» آرشیو اخبار » موسس OneCoin و 60 سال حبس به اتهام کلاهبرداری 4 میلیاردی
حبس موسس OneCoin

موسس OneCoin و 60 سال حبس به اتهام کلاهبرداری 4 میلیاردی

28 آذر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، کارل سباستین گرین‌وود (Karl Sebastian Greenwood)، یکی از بنیان‌گذاران وان کوین (OneCoin) که یک طرح تقلبی چند میلیارد دلاری ارزهای دیجیتال است، به اتهامات متعددی که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) مطرح شده است، اعتراف کرده و با مجازات حداکثر 60 سال حبس مواجه است.

وزارت دادگستری ایلات متحده آمریکا روز 16 دسامبر (25 آذر) اعلام کرد که گرین وود در دادگاه فدرال منهتن به اتهامات کلاهبرداری سیمی، توطئه برای کلاهبرداری سیمی و پولشویی اعتراف کرده است. هریک از اتهامات مذکور می‌تواند حداکثر 20 سال زندان را برای وی در پی داشته باشد.

دامیان ویلیامز (Damian Williams) دادستان ایالات متحده گفت که گرین‌وود «یکی از بزرگترین طرح‌های کلاهبرداری بین‌المللی در تاریخ صنعت ارزهای دیجیتال» را مدیریت کرده است. وی مدعی شد که او وان‌کوین را «قاتل بیت‌کوین» معرفی می‌کرده است در حالی که توکن‌های آن در واقع «کاملاً بی‌ارزش بوده‌اند».

تبلیغات جام جهانی قطر

وان کوین (OneCoin) یک شرکت بلغاری بود که توسط گرین‌وود و روجا ایگناتوا (Ruja Ignatova) معروف به ملکهٔ رمزارزها، تأسیس شد و ارز دیجیتالی را نیز به همین نام به بازار عرضه کرد. وزارت دادگستری آمریکا با استناد به ایمیل‌هایی که قبل از تأسیس شرکت، در سال 2014، میان این دو ردوبدل شده است ادعا می‌کند که این زوج این طرح را «سکه‌ای بی‌ارزش» نامیده‌اند.

موسس OneCoin
گرین وود در حال سخنرانی در رویداد COIN RUSH که در ژوئن 2016 (خرداد 95) در لندن برگزار شد. منبع: یوتیوب

در وان کوین (OneCoin) چه خبر است

ظاهراً آنها ادعا می‌کردند که “وان کوین” یک شرکت بازاریابی چند سطحی است که اعضای آن به ازای فروش بسته‌های ارزهای دیجیتالی که حاوی OneCoin بوده و توانایی استخراج بیشتر را دارد، کمیسیون دریافت می‌کنند. گفتنی است که OneCoin فقط با ارز فیات در صرافی خصوصی اکس کوینکس (Xcoinx) قابل مبادله است.

در واقع، این طرح، هم یک طرح هرمی و هم یک طرح پونزی بوده است چراکه سرمایه‌گذاران می‌توانستند بدون ارائه هیچگونه محصول واقعی، دیگران را به سمت آن جذب کنند و سرمایه‌گذاران بعدی با پول سرمایه‌گذاران قبلی دستمزد دریافت می‌کردند.

به گفته وزارت دادگستری، گرین وود در نقش خود به عنوان “توزیع کننده اصلی جهانی” این شرکت جعلی، ماهانه حدود 21.2 میلیون دلار (معادل 20 میلیون یورو) درآمد داشته است. حتی گفته می‌شود وان کوین (OneCoin) بیش از 4 میلیارد دلار از سه میلیون نفری که در این بسته‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند کلاهبرداری نموده است.

ناگفته نماند که روجا ایگناتوا در ماه ژوئن (خرداد) به خاطر نقشی که در اجرای این طرح ایفا کرده بود، در فهرست ده مورد اول تحت تعقیب اداره تحقیقات فدرال قرار گرفت. در حال حاضر، او آزاد است و آخرین بار مشخص شد در ماه اکتبر 2017 (مهر 96) به آتن، پایتخت یونان سفر کرده است.

ویلیامز گفت دادخواست گرین‌وود این «پیام روشن» را به سایرین ارسال می‌کند «همه کسانی که به دنبال سوء استفاده از اکوسیستم ارزهای دیجیتال از طریق کلاهبرداری هستند، تحت تعقیب وزارت دادگستری قرار خواهند گرفت و اصلاً مهم نیست که این فرد چقدر بزرگ یا پیچیده باشد».

قرار است گرین‌وود روز 5 آوریل 2023 (16 فروردین 1402) در برابر قاضی منطقه ادگاردو راموس محاکمه شود. سایر مقامات در ایالت‌های دیگر نیز افرادی را که به گونه‌ای با وان کوین (OneCoin) و ایگناتوا در ارتباط بوده‌اند را متهم کرده‌اند. سه تن از شرکای آنها نیز در آلمان به دلیل کلاهبرداری و پولشویی متهم شده‌اند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×