» آرشیو اخبار » نفت خام؛ اوپک آماده کاهش تولید از 4 دسامبر
قیمت نفت خام

نفت خام؛ اوپک آماده کاهش تولید از 4 دسامبر

2 آذر 1401 5

نفت خام در حال حاضر تحت تاثیر اخبار زیادی قرار دارد. باید دید اثر گذاری کاهش تولید اوپک پلاس بیشتر است یا محدودیت های ناشی از کووید در چین؟ کمتر از دو هفته به نشست بعدی اوپک مانده است. هیچ شکی وجود ندارد که از 4 دسامبر اوپک میزان تولید خود را کاهش خواهد داد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نفت خام در حال حاضر تحت تاثیر اخبار زیادی قرار دارد. باید دید اثر گذاری کاهش تولید اوپک پلاس بیشتر است یا محدودیت های ناشی از کووید در چین؟ کمتر از دو هفته به نشست بعدی اوپک مانده است. هیچ شکی وجود ندارد که از 4 دسامبر اوپک میزان تولید خود را کاهش خواهد داد. باید دید که آیا اعضای این سازمان، کاهش تولید دیگری را اعلام می کنند یا خیر. هر نوع کاهش تولیدی، بر ترس بازارهای نفت خواهد افزود.

از سوی دیگر، هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه عربستان تصمیم گرفته است میزان تولید نفت خام را افزایش دهد. با انتشار این خبر، وزیر انرژی این کشور، آن را تکذیب کرد و در اظهاراتی که توسط خبرگزاری دولتی ریاض (SPA) منتشر شد، گفت که اوپک پلاس هیچ تصمیمی را قبل از نشست، مورد بحث قرار نمی دهد.

عبدالعزیز در اظهاراتی که توسط خبرگزاری دولتی ریاض SPA منتشر شد، گفت: «اوپک پلاس هیچ تصمیمی را قبل از نشست، مورد بحث قرار نمی دهد. وی ادامه داد که کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت خام در روز که از ابتدای این ماه اجرایی می شود، تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت.»

تبلیغات جام جهانی قطر

جدول زمانی کاهش تولید اوپک پلاس قبلاً به صراحت اعلام نشده بود. با این وجود، وزیر انرژی عربستان تاکید کرد که این کاهش تولید به مدت 12 تا 13 ماه دیگر، بدون توجه به میزان تقاضای نفت در آن دوره برقرار خواهد بود. اما نکته مهمی که در صحبت های او وجود داشت و بر بازار تاثیر گذاشت این جمله بود که، اگر برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، نیاز به اتخاذ تصمیمات بزرگتر از طریق کاهش تولید باشد، ما همیشه آماده مداخله هستیم.

در صحبت های اوپک پلاس، مثل روز واضح بود که این سازمان قصد دارد قیمت گذاری را به بازاری بازگرداند که در دو هفته گذشته 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است. نفت خام برنت معامله‌شده در لندن (معیار بین‌المللی قیمت نفت)، طی چند روز پس از اعلام کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، از پایین‌ترین قیمت حدود 82 دلار در هر بشکه به تقریباً 100 دلار رسید.

با این حال، روز دوشنبه، قیمت برنت به زیر 83 دلار در هر بشکه سقوط کرد که ضعیف‌ترین قیمت از فوریه تاکنون بود. پس از صحبت های اوپک، قیمت نفت دوباره به محدوده مثبت 87.45 دلار بازگشت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) معامله شده در نیویورک پس از کاهش تولید نوامبر که توسط اوپک پلاس اعلام شد، از حدود 76 دلار در هر بشکه به حدود 96 دلار رسید. اما در روز دوشنبه، قیمت نفت خام آمریکا به زیر 76 دلار رسید که پایین‌ترین حد از ژانویه بود، سپس به محدوده 80.04 دلار برگشت.

نفت خام وست تگزاس

 استراتژیست ارشد، سانیل کومار دیکسیت (Sunil Kumar Dixit) گفت که شرایط فروش بیش از حد می تواند نفت آمریکا را به میانگین متحرک 100 هفته ای در 81.30 دلار برساند. در صورتی که این قیمت در بالای 80 دلار بسته نشود، این خطر وجود دارد که به سمت پایین ترین قیمت ها در 72.50 دلار و 71 دلار حرکت کند. به گفته دیکسیت، نفت خام برنت می تواند در پی افزایش روز گذشته خود، تا رنج 91 الی 95 دلار رشد کند.

نفت خام برنت

در پی صحبت های وزیر انرژی عربستان مبنی بر شروع کاهش تولید اوپک پلاس، الکساندر نواک (معاون نخست وزیر روسیه) نیز اعلام کرد که در 5 دسامبر، تحریم های روسیه که توسط کشورهای غربی برنامه ریزی شده، اعمال می شود. این سخنان نیز به بالا رفتن دوباره قیمت نفت در بازار کمک کرد.

نواک تاکید کرد که روسیه به هیچ یک از کشورهای شرکت کننده در تصمیم اعمال سقف قیمت نفت روسیه، نفت نمی فروشد. نواک گفت، در صورتی که با محدودیت قیمت نفت مواجه شود، روسیه ممکن است تولید خود را کاهش دهد. معاون نخست وزیر روسیه افزود: «کاهش عرضه نتیجه محدودیت قیمت نفت روسیه خواهد بود».

کاهش تولید اوپک پلاس در نوامبر منجر به افزایش کوتاه قیمت نفت در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شد و جوزف بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را بر آن داشت تا به عربستان سعودی درباره «عواقب» اقداماتش هشدار دهد.

نفت خام برنت

وال استریت ژورنال (WSJ) گزارش داد، برای نشست آتی در 4 دسامبر، مقامات ایالات متحده در واقع روی اوپک پلاس برای اعلام کاهش حدود 500,000 بشکه در روز حساب کرده بودند، زیرا تقاضا برای نفت معمولاً در طول زمستان، به ویژه برای نفت گرمایشی، بیشتر است.

 کاهش تولید اوپک پلاس بر بازار نفت خام موثرتر است یا کاهش تقاضای چین؟

به نظر می رسد که وضعیت این دو خبر شبیه وضعیت مرغ و تخم مرغ است! که هر یک از نظر اولویت با دیگری برابری می کند. گرچه در اینجا بحث اصلی، عرضه و تقاضا است که به عنوان یک تعیین کننده مهم قیمت عمل می کند.

در مورد چین، این کشور محرک تقاضای جهانی نفت در دهه گذشته بوده است و از سال 2015، زمانی که پکن شروع به واردات برای پالایشگاه های خود کرد، 44 درصد رشد واردات نفت در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین باعث شده است تا اقدامات قرنطینه جدیدی در برخی از بزرگترین شهرهای این کشور اعمال شود و نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضای نفت خامِ بزرگترین واردکننده نفت جهان افزایش یابد.

گزارشی در اوایل ماه جاری حاکی از آن بود که چند پالایشگاه چینی از اوپک خواسته اند تا در ماه دسامبر مقادیر کمتری نفت عرضه کند. که می تواند نشان دهنده کاهش صادرات نفت به این کشور باشد. چین همچنین سهمیه های صادرات سوخت پالایش شده خود را افزایش داده است که به طور بالقوه نشان دهنده مازاد ذخایر نفت خام به دلیل کاهش تقاضا است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×