» آرشیو اخبار » نفت خام دنباله‌رو شاخص دلار!
نمودار نفت خام

نفت خام دنباله‌رو شاخص دلار!

24 آذر 1401 5

قیمت نفت خام در معاملات آسیایی روز پنجشنبه با تقویت دلار کاهش یافت، در حالی که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی جهانی نیز نگرانی های تقاضا را تشدید کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در حالی که افزایش نرخ بهره در آینده نزدیک قرار است اتفاق بیفتد، قیمت نفت با کاهش قیمت دلار کاهش می یابد. به‌طوری که قیمت نفت خام در معاملات آسیایی روز پنجشنبه با تقویت دلار کاهش یافت، در حالی که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک های مرکزی جهانی نیز نگرانی های تقاضا را تشدید کرد.

در ساعت 4:30 دقیقه به وقت گرینویچ، بهای معاملات آتی نفت خام برنت با 64 سنت یا 0.8 درصد کاهش به 82.06 دلار در هر بشکه رسید. در حالی که معاملات آتی نفت خام آمریکا با 74 سنت یا 1.0 درصد کاهش به 76.54 دلار رسید. هر دو قرارداد با افزایش ارزش دلار کاهش یافتند. دلار قوی تر تقاضای نفت را تضعیف می کند، زیرا این کالا را برای کسانی که ارزهای دیگر دارند، گران تر می کند.

جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) روز چهارشنبه در یک مصاحبه اعلام کرد که حتی اگر اقتصاد به سمت رکود احتمالی حرکت کند، بانک مرکزی ایالات متحده در سال آینده نرخ بهره را بیشتر افزایش خواهد داد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تینا تنگ، (تحلیلگر ارشد بازارهای CMC)، می گوید که قیمت نفت تحت فشار است، زیرا سخنان جنگ طلبانه فدرال رزرو در رابطه با سیاست پولی، نگرانی های مربوط به رشد اقتصادی را افزایش داده، که خود باعث افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت کالاها شده است.

وی افزود که آمارهای اقتصادی چین در ماه نوامبر بسیار کمتر از حد انتظار بوده و همین باعث نگرانی جهانی در رابطه با میزان تقاضای نفت خام گردیده است. چرا که دومین اقتصاد بزرگ جهان با کاهش تولید کارخانه‌ها و کاهش خرده‌فروشی، قدرت بیشتری را از دست داد؛ به‌طوری که در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کووید، بدترین آمار خود را در شش ماه گذشته ثبت کرده است.

نفت خام

تحلیل تکنیکال بازارهای نفت خام

بازارهای نفت خام در جلسه روز چهارشنبه اندکی بهبود یافتند و از شرایط فوق العاده اشباع فروش عقب نشینی کردند.

تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

ما در طول سال 2022 شاهد طیف وسیعی از قیمت‌های نفت بوده‌ایم. در ابتدای سال، نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) بالای 60 دلار معامله می‌شد، در اواخر ماه مارس، به بالای 130 دلار در هر بشکه رسید. در شش هفته گذشته، قیمت ها تا حدی سقوط کرد و WTI برای مدت کوتاهی زیر 70 دلار معامله شد.

به نظر می رسد که بازارهای نفت خام وست تگزاس در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه و پس از سخنرانی فدرال رزرو اندکی از شرایط فروش بیش از حد خود عقب نشینی کرده و افزایشی شده اند. در کل، به نظر می رسد که این بازاری است که کماکان در روند نزولی قرار دارد. بنابراین باید به عنوان یک معامله‌گر منتظر بروز نشانه هایی از فرسودگی (exhaustion) باشیم تا بتوانیم دوباره در کانال فروش وارد بازی شویم.

سطح 76 دلار یک مانع کوچک به حساب می آید. میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA50) در سطح 81.76 دلار قرار دارد. هر گونه حرکت به زیر این سطح، روند قیمت را نزولی می نماید. 

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت خام برنت نیز رفتاری کاملا مشابه با بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در پیش گرفته اند؛ چرا که بازار همچنان در حال ارزیابی سطح عرضه و تقاضای جهانی است، و اینکه آیا تقاضای کافی در سراسر جهان وجود خواهد داشت یا خیر.

در حال حاضر بازارها از سطح 80 دلار عبور کرده اند، که البته نشانه صعودی است، اما نوسانات زیادی هم وجود دارد که می تواند بر بازار اثرگذار شود. سطح 85 دلار یک سطح کلیدی بوده و در این اطراف با میانگین متحرک نمایی 50 روزه سر و کار داریم.

به خاطر داشته باشید که نقدینگی ممکن است در پایان هفته و آینده کمی مشکل ساز باشد، و این به دلیل تعطیلات و سایر شرایط ژئوپلیتیکی موجود در بازار است. در کل امکان هر نوع حرکتی در بازار وجود دارد، هر چند من فکر می کنم بازار بیشتر در جهت نزولی در حرکت است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×