیز از دست داده است، و این اتفاقی است که هرگز در چرخه‌های قبلی رخ نداده است. شرایط به وجود آمده نشانه‌ای از ضعف در بازار ارزهای دیجیتال بوده که می‌تواند منجر به روند نزولی بیشتر در آینده نزدیک شود.

در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین در حدود 16 هزار و 838 دلار در نوسان است. این رقم، کاهش  15.50 درصدی در تایم فریم هفتگی را نشان می‌دهد. در نمودار زیر روند قیمت این رمزارز طی پنج روز گذشته را مشاهده می‌کنید.

نمودار 5 روزه بیت کوین

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: newsbtc

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×