» آرشیو اخبار » مقایسه صورت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی
مقایسه صورت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی

مقایسه صورت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی

25 مهر 1401 4

هفته گذشته صورت مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شد. بررسی صورت مالی‌ها نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها و شرکت‌های دولتی با زیان روبه‌رو شدند. علت افزایش زیان شرکت‌های دولتی چست؟

به گزارش گذارنیوز، هفته گذشته صورت مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شد. بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها و شرکت‌های دولتی کاملا زیان‌ده هستند.

بررسی صورت‌های مالی منتشره بانک‌های دولتی نشان می‌دهد، با وجود اینکه برخی بانک‌های دولتی تا حدودی توانسته‌اند زیان انباشته سال‌های اخیر را کاهش دهند، اما به سودسازی نرسیده‌اند.

بانک صنعت و معدن تنها بانک دولتی است که در سال ۱۴۰۰ توانست زیان انباشه خود را صفر و در نهایت سود انباشته خود به ۶۵۳ میلیارد تومان برساند. در مقابل این بانک دولتی یک بانک فعال در بورس را بررسی می‌کنیم. برای نمونه، بانک سامان سال ۱۳۹۲ وارد بورس شد و تا به امروز توانسته سود ۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومانی را ثبت کند. البته میزان سرمایه بانک سامان از بانک صنعت و معدن کمتر است. سرمایه بانک صنعت و معدن و بانک سامان به ترتیب ۵هزار و ۹۶۷ و ۳هزار و ۴۲۷ ثبت شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

مقایسه صورت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی

عملکرد مثبت بانک‌های فعال در بورس

در مقابل سرمایه بانک‌های تجارت، ملت و کشاورزی جزو نمادهای پذیرفته شده در بورس هستند و تقربیا سرمایه یکسانی دارند. بانک‌های کشاورزی، تجارت و ملت به ترتیب ۲۲ هزار و ۴۸۹میلیارد تومان، ۲۲هزار و ۳۹۲میلیارد تومان و ۲۰هزار و ۷۰۴میلیارد تومان سرمایه دارند.

بر اساس گزارش ماهانه کدال سود خالص بانک ملت و تجارت در سال ۱۴۰۰ به ترتیب نزدیک به ۱۳٫۵ و ۴برابر سود خالص بانک کشاورزی ثبت شده است. همچنین سود خالص بانک تجارت و ملت در سال ۱۳۹۹ به ترتیب بیشتر از ۱۲ و ۸ برابر سود خالص بانک کشاورزی در این سال بوده است.

از طرفی در بین این سه بانک، تنها بانک کشاورزی بوده که در سال ۱۴۰۰ زیان انباشته داشته‌ است. علی رغم اینکه این بانک سعی در جبران این زیان داشته، زیان انباشته بانک کشاورزی در این سال ۷هزار و ۴۱۲میلیارد تومان ثبت شده است. با این حساب، دو بانک ملت و تجارت که سهام ‌آن‌ها در بورس تهران معامله می‌شود، در سال ۱۴۰۰ به ترتیب سود انباشته ۲۱هزار و ۶۳۹ و ۳هزار و ۸۵۶میلیارد تومانی را ثبت کرده و عملکرد سال قبل خود را بهبود بخشیدند.

مقایسه صورت مالی بانک‌های دولتی و خصوصی

زیان سازی دولت

بررسی ساده اعداد و اراقام نشان می‌دهد که شرکت‌ها یا بانک‌های دولتی در بهترین شرایط نیز زیان‌ده هستند. کارشناسان علت این زیان‌دهی شرکت‌های دولتی را دخالت بیش از حد و عدم تخصص درست بودجه می‌دانند. دخالت دولت در هر بازار یا شرکتی باعث می‌شود که آن مجموعه با زیان مواجه شوند.

درباره عدم تخصیص درست بودجه نیز نکته اساسی اینجاست که بانک‌ها و سازمان‌های دولتی بدون حساب و کتاب، بودجه خود را خرج می‌کنند؛ چرا که این مجموعه‌ها عقیده دارند در صورت نبود یا اتمام بودجه مجدداً بودجه جدیدی توسط دولت به آنها تخصیص داده می‌شود. درنتیجه با دست و دلباری بودجه را خرج می‌کنند. اما در مقابل؛ مجموعه‌های خصوصی چون بودجه اختصاصی ندارند، با برنامه‌ریزی بلندمدت سرمایه خود را خرج می‌کنند تا دچار زیان نشوند.

منبع: تجارت‌نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×