» آرشیو اخبار » نخست وزیر سوئد از سمت خود استعفا داد
نخست وزیر سوئد از سمت خود استعفا داد

نخست وزیر سوئد از سمت خود استعفا داد

24 شهریور 1401 4

به‌دنبال پیروزی مخالفان راستگرای دولت سوئد در انتخابات پارلمانی، نخست وزیر این کشور از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش گذارنیوز، به دنبال شمارش تقریبا تمامی آرای انتخابات پارلمانی سوئد، به نظر می‌رسد مخالفان راستگرای دولت این کشور توانسته‌اند اکثریتی ‌شکننده را در پارلمان به دست بیاورند.

به نوشته خبرگزاری دویچه وله، اصلی‌ترین برنده انتخابات پارلمانی سوئد حزب راس افراطی «دموکراتهای» سوئد است که برای نخستین بار می‌تواند بخشی از دولت این کشور باشد.

مگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد به دنبال اعلام نتایج مقدماتی انتخابات گفت، از سمتش استعفا خواهد کرد. او اظهار کرد، این مهم است که سوئد در سریع‌ترین زمان ممکن پذیرای دولتی جدید باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

«جیمی آکسون»، رهبر حزب ملی‌گرای «دموکراتهای سوئد» با اعلام پیروزی حزبش در این انتخابات، وعده داد «سوئد را اول قرار دهد.»

«اولف کریسترسون» از حزب محافظه‌کار «میانه‌روهای سوئد» و رهبر ائتلافی راستگراها در صورت تایید نتایج انتخابات نخست وزیر خواهد شد.

کریسترسون گفت: «من حالا کار برای تشکیل دولت جدید را شروع می‌کنم؛ دولتی که می‌تواند کارها را به سرانجام برساند، دولتی برای همه سوئدی‌ها و همه شهروندان.»

هنوز نتایج انتخابات پارلمانی سوئد به طور رسمی تایید نشده است.

بر اساس نتایجی که تا کنون اعلام شده، ائتلاف متشکل از «دموکراتهای سوئد»،«دموکراتهای مسیحی» و «لیبرالها» اکثریتی با تنها دو کرسی برتری در برابر سوسیال دموکراتهای حاکم کسب کرده‌اند.

حدود ۹۹ درصد آرای همه ۶۵۷۸ حوزه رای‌گیری در سوئد تا اواخر امشب شمرده شدند. اگر نتایج تایید رسمی شوند، مخالفان راستگرای دولت سوئد حائز ۱۷۶ کرسی در پارلمان این کشور که ۴۹ کرسی دارد شده‌اند.

سوسیال دموکراتهای حاکم و ائتلافشان نیز ۱۷۳ کرسی را کسب می‌کنند.

حزب دموکراتهای سوئد که حزبی راستگرا با دستور کار ضد مهاجرت و حامی ملی‌گرایی است تا کنون سابق حضور در هیچ دولتی در سوئد را نداشته اما طبق نتایج اعلام شده، تا کنون بیش از ۲۰ درصد آرای انتخابات پارلمانی را کسب کرده و تبدیل به دومین حزب بزرگ بعد از حزب سوسیال دموکراتها که از دهه ۱۹۳۰ بر سیاست سوئد حاکم بودند شده است.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×