» آرشیو اخبار » نفت وست تگزاس به پایین ترین حد یک ساله رسید!
نفت خام

نفت وست تگزاس به پایین ترین حد یک ساله رسید!

7 آذر 1401 5

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) به پایین ترین حد یک ساله خود رسید؛ چرا که اعتراضات گسترده چینی ها به محدودیت های ناشی از کووید، باعث افزایش نگرانی های جهانی مربوط به انرژی شده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) به پایین ترین حد یک ساله خود رسید؛ چرا که اعتراضات گسترده چینی ها به محدودیت های ناشی از کووید، باعث افزایش نگرانی های جهانی مربوط به انرژی شده است. سیاست سختگیرانه قرنطینه و مقابله با کووید در چین، تلفات سنگینی بر اقتصاد این کشور وارد کرده و نگرانی‌ها را در مورد تقاضای سوخت افزایش داده است.

در همین راستا، قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت به شدت کاهش یافت، زیرا سایه اعتراضات گسترده چین، نگرانی‌ها را نسبت به رکود جهانی و کاهش تقاضای سوخت، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان، افزایش داده است.

در ساعت 09:53 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام WTI تحویل ژانویه به 73.97 دلار رسید که 2.31 دلار یا 3.03 درصد کاهش را نشان می دهد. نفت خام برنت تحویل فوریه به 81.34 دلار رسید که 2.37 دلار یا 2.83 درصد کاهش داشته است. در روز جمعه، صندوق سرمایه گذاری نفت ایالات متحده (USO) به 66.66 دلار رسید که 0.75 دلار یا 1.11 درصد کاهش داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

سردرگمی در مورد سیاست های اعضای گروه  جی7 (G7) بر فشار فروش و گمانه زنی های پیش از نشست اوپک پلاس در 4 دسامبر می افزاید. آشفتگی های پیش آمده در چین باعث بالا رفتن ارزش دلار آمریکا به عنوان دارایی امن شده است و به این ترتیب بر تقاضای خارجی نفت خام دلاری تاثیر گذاشته است، چرا که هر گونه تغییر ارزش شاخص دلار، می تواند قیمت را برای دارندگان ارزهای خارجی گران و یا ارزانتر کند.

تشدید اعتراضات در چین نگرانی ها را در مورد تقاضای سوخت افزایش داد

اعتراضات در چین علیه سیاست های سختگیرانه ضد کووید دولت، قدرت اقتصادی چین را زیر سوال برده و به این ترتیب سرمایه گذاران را از دارایی های پر خطری مانند نفت خام دور می کند.

محدودیت‌های سختگیرانه چین برای کووید، تلفات سنگینی بر اقتصاد این کشور وارد کرده و نگرانی‌ها را در مورد تقاضای سوخت افزایش داده است. مقامات اقدامات مختلفی را برای احیای رشد اقتصادی این کشور به اجرا گذاشته اند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این روش‌ها تا چه حد می تواند کاربردی و اثر گذار باشد، وجود ندارد. به عنوان مثال، روز جمعه، بانک مرکزی چین (PBOC)، اعلام کرد که نسبت ذخیره الزامی برای بانک ها (RRR) را 25 واحد پایه (bps) کاهش می دهد و این از 5 دسامبر اجرایی می شود.

ناتوانی G7 در تعیین سقف قیمت روسیه، باعث ایجاد یک چشم انداز نزولی شده است

به گزارش رویترز، گروه هفت (G7) و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در مورد محدودیت قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه با هدف محدود کردن درآمد مسکو، بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت بارها بحث کرده و جلساتی برپا نموده اند. برای هفته ها، اخبار مربوط به این طرح قیمت ها را افزایش داده بود. اما همه اینها با لغو نشست نمایندگان اتحادیه اروپا که قرار بود در عصر 25 نوامبر برای بحث در مورد این موضوع برگزار شود، از بین رفت.

براساس پیش بینی های صورت گرفته و نتایج اجلاس، سقف قیمت از 5 دسامبر زمانی که ممنوعیت اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه وارد فاز اجرایی شود، اعمال خواهد شد.

نفت

سطح تولید اوپک پلاس

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، در 4 دسامبر نشست خواهند داشت. در ماه اکتبر، اوپک پلاس توافق کرد که هدف تولید خود را تا سال 2023 به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

در نشست بعدی، اوپک پلاس بر روی برنامه های غرب برای سقف قیمتی نفت روسیه و همچنین در نظر گرفتن شرایط و تعادل بازار متمرکز خواهد شد. اوپک پلاس یکی از مهم ترین و غیر قابل پیش بینی ترین عوامل تعیین کننده بازار نفت است. تا زمانی که این گروه بر سر کاهش بیشتر سهمیه تولید به توافق نرسد، احتمالاً قیمت نفت بیشتر کاهش خواهد یافت.

البته تحلیل گران بر این باورند که اگر ایالات متحده آمریکا مجدداً ذخایر استراتژیک نفت خام (SPR) خود را وارد بازار کند، ممکن است قیمت را از سقوط سریع نجات دهد. اما این ممکن است دشوار باشد، زیرا دولت بایدن متعهد به کاهش قیمت بنزین است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×