» آرشیو اخبار » موج مجازی علیه جایزه عنکبوتی

موج مجازی علیه جایزه عنکبوتی

9 خرداد 1401 4

‌ارادت به امام رئوف و ولی نعمت ایرانیان از یک‌شنبه شب در صفحات شخصی افراد مختلف ایرانی و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. آمار بازدید و بارگزاری این محتوا در شبکه‌های اجتماعی به طرزی بالا رفت که با گذر از صفحات مختلف در اینستاگرام حس غریبی دارید. نه ایام تولد ایشان است، نه شهادت‌شان. در مشهد خبر خاصی است؟ نه. پس چه شده که این همه ارادت به امام رضا (ع) درفضای مجازی ترند شده است. به نظر می‌رسد کسی با احساسات این مردم بازی کرده است. اما با گذر از داستانک‌های اینستاگرام، می‌رسم به یک تصویر. تصویری هوایی از شهر مشهد که در شب گرفته شده است. خیابان‌های اصلی منتهی به حرم به مرکزیت حرم رضوی با نور سبز رنگ در تاریکی شب اشکال هندسی ای با شباهت به لانه عنکبوت را با زمینه رنگ مشکی ساخته است. این اولین تصویر از فیلم «عنکبوت مقدس» است. فیلمی که در جشنواره بین‌المللی فیلم کن در بخش مسابقه وارد شد و در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

«زهرا امیرابراهیمی» بازیگر ایرانی‌ای که حدود ۱۵ سال است دیگر در ایران زندگی نمی‌کند، این جایزه را دریافت کرد. متولد ۱۳۶۰ در تهران، بازیگر سینما و تلویزیون بود و فارغ‌التحصیل رشته تئاتر. بعد از چند تجریه تئاتری اولین بار در سال ۱۳۷۹ با فیلم «انتظار» جلوی دوربین رفت سپس در سال ۱۳۸۳ در ۲۳ سالگی با سریال «کمکم کن» وارد قاب تلویزیون شد. ابراهیمی با سریال پربیننده «نرگس» در تابستان ۱۳۸۵ به شهرت رسید. علت دیده شدن این سریال فوت بازیگر نقش اصلی آن مرحوم «پوپک گلدره» به علت سانحه رانندگی که ستاره اسکندری جایگزین وی شد.

جالب آنجاست که بعد از دریافت این جایزه شبکه‌های هالیوودی عنوان «ققنوس» را به ابراهیمی نسبت دادند تا او را از اتفاقات ناهنجار با جامعه اسلامی و سابقه همکاری‌هایش با رسانه‌های غربی تطهیر کرده و جایگاه مقدسی برایش ساخته باشند.

تبلیغات جام جهانی قطر

عنکبوت مقدس داستان یک قاتل زنجیره‌ای به نام «سعید حنایی» است که در شهر مشهد رخ داده است. سعید که خانواده‌اش در مشهد زندگی می‌کند سعی دارد که زنان فاسد را در خیابان‌ها به قتل برساند و به دنبال این مأموریت می‌رود که در ادامه اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.

اما با توجه به عدم اکران فیلم و تنها بعد از منتشر شدن تیزر تبلیغاتی و بالاخص تصویر آغازین این فیلم، موج اعتراضات مردم مسلمان ایرانی آغاز شد. ارادت به امام رضا (ع) با انتشار انواع محتواهای چندرسانه‌ای اعم از عکس و فیلم و عکس نوشت و … و همین‌طور شعر و متن، در اعتراض به توهینی بود که در تصویر توصیف شده دیده می‌شد.

در پی این اتفاق «سازمان سینمایی» هم بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده: «سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری بر این نکته تاکید می‌کند که فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه‌دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضدفرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×