» بازارها » نگاهی به بازدهی بازارها در هفته‌ای که گذشت
بازدهی

نگاهی به بازدهی بازارها در هفته‌ای که گذشت

4 شهریور 1401 5

به گزارش گذارنیوز؛ بازدهی بازارها در هفته منتهی به ۴ شهریور ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که دو بازار رشدی اندک و دو بازار نیز افت کمی را تجربه کردند.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته منتهی به ۴ شهریور، ۰،۳۱ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰،۱۰ درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ، نرخ فروش دلار را ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۲۷ مرداد، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸ هزار و ۵۳ تومان را نشان می‌داد.

تبلیغات جام جهانی قطر

نوسانات قیمت دلار

دلار در بازار آزاد، هفته‌ای که رو به پایان است را افزایشی به پایان رساند. هم در کف بازار و هم در کانال‌های تلگرامی نرخ‌های پیشنهادی صعودی بود. ظهر روز گذشته، معامله‌گران خیابان فردوسی، دلار را بین ۲۹۲۰۰ تا ۲۹۶۰۰ تومان به فروش می‌رساندند. البته بیشتر آنها خریدار بودند. برخی از معامله‌گران به آینده برجام امید چندانی نداشتند و معتقد بودند انتشار اخبار مثبت و منفی از مذاکرات هسته‌ای، بیهوده نرخ‌ها را بالا و پایین می‌برد. در عین حال گروهی از آنها آینده بازار را چندان قابل پیش‌بینی نمی‌دانستند.

این در حالی است که در میانه‌های هفته گذشته، جو خوشبینی در مورد مذاکرات، دلار را نزولی کرده بود. به گونه‌ای که ارز آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومان نیز شد. اما به نظر می‌رسد پاسخ آمریکا به ایران و رد برخی شروط کشور، در کنار تداوم ابهامات هسته‌ای، جو خوشبینی را کاهش داده است.

قیمت طلا

اما بازدهی بازار طلا در هفته منتهی به ۴ شهریور ۱۴۰۱، با ۰،۰۵ درصد افت همراه بود. طلا هفته گذشته ۵،۹۷ درصد افت را تجربه کرده بود.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۰۱ تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۲۷ مرداد، یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۰۱ تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

اما خریداران بازار سکه در هفته جاری پس از چندین هفته سود کردند. این بازار در هفته منتهی به ۴ شهریور ۱۴۰۱ با ۱،۴۰ رشد همراه بود. این رقم، بیشترین بازدهی مثبت در میان بازارهای مالی محسوب می‌شود. این در حالی است که بازار سکه هفته گذشته را با ۷،۷۷ درصد افت به پایان رساند و بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص داد.

قیمت سکه طرح جدید روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و روز ۲۷ مرداد ۱۳ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس داده‌های منابع مختلف، بازار طلا و سکه در هفته گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کردند. در سایت اتحادیه و شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نرخ‌ها در این بازار به کانال بالا و پایین رفت و آمد داشتند. سکه امامی حتی به کانال ۱۳ و در مقطع کوتاهی ۱۲ میلیون تومان هم رفت. سکه بهار آزادی نیز در بیشتر طول هفته را در کانال ۱۲ میلیون تومانی نوسان داشت. اما طلا و سکه هفته را افزایشی به پایان رساندند. در شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز سکه طرح جدید (امامی) به کانال ۱۴ میلیون تومان بازگشت. در هر دو منبع نیز، سکه طرح قدیم، بار دیگر به کانال ۱۳ میلیون تومان صعود کرد.

قیمت اونس نیز هفته‌ای نوسانی را پشت سر گذاشت و اکنون در کانال ۱۷۰۰ دلاری، روند افزایشی دارد.

بورس

اما در وجه دیگری از بازدهی بازارها در هفته منتهی به ۴ شهریور ۱۴۰۱، شاخص کل بورس بر خلاف هفته گذشته، افت کرد. شاخص کل بازار سرمایه، چهارشنبه ۲ شهریور را در سطح یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۷۲ واحد به پایان رساند.

این در حالی است که شاخص کل بورس، در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۲۶ مرداد، به یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۴۰۴ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای افت ۰،۶۲ درصدی شاخص کل است؛ بیشترین بازدهی منفی در میان بازارهای مالی. در حالی که بازار سرمایه در هفته گذشته با رشد ۰،۲۰ درصدی شاخص کل همراه شد که بیشترین بازدهی مثبت در میان بازارهای مالی بود.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه، در پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: شاخص کل بورس با یک میلیون و ۴۲۲ هزار واحد ماه شهریور را آغاز کرد و با رنگ سبز به استقبال آخرین ماه تابستان رفت. مرداد ماه کلا بازار در تعادل منفی بود و شاخص کل کمتر از ۴ درصد افت رو تجربه کرد. اما در هفته گذشته خبر بزرگترین فساد شرکت بورسی به بازار سرمایه مخابره شد.

وی ادامه داد: فساد ۹۲ همتی که باعث شد یک بار دیگر اعتماد از دست رفته بازار خدشه دار شود. البته اگر از زاویه دیگری به این فساد نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شرکت فولاد مبارکه به لحاظ بنیادی وضعیت مطلوبی داره که علی‌رغم این فساد بزرگ که بزرگترین فساد تاریخ کشور بوده همچنان سود ساز است. اما به هرحال آنچه تخلف شد از جیب سهامداران شرکت بود و امیدواریم با ورود قوه قضاییه به این مسئله حق به حقدار برسد.

منبع: تجارت نیوز

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×