» آرشیو اخبار » نبرد ایلان ماسک و اپل؛ آیا توییتر از اپ استور حذف می شود؟

نبرد ایلان ماسک و اپل؛ آیا توییتر از اپ استور حذف می شود؟

8 آذر 1401 0

ایلان ماسک، رئیس جدید توییتر، روز دوشنبه در توییتی از سازنده آیفون به دلیل عقب نشینی از انجام تبلیغات توییتر و همچنین کارمزد 30 درصدی اپل در اپ استور انتقاد کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ایلان ماسک در نبرد با شرکت اپل (AAPL) قرار دارد. مدیرعامل تسلا (TSLA) و رئیس جدید توییتر روز دوشنبه در توییتی از سازنده آیفون به دلیل عقب نشینی از انجام تبلیغات توییتر و همچنین کارمزد 30 درصدی اپل در اپ استور انتقاد کرد.

ماسک در یک رشته توئیت، اپل را به سرکوب آزادی متهم کرد. او افزود که اپل با الزام شرکت ها برای رعایت استانداردهای محتوایی خاص، آزادی شرکت ها را محدود می کند و در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا این شرکت از رعایت آزادی بیان در آمریکا متنفر است؟ ماسک در یکی از توئیت‌ ها، به طور خاص حساب توییتر «تیم کوک»، مدیر عامل اپل، را تگ کرد.

به گفته ماسک، اپل بیشتر تبلیغات مربوط به توییتر را متوقف کرده است. اگر درست باشد، اپل در این مسیر تنها شرکتی نیست که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. شرکت ‌هایی همچون «جنرال موتورز»، « فولکس‌ واگن»، «جنرال میلز» و شرکت داروسازی «ایلای لی‌لی اند کامپنی» یا تبلیغات این پلتفرم را کاهش داده‌ اند یا به طور کامل متوقف کرده‌ اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

ایلان ماسک در 28 نوامبر (7 آذر) در توییتی نوشت: اپل بیشتر تبلیغات مربوط به توییتر را متوقف کرده است. آیا آنها از آزادی بیان در آمریکا متنفرند؟

خارج کردن اپلیکیشن ها از اپ استور برای اپل نیز موضوع جدیدی نیست. در سال 2021، این شرکت برنامه «پارلر» (Parler) را به دلیل نقض قوانین و انتشار خشونت و آشوب در آمریکا از اپ استور حذف کرد. اپل در نهایت پس از موافقت پارلر برای تعدیل محتوا و ارائه مطالب بهتر، مجدداً این برنامه را به اپ استور بازگرداند.

ماسک در ادامه صحبت های خود مدعی شد که اپل برای اقلامی که مصرف‌کنندگان از طریق اپ استور خریداری می ‌کنند، «30 درصد مالیات مخفی» وضع می‌ کند. این در حالیست که خط‌ مشی هزینه‌ های مربوط به اپ استور این شرکت سال‌ هاست که در دسترس عموم قرار گرفته است.

اپل و توییتر

انتقادات ماسک به هزینه ‌های اپ استور در حالی رخ می دهد که او تلاش دارد شرکت را از اتکای شدید به تبلیغات رها ساخته و بیشتر به سمت خدمات هدایت کند. شایان ذکر است که از مجموع درآمد 5.1 میلیارد دلاری توییتر در سال 2021، 4.5 میلیارد دلار آن از طریق تبلیغات به دست آمده است.

از طرفی باید گفت که حملات ماسک به اپل یک حرکت خطرناک محسوب می شود. توییتر برای ارائه خدمات به بیش از یک میلیارد نفر از مشتریانی که از iOS استفاده می کنند، باید از فعال بودن این برنامه در گوشی های موبایل اپل اطمینان حاصل کند. بدون همکاری اپل، توییتر از نظر کاربرانی که به توییتر دسترسی دارند با شکست قابل توجهی روبه رو خواهد شد.

در حال حاضر، به نظر می رسد که دشمنی ماسک نسبتاً یک طرفه است و نمی توان با قطعیت اعلام کرد که آیا ماسک به ادامه و تشدید این نبرد ادامه خواهد داد یا اینکه این موضوع به سادگی برطرف خواهد شد. با این وجود، توییت های منتشر شده از طرف مدیرعامل این شرکت  تصویری ارائه می‌ کند که نشان دهنده عزم ماسک برای درگیری با شرکت اپل است. بنابراین می توان احتمال داد که این آخرین مطالبی نخواهد بود که درباره این ماجرا خواهیم شنید.

تحلیلگران از هفته‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودند که پس از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، رابطه‌ شبکه‌ اجتماعی متن‌ محور با اپل وارد حاشیه شود. ماسک قبلاً بارها از اپل به‌خاطر کارمزدهای اپ استور انتقاد و آن را «مالیات بر اینترنت» خطاب کرده است. در همین راستا، «فیل شیلر» رئیس اپ استور، مدت کوتاهی پس از بازگشت حساب کاربری رئیس‌جمهور سابق آمریکا به توییتر، حساب خود در این شبکه‌ اجتماعی را حذف کرد تا به شایعه‌ های مربوط به زاویه توییتر و اپل دامن بزند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: finance.yahoo

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×