» آرشیو اخبار » نکاتی که در بازار متلاطم فعلی باید مدنظر قرار دهید
بازار کریپتو

نکاتی که در بازار متلاطم فعلی باید مدنظر قرار دهید

21 آبان 1401 2

در شرایط بحرانی کنونی بازار، این مسئولیت هر سرمایه‌گذار است که بدترین سناریوی ممکن را در نظر بگیرد و یک برنامه اضطراری برای خود تنظیم کند

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تا ابتدای این هفته، بیت کوین نوسانات کم سابقه‌ای را تجربه می‌کرد که به آلتکوین‌ها این شانس را می‌داد که ستاپ‌های تکنیکال قابل قبولی را در بازار ترسیم کنند. در همان زمان، داده‌های درون زنجیره‌ای و تحلیل‌های تکنیکال حاکی از آن بودند که بیت‌کوین در میانه راه است و همین امر، بسیاری از تحلیلگران را به این باور رسانده بود که روزهای روشن‌تری در راه است.

ولی تغییراتی که خیلی سریع منجر به افزایش ناگهانی نوسانات بازار شد، نظریه‌ی قوی سیاه را با خود به همراه داشت. این نظریه به اثرات شدید ناشی از رویدادهای غیرمنتظره و نادر اشاره دارد.

همانطور که می‌دانید، صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) و شرکت زیرمجموعه آن، یعنی آلامدا ریسرچ (Alameda Research ) شکست سختی خوردند. در همین حال، بلاک‌فای (BlockFi) به دلیل ناتوانی در تداوم «عملکرد معمول»، برداشت‌های خود را متوقف کرده است. این وضعیت خیلی سریع در بازار در حال گسترش است و ترکش‌های آن شرکت‌های زیادی را در این صنعت هدف قرار داده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در این زمان، ایجاد یک برنامه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت مطمئن برای دارایی‌ها با توجه به نمودارها دشوار است و بهترین کاری که سرمایه گذاران مردد می‌توانند انجام دهند این است که یا به یک برنامه آزمایش شده پایبند باشند یا اصلاً هیچ کاری انجام ندهند.

محتمل‌ترین نتیجه کوتاه‌مدت این بحران این است که نوسانات همچنان در سطوح بالا باقی می‌ماند و قیمت‌ها برای مدتی به روند نزولی خود ادامه خواهند داد. این مسئولیتِ هر سرمایه‌گذار است که بدترین سناریوی ممکن را در نظر بگیرد و یک برنامه اضطراری برای خود تنظیم کند.

ولی ما در ادامه این مطلب، به چند نکته مهم اشاره خواهیم کرد که باید در روزهای آینده به آنها توجه داشت.

یواس‌دی کوین در برابر تتر

در طول رویدادهای پرنوسان بازار، استیبل کوین‌ها گاهی اوقات پیوند خود را با دلار می‌شکنند و به اصطلاح دیپگ می‌شوند. اگر به واسطه موضوعاتی مثل ممنوعیت، هک شدن یا مرگ بیت کوین، ترس، تردید و عدم اطمینان زیادی در بازار ایجاد شود، قیمت استیبل کوین‌ها گاهی به بالای 1.00 دلار می‌رسد، زیرا معامله‌گران به دنبال سرپناهی در میان دارایی‌هایی هستند که ارزش ثابتی نسبت به دلار دارند.

در مقابل، وقتی رویدادهایی مانند قوی سیاه در بازار رمزارزها رخ می‌دهد، تتر (USDT) ارزش دلاری خود را از دست می‌دهد. این اتفاق در گذشته بارها تکرار شده و معمولاً وقتی آب‌ها از آسیاب می‌افتند، این نسبت 1:1 دوباره برقرار می‌شود.

بر اساس داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) و کوین‌بیس، روز 9 نوامبر (18 آبان)، جفت ارز تتر در مقابل دلار آمریکا (USDT/USD) به زیر قیمت دلاری خود رسید و در یک نقطه 97 سنت را تاچ کرد. در همین حال، ارزش یواس‌دی کوین (USDC) به حدود 1 دلار و 1 دهم سنت رسید.

پیوند تتر
پیوند تتر با دلار؛ منبع: TradingView

ما دلایل تایید نشده این جابجا را بررسی نمی‌کنیم، اما شایعات غیرقابل اثباتی درباره ارتباط تتر با آلامدا ریسرچ به راه افتاده است که به راحتی در توییتر مشاهده می‌شود. آنچه در اینجا مهم است، توجه به این نکته است که وحشت می‌تواند به راحتی به واسطه اطلاعات نادرست، شایعات و ‌حتی دروغ ایجاد شود، بنابراین صحت این شایعات عملاً هیچ اهمیتی ندارد.

اگر چنین شایعاتی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شود و سرمایه‌گذاران را به وحشت بیندازد، آنها حتماً اقدام خواهند کرد و در این مورد، بسیاری از آنها تترهای خود را به USDC، بیت کوین یا سایر استیبل کوین‌ها تبدیل می‌کنند.

همین رفتار در زمان سقوط شبکه ترا و سلسیوس نیز مشاهده شد. طبق داده‌های تریدینگ ویو و کوکوین (KuCoin)، روز 12 می (22 اردیبهشت)، قیمت USDC از 1.00 دلار به 1.06 و حتی 1.19 دلار افزایش یافت. در همان روز، ارزش USDT برای مدت کوتاهی تا مرز 98 سنت و 94 سنت سقوط کرد.

پیوند یو اس دی سی
پیوند یواس‌دی کوین با دلار؛ منبع: TradingView

هنگامی که قیمت تغییر می‌کند و در صرافی‌ها اسپرد به وجود می‌آید، تبدیل استیبل کوین‌ها پرهزینه شده و تجربه سوآپ یک استیبل کوین به دیگری یا تبدیل یک آلتکوین به استیبل کوین می تواند ناخوشایند باشد. به همین جهت، پیوند میان تتر و یواس‌دی کوین با دلار موضوعی است که گاهاً از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود.

انتظارات قیمت بیت کوین

فروش گسترده روز 8 نوامبر (17 آبان) در نهایت قیمت بیت کوین را از محدوده 146 روزه خود یعنی 24 هزار و 500 دلار تا 18 هزار و 600 دلار خارج کرد. این یک شکست نزولی قابل توجه بود و از نقطه نظر تحلیل تکنیکال، ناکامی در بازپس‌گیری این محدوده و افزایش فشار فروش، می‌تواند باعث شود که قیمت از شکاف نمایه حجم عبور کرده و در محدوده 11 تا 12 هزار دلار به دنبال حمایت بعدی باشد.

ناخوشایند است، بله، اما واقعیت امروز بازار همین است.

نمودار روزانه بازار بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین (BTC/USDT)؛منبع: TradingView 

اگر بیت کوین بتواند منطقه 18 هزار دلاری را پس بگیرد و برای مدتی آنرا حفظ کند، حداقل قیمت به محدوده قبلی خود باز گشته و این نشانه خوبی خواهد بود.

نگاهی به نمودار اتر (ETH) نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین آلتکوین بازار در وضعیتی مشابه، از محدوده 148 روزه خود بین 2 هزار تا هزار و 250 دلار خارج شده است، ولی فعلاً موفق شده تا محدوده قبلی را پس بگیرد. این درحالی است که معامله‌گران نزولی هدف خود را در محدوده 700 دلار قرار داده بودند.

نمودار روزانه بازار اتر (ETH/USDT)
نمودار روزانه اتر (ETH/USDT)؛ منبع: TradingView

بازار به دنبال یک مبنای حمایتی محکم‌تر

بسیاری از شرکت‌ها و گروه‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بر رمزارزها، به نوعی با صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) و آلامدا ریسرچ در ارتباط هستند و این نشان می‌دهد که همین شرکت‌ها اکنون در ترازنامه‌های خود خلل گریزناپذیری دارند.

برخی از شرکت‌هایی که با FTX در ارتباط هستند عبارتند از:

سکویا کپیتال (Sequoia Capital): 213.5 میلیون دلار

گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital ): 77 میلیون دلار

کریپتو دات کام (Crypto.com): کمتر از 10 میلیون دلار

اَمبر گروپ (Amber Group): 10 درصد وجوه

کراکن (Kraken): 9 هزار واحد FTT

مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital): 10 درصد وجوه

سلینی کپیتال (Selini Capital): 3 درصد از کل وجوه

تعداد انگشت شماری از این شرکت‌های بومی رمزارزی، کیف‌هایی با مقادیر قابل توجهی از آلتکوین‌های مختلف و توکن‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اختیار دارند. این شرکت‌ها، برای توقف زیان‌های فعلی، جبران وام‌ها و انجام تعهدات مشتریان خود، ممکن است تعدادی از این ذخایر بیت کوین، آلتکوین و توکن‌های دیفای را برای فروش در بازار دامپ کنند. این افزایش فشار فروش احتمالی، می‌تواند فشار نزولی شدیدی بر قیمت‌ها وارد کند.

سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید هر دارایی پرریسکی، با دقت درباره آن پرس‌وجو کنند و نگاهی دقیق‌تر به هولدرهای بزرگ آن توکن یا پروژه بیندازند و به یاد داشته باشند که تاثیر انفجار چند میلیارد دلاری FTX هنوز به طور کامل در سراسر بازار احساس نشده است. اکنون زمان آن است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×