» آرشیو اخبار » معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه چیست؟
معاملات الگوریتمی

معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه چیست؟

17 مهر 1401 7

به گزارش گذارنیوز، با توجه به اخباری که با تازگی درباره نظام‌مندکردن معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه به گوش می‌رسد و این روزها تب و تاب زیادی را در بین معامله‌گران ایجاد و انتقادات و پیشنهادات بسیاری درباره شکل اجرایی معاملات الگوریتمی از سوی فعالان بازار مطرح کرده است، بر آن شدیم تا با ارائه توضیحاتی مختصر، به معرفی این نوع معاملات بپردازیم.

معاملات الگوریتمی چیست؟

پس از پیشرفت‌های بسیار عظیمی که در تکنولوژی اتفاق افتاد، نفوذ تکنولوژی در تمام صنایع و عرصه‌های اقتصادی دیده شد و پس از گذشت سال‌ها، اکنون کوچک‌ترین اجزای زندگی روزمره انسان نیز با تکنولوژی درگیر شده است. بازارهای مالی نیز از این پیشرفت مستثنی نبودند و پس از برنامه‌نویسی برنامه‌های تحلیلی و سامانه‌های معاملاتی آنلاین، ورود تکنولوژی به بازارهای مالی بیش از پیش مورد استقبال سرمایه‌گذاران و کارگزاران قرار گرفت. استفاده از ابزارهای گوناگون جهت کسب سود از بازارهای مالی سبب شد تا برنامه‌نویسان سیستم‌هایی برای انجام خودکار معاملات طراحی کنند. این سیستم‌های خودکارِ معاملات را “معاملات الگوریتمی” می‌گویند. در این مطلب قصد داریم معاملات الگوریتمی را بیشتر بشناسیم و با نحوه عمل این سیستم‌های معاملاتی آشنا شویم.

معاملات الگوریتمی

تبلیغات جام جهانی قطر

معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی چیست؟

معاملات الگوریتمی یا همان الگو تریدینگ (Algo Trading) به کمک زبان‌های برنامه‌نویسی نوشته‌شده و دستورالعمل‌ها و مراحل اجرایی آن توسط متخصصین تعیین می‌شود. می‌توان پارامترهای گوناگونی را جهت بررسی به وسیله الگوریتم مشخص نموده و سپس بر اساس حجم‌ها و زمان‌بندیِ تعریف شده، معاملات را به انجام رساند. از آنجایی که فرآیند بررسی و یافتن نقاط ورود و خروج بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده توسط سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌پذیرد، احساسات انسان که می‌تواند در نتایج معاملات تأثیر منفی داشته باشد، از معاملات حذف می‌شود.

مزایای استفاده از معاملات الگوریتمی در بورس چیست؟

  1.  امکان بررسی و تحلیل شرایط نمودارهای متعدد در زمان کوتاه
  2.  ثبت سفارشات و انجام معاملات با دقت و سرعت بالا
  3.  حداقل شدن دخالت احساسات انسانی در معامله‌گری و کاهش تصمیمات هیجانی
  4.  کاهش خطاهای محاسباتی و مقداری هنگام ثبت سفارشات
  5.  ثبت سریع سفارش و انجام معامله قبل از تغییرات بالای قیمت
  6.  امکان بررسی نتایج معاملات بر اساس استراتژی معاملاتی طبق داده‌های آپدیت شده در بازار
  7. صرفه جویی در زمان معامله‌گران

معاملات الگوریتمی

آیا می‌توان از معاملات الگوریتمی در بازار ایران استفاده کرد؟

معاملات الگوریتمی را در تمام بازارهای مالی می‌توان استفاده کرد و با کمک آن به سود رسید. نکته‌ای که توجه به آن ضروری است، طراحی استراتژی معاملاتی و پیاده‌سازی الگوریتم‌ها در برنامه‌نویسی، متناسب با بازار مورد نظر است. برای مثال؛ اگر از یک الگوریتم معاملاتی برای بازار بورس ایران استفاده می‌کنید، ممکن است این الگوریتم در بازار رمزارزها نتواند نتایج مطلوبی داشته باشد.

با توجه به مزیت‌های گفته‌شده، هنوز انتقاداتی نسبت به استفاده از این طرح وجود دارد. یکی از دلایل مهم این انتقادات از سوی فعالان بازار این است که الگوریتم در دسترس عموم و اشخاص حقیقی قرار ندارد و منصفانه نیست. اینکه یک عده بتوانند از ابزاری استفاده کنند که در اختیار دیگران نیست، به نوعی رانت محسوب می‌شود. پس نظر بر این دارند که یا این نوع معاملات در اختیار همه افراد قرار بگیرد، یا از آن فعلا استفاده نشود.

سخن پایانی و جمع‌بندی

مزایای ذکر شده برای معاملات الگوریتمی و اکسپرت (مزیت کامپیوتر بر انسان) از قبیل سرعت تحلیل، تصمیم‌گیری و اجرای دستور و عدم خستگی به مرور جایی برای معاملات سنتی در بازار باقی نمی‌گذارد.

در آینده نقش انسان در بازارهای جهانی تنها به خلاقیت و ایجاد نوآوری در استراتژی‌ها و روش‌های جدید معاملات محدود می‌شود، نه رصد بازار و انجام معاملات؛ چرا که کامپیوترها هنوز نتوانسته‌اند خلاق‌تر از بشر ظاهر شوند. همچنین در نهایت این انسان است که کامپیوترها را برنامه‌ریزی می‌کند. پس در آینده خلاقیت‌های انسانی در نوشتن و صدور الگوریتم‌های پیچیده‌تر نقش بسزایی دارند. بنابراین برای حضور فعال در بازارهای سرمایه‌ آتی یا باید بین استفاده کنندگان از معاملات الگوریتمی باشیم یا بین طراحان آن‌ها. و در هر دو صورت، یادگیری هرچه بیشتر در این زمینه، از ملزومات حضور موثر در بازارهای آینده است.

نویسنده : علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×