» آرشیو اخبار » معاملات بلوکی ایران خودرو و سایپا؛ انفجار در گروه خودروسازی!

معاملات بلوکی ایران خودرو و سایپا؛ انفجار در گروه خودروسازی!

22 تیر 1401 7


به گزارش گذارنیوز، سه شرکت بورسی خگستر و ورنا و وخساپا که سهامداران این شرکت هستند، قصد فروش این سهام را دارند که با توجه به تعداد سهم و بهای تمام شده ی آن و قیمت گذاری که احتمالا در آن شود شرکتها میتوانند به اندازه ی ارزش بازار شرکت سود سازی داشته باشند که میتواند در این گروه انفجاری رخ دهد تا به رشد این گروه یا حتی بازار کمک کند.
در ادامه به بررسی فروش و سود سازی از این محل می پردازیم

گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)

ارزش بازار شرکت : 200/12 هزار میلیارد تومان
تعداد برگه سهم ایران خودرو: 579/202797/ 32به بهای تمام شده 63 تومان

ارزش 233/066/2

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق جدول فوق درصورت قیمت گذاری هرسهم ایران خودرو در قیمت 4500 تومان نماد خگستر از این محل میتواند به اندازه ی مارکت خودش سود شناسایی کند که این سود 3205 به ازای هر سهم می شود یعنی تقریبا 100 درصد قیمت فعلی !!

 

سرمایه گذاری رنا  (ورنا)

ارزش بازار شرکت : 37/6هزار میلیارد تومان

تعداد برگه سهم سایپا : 882/467/626/33 به بهای تمام شده 35 تومان
ارزش  956/176/ 1میلیون ریال

مطابق همین انتظاری که برای خگستر داشتیم برای سهام ورنا نیز این اتفاق خواهد افتاد، اما به دلیل مارکت کوچک تر این نماد  6 هزار میلیارد، اگر قیمت بلوک سایپا حتی 200 تومان ارزش گذاری شود، شرکت به اندازی مارکت خود سود سازی می کند. اما اگر به قیمت 350 تومان ارزش گذاری شود، میتواند حتی دو برار ارزش فعلی سود سازی از این محل داشته باشد که 9551 به ازای هر سهم ارزش گذاری میشود.

 

سرمایه گذاری سایپا (وساپا)

ارزش بازار شرکت: 54/8 هزار میلیارد تومان
تعداد برگه سهم شرکت سایپا : 147/547/354/17 به بهای تمام شده 25 تومان
ارزش 433/863میلیون ریال

شرکت سرمایه گذاری سایپا نیز درصورت قیمت گذاری هرسهم سایپا در قیمت 300 تومان، میتواند به ازای هر سهم خودش 2684 سود سازی کند یعنی تقریبا معادل 50 درصد قیمت فعلی خودش.

 

جمع بندی

با تمامی فرض های بالا اما یک سوال مطرح می شود که “چرا این سهم ها تا به الان رشد چندانی نداشته و بازار آنچنان توجهی به آنها نمی کند؟!”

در پاسخ به این سوال چند علت میتوان ذکر کرد؛ شاید یکی از اصلی ترین دلیل ها، تعلل در قیمت گذاری این سهام است که بازار را خسته کرده و تاخیر در اعلام قیمت، بازار را نسبت به آن بی توجه کرده است.

دلیل مهم بعدی که فعلا باعث جلوگیری از رشد این سهام ها شده، این است که احتمالا پولی از این معامله وارد شرکت ها نشده و معامله ای که انجام میشود، یک تهاتر یا معاوضه باشد و به جای در آمد به دارایی های شرکت اضافه شود. چراکه همانطور که بیان شد، اگر قرار به پول باشد شرکتی مثل ورنا باید انداز مارکت خودش سود سازی کند و  حداقل افزایش قیمت دو برابری بر روی تابلو داشته باشد.

پس باید صبور بود تا نتیجه این معاملات را ببینیم. تا آن زمان این سهم ها را در واچ لیست خودتان داشته باشید.

 

نویسنده: علی رمضانی از گروه مالی فراز

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×