» ارز دیجیتال » نفت و سهام ترکیه برندگان بازار ۲۰۲۲
نفت

نفت و سهام ترکیه برندگان بازار ۲۰۲۲

7 دی 1401 8

سهام حوزه نفت در سال 2022 به شدت رشد یافت، بنابراین جای تعجب ندارد صندوق‌ هایی که بخش انرژی را دنبال می‌کنند، امسال برنده وال استریت بودند

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سهام حوزه نفت در سال 2022 به شدت رشد یافت، بنابراین جای تعجب ندارد که صندوق‌ هایی که بخش انرژی را دنبال می‌کنند، امسال برنده وال‌استریت بودند؛ اما با این وجود، اینکه صندوق برتر سال کدام است، جای بسی تعجب دارد؛ زیرا این صندوق ها در  شرکت های مختلف مستقر در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده اند.

بر اساس داده های ارائه شده توسط Morningstar Direct، صندوق قابل معامله iShares MSCI ترکیه تا 19 دسامبر بیش از دو برابر رشد داشته است. این صندوق دارای سهام بزرگی در شرکت Akbank، غول مالی ترکیه، شرکت خرده فروشی بیم (Bim) مستقر در استانبول و شرکت هواپیمایی مادر «ترکیش ایرلاینز»  است.

ترکیه مانند سایر نقاط جهان به شدت تحت تاثیر تورم قرار گرفته است و واحد پول آن لیر در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای معتبر جهانی به شدت کاهش یافته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

چرا دستاوردها و سودهای هنگفت متعلق به ترکیه است؟

شاید این سوال برای شما نیز مطرح شده باشد که با وجود سقوط لیر، چرا بازار سهام ترکیه رونق گرفت؟ پاسخ این است، به این دلیل که این کشور کاری را انجام می دهد که اکثر کشورهای دیگر انجام نمی دهند. بانک مرکزی ترکیه برای حمایت از هزینه های مصرف کننده، نرخ بهره را کاهش داده است. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، تلاش دارد تا نرخ بهره را بسیار پایین نگه دارد. او حتی در چند سال گذشته چندین رئیس بانک مرکزی را که از کاهش نرخ بهره خودداری کردند، اخراج کرده است.

روند اقتصاد ترکیه اخیراً با افزایش بیکاری کُند شده است اما بی ثباتی ها به سهام ترکیه آسیبی وارد نکرده است. ارزش صندوق ای تی اف (iShares) ترکیه نیز به دلیل افزایش قیمت انرژی بهبود یافته است، زیرا پالایشگاه توپراس یک هلدینگ مطرح است.

سایر صندوق های بین المللی و آمریکایی نفتی و صندوق های ETF نیز در صدر فهرست وب سایت Morningstar Direct قرار داشتند. شایان ذکر است که وب سایت یاد شده رتبه‌بندی بهترین و بدترین صندوق‌ های سرمایه‌گذاری مشترک و ای تی اف (ETF) برای سال 2022 را به استثنای صندوق‌ های به اصطلاح اهرمی (لوریج) که روی شاخص‌‌های بازار سهام شرط‌بندی و سرمایه‌گذاری می‌کنند، به سی‌ان‌ان بیزینس ارائه کرد.

بخش گاز طبیعی 12 ماهه ایالات متحده، بخش انتخاب انرژی SPDR و چندین صندوق نفت- انرژی که توسط شرکت‌ های سرمایه‌گذاری برتر مانند شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (Fidelity) به عنوان یک شرکت چندملیتی سرویس های مالی، ونگارد (Vanguard) و شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی بلک راک (BlackRock) اداره می شوند، همگی بین 50 تا 80 درصد در یک سال افزایش یافته‌اند.

ای تی اف

بازندگان امسال

2022 برای بازار سهام سالی بسیار دشوار بود. در سال 2022 در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و جهان ETF بازندگان به طور قابل توجهی بیشتر از برندگان بودند. صندوق های قابل معامله SPDR S&P 500 و Invesco QQQ که پیرو شاخص S&P 500 و نزدک هستند، به ترتیب با 19 درصد و 31 درصد کاهش مواجه شدند.

با این وجود صندوق های قابل معامله ای که در اقتصاد روسیه سرمایه‌گذاری کرده بودند، بیشترین آسیب را در سال 2022 دیدند. در این راستا اکثر صندوق ‌هایی که در شرکت ‌های بزرگ روسی سرمایه‌گذاری کرده بودند، پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اواخر فوریه یا منحل شدند یا معاملات خود را متوقف کردند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری در صندوق های قابل معامله روسیه در iShares و همچنین صندوق های VanEck و Voya تقریباً از بین رفت.

سقوط در ارزهای رمزپایه نیز به چندین صندوق ضربه سختی زد. قیمت بیت کوین حتی قبل از فروپاشی صرافی  FTX نیز در حال کاهش بود، اما سقوط خیره کننده شرکت سم بنکمن فرید موج شوک بیشتری را در سراسر این صنعت ایجاد کرد. سرمایه شرکت مدیریت دارایی جهانی VanEck، شرکت Osprey، گری اسکیل (Grayscale)، گلوبال ایکس (Global X)، فرست تراست (First Trust) و اینوسکو (Invesco) و بسیاری دیگر از شرکت ‌های سرمایه‌گذاری نهادی، همگی بیش از 70 درصد در سال 2022 سقوط کردند. دیگر صندوق‌ های سرمایه ‌ای که زمانی پرطرفدار بودند نیز در این سال به شدت آسیب دیدند.

رمزارز

تعدادی از صندوق های قابل معامله کمپانی آرک اینوست  که توسط کتی وود اداره می شد و بخش قابل توجهی از سهام تسلا، کوین بیس، زوم، روکو و سایر سهام فناوری مومنتوم را داشتند، در سال 2022 به شدت افت کردند و در زمره بزرگترین بازندگان قرار گرفتند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: weny

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×