» آرشیو اخبار » نفت خام 2023 را با روندی اندک کاهشی آغاز کرد
نفت خام

نفت خام 2023 را با روندی اندک کاهشی آغاز کرد

13 دی 1401 3

قیمت نفت خام تا پایان سال 2022 به شدت افزایش یافت و سال را با افزایش قیمت به پایان رساند، زیرا بازارها با توجه به بازگشایی چین و کاهش محدودیت ‌های کووید این کشور در کنار تحریم‌های روسیه از سوی کشورهای غربی، روی تقاضای دوباره و کاهش عرضه در سال 2023 قیمت‌گذاری کرده بودند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت در روز سه‌شنبه کاهش یافت و شروعی نرم برای سال 2023 را ثبت کرد؛ زیرا هشدارهای صندوق بین المللی پول درباره رشد اقتصادی و افزایش نگرانی‌ها در مورد بحران کووید چین باعث عدم اطمینان در مورد افزایش تقاضا شد.

قیمت نفت خام تا پایان سال 2022 به شدت افزایش یافت و سال را با افزایش قیمت به پایان رساند، زیرا بازارها با توجه به بازگشایی چین و کاهش محدودیت های کووید این کشور در کنار تحریم های روسیه از سوی کشورهای غربی، روی تقاضای دوباره و کاهش عرضه در سال 2023 قیمت‌گذاری کرده بودند.

کریستالینا جورجیوا (مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول) اوایل این هفته هشدار داد که حداقل یک سوم جهان در سال 2023 با رکود اقتصادی مواجه خواهد شد و بزرگترین اقتصادهای جهان شاهد کاهش شدید رشد خود خواهند بود. او همچنین هشدار داد که سال 2023 برای اقتصادهای بزرگ سخت تر از سال گذشته خواهد بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سخنرانی سال نوی خود لحن محتاطانه‌تر از آنچه بازارها انتظار داشتند به کار برد و نسبت به چالش‌های بیشتر هشدار داد؛ زیرا این کشور وارد مرحله جدیدی از واکنش خود به کووید می‌شود. پکن در ماه دسامبر پس از یک سال محدودیت های شدید، سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های ضد کووید را کاهش داد. اما این منجر به افزایش بی‌سابقه موارد مثبت شده است که احتمالاً بازگشایی کامل را در سال جاری به تاخیر می اندازد.

در حالی که رهبر چین تخمین زد که اقتصاد این کشور در سال 2022 بیش از حد انتظار رشد کرده است، بازارها انتظار دارند که این روند تا حد زیادی در اوایل سال 2023 معکوس شود، زیرا این کشور با تعداد قابل توجهی از موارد مثبت COVID-19 مواجه است.

معاملات آتی نفت برنت در ابتدای معاملات آسیایی با 0.8 درصد کاهش به 85.34 دلار در هر بشکه رسید. در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.7 درصد کاهش به 79.72 دلار در هر بشکه رسید. با این حال، هر دو قرارداد پس از ثبت نوسانات شدید قیمت در طول سال، به ترتیب 8.3 و 4.5 درصد در سال 2022 افزایش یافتند.

بازارهای نفت خام با چشم‌انداز کاهش عرضه جهانی صعودی شدند، زیرا روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی، اعلام کرد که صادرات به کشورهایی را که به محدودیت‌های قیمتی اخیراً تحمیل‌شده آمریکا و اروپا برای محموله‌های نفت این کشور پایبند هستند، مسدود خواهد کرد.

ضعف دلار به رشد بازارهای نفت خام در جلسات اخیر کمک کرد، زیرا بازارها با احتمال افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال 2023 قیمت‌گذاری کردند. در میان نشانه های فزاینده ای که تورم ایالات متحده به اوج خود رسیده است، به طور گسترده انتظار می رود بانک مرکزی در نشست فوریه خود نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد.

تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام

بازارهای نفت خام در حال حاضر در نقطه عطف اصلی قرار دارند، زیرا بازارهای آتی روز دوشنبه بسته بودند.

نمودار نفت خام
تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار نفت خام غرب تگزاس اینترمدیت در روز دوشنبه بسته شد. این بازاری است که به نظر می رسد سر و صدای زیادی در اطراف جایی که معاملات هفتگی پایان یافته بود، دیده خواهد شد. اگر بازار همچنان در سطح 80 دلار و البته متحرک نمایی 50 روزه ادامه یابد، وضعیت جالب خواهد شد. چرا که از این نقطه و در میانگین متحرک 200 روزه (EMA 200) به احتمال زیاد شاهد نوسانات زیادی خواهیم بود. در نهایت باید پذیرفت که بازار در درازمدت نزولی است.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

نفت برنت در میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA50) متوقف شده است و احتمالاً اندکی مقاومت در بالای آن مشاهده می شود. به همین دلیل، من فکر می‌کنم شرایطی داریم که در آن بازار به احتمال زیاد مجبور به تعیین وجود یا عدم وجود تقاضای واقعی است. من فکر می کنم جایی بین سطح کنونی (86.14) و سطح 90 دلار، این احتمال وجود دارد که شاهد فشار فروش باشیم که بتوانیم از آن استفاده کنیم. باید بنشینیم و منتظر نشانه های فرسودگی (exhaustion) در بازار باشیم.

تقاضای جهانی به کاهش خود ادامه خواهد داد، بنابراین من فکر می‌کنم که این یک محرک اصلی برای روند بازار نفت باشد. بسیاری از فشارهای صعودی که ممکن است هفته گذشته دیده باشیم، احتمالاً به دلیل نوسانات حول سطح کنونی بوده است.

در حال حاضر (13 دی ماه 1401)، هر بشکه نفت خام برنت (بازار آمریکا) در روزهای مشابه هفته گذشته یعنی در تاریخ چهارشنبه 7 دی 1401  با رقم 83.37 دلار داد و ستد شده بود که مقایسه قیمت روز جاری (13 دی) با آن، بیانگر افزایش 3.46 درصدی یا 2.89 دلار نفت برنت (بازار آمریکا) نسبت به هفته گذشته می باشد. این در حالی است که هر بشکه نفت برنت (بازار آمریکا) در روزهای مشابه سه ماه گذشته یعنی در تاریخ سه شنبه 12 مهر 1401 با رقم 91.41 دلار معامله شده بود که مقایسه قیمت روز جاری با آن، بیانگر کاهش 5.63 درصدی یا 5.15 دلار نفت برنت (بازار آمریکا) نسبت به سه ماه گذشته می باشد.

مقایسه قیمت بازار نفت خام طی سه ماه گذشته نشان دهنده سیر نزولی آرام آن است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : Investing و fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×