» آرشیو اخبار » مرگ توئیتر نزدیک است
مرگ توئیتر نزدیک است

مرگ توئیتر نزدیک است

29 آبان 1401 4

به نظر می رسد ایلان ماسک پس از خرید توئیتر با اخراج انبوهی از کارمندان و اقدامات دیگر آرام آرام این شبکه اجتماعی را به لبه پرتگاه نابودی سوق می دهد.

به گزارش گذارنیوز، به نظر می‌رسد توئیتر در چنان گردابی گرفتار شده که خروج از آن به این آسانی نخواهد بود. ایلان ماسک چندی قبل این شبکه اجتماعی را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید و از آن زمان روند نزولی شرکت آغاز شد.

در مرحله نخست ماسک تصمیم گرفت نیمی از کارمندان شرکت را اخراج کند و از سوی دیگر دورکاری را لغو کرد. در همین راستا ۳۷۰۰ کارمند اخراج شدند. در این میان اولتیماتومی برای کارمندان ارسال کرد تا بین کار سخت و طولانی و خروج از شرکت یک گزینه را انتخاب کردند. پس از این اولتیماتوم حدود ۱۲۰۰ نفر از کارمندان از شغل خود استعفا دادند.

از سوی دیگر در بحبوحه اخراج نیروهای کار توئیتر و پس از اولتیماتوم ایلان ماسک برای انتخاب میان کار سخت یا استعفا، شکایت جدیدی از این پلتفرم ثبت شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

دیمیتری بورودائنکو یکی از مدیران مهندسی در توئیتر مستقر در کالیفرنیای آمریکا که اعلام کرده بود که این شرکت او را اخراج کرده، زیرا از گزارش دادن به شرکت امتناع کرده است. در همین راستا این کارمند سابق یک شکایت گروهی در دادگاه سانفرانسیسکو علیه توئیتر ثبت کرده است.

به گفته بورودائنکو فراخوان ماسک برای بازگشت کارمندان به دفاتر یا استعفا از شغلشان نقض قانون معلولیت‌ها (ADA) در آمریکا است که طبق آن کارفرمایان باید شرایط لازم را برای کارمندان معلول فراهم کنند. این کارمند نیز مبتلا به نوعی معلولیت است که او را در معرض ریسک به ابتلاء به کووید ۱۹ قرار می‌دهد.

طبق شکایت نامه مذکور بسیاری از کارمندان توئیتر دچار معلولیت هستند و اکنون مجبور به استعفا شده‌اند، زیرا نمی‌توانند عملکرد مورد نظر ماسک را داشته باشند.

در شکایتی دیگر علیه شرکت توئیتر، متهم شده که هزاران کارمند قراردادی را بدون اخطار ۶۰ روزه (طبق قانون فدرال) اخراج کرده است.

عظیمت کاربران از توئیتر به پلتفرم‌های جایگزین

اما نیروی انسانی فقط یکی از چالش‌های این شبکه اجتماعی است. به نوشته بی بی سی، هشتگ «RIP Twitter» ( روحت شاد توئیتر!) در این شبکه اجتماعی ترند شده و بسیار از کاربران شرکت سعی دارند اطلاعات خود در آن را دانلود کنند.

آنها همچنین گزینه‌های جایگزین توئیتر را نیز به اشتراک می‌گذارند. در این میان مارتین لوئیس که خود در توئیتر ۲ میلیون فالوئر دارد، اعلام کرد که در ماستودون فعالیت می‌کند، هر چند شناخته شده نیست و دقیقاً از شیوه کار آن اطلاعی ندارد.

ماستودون یک نرم افزار رایگان با منبع باز برای ساخت شبکهٔ اجتماعی است که این امکان را به هر شخص می‌دهد تا گره سرور خود را در شبکه میزبانی کند و پایگاه‌های مختلف از کاربران آن در میان سرورهای متفاوتی پخش هستند.

این در حالی است که ماسک به عنوان رئیس جدید توئیتر به این اتفاقات توجهی نکرده است.

علاوه بر آن، مارگارت وستاگر معاون اجرایی کمیسیون اروپا و مسئول بخش دیجیتال معتقد است فرایند پر تنش خرید توئیتر فرصتی برای مردم است تا جایگزین‌هایی برای این شبکه اجتماعی بیابند.

به گفته او اتحادیه اروپا همچنان از توئیتر به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده می‌کند. او همزمان به ماستودون به عنوان یک گزینه جایگزین احتمالی اشاره کرده است.

معاون اجرایی کمیسیون اروپا به خبرنگاران در این باره گفت: برایم جالب است که حواشی رویدادهای مربوط به توئیتر سبب شده مردم بیشتری درباره این موضوع کنجکاو شوند که از چه پلتفرم‌های دیگری می‌توان استفاده کرد. بسیاری از مردم درباره ماستودون به عنوان جایگزین سخن می‌گویند که یک سرویس توسعه یافته در آلمان است. تصور می‌کنم هر دو پلتفرم ویژگی‌های مشابهی دارند.

اختلال در سرویس‌های توئیتر و احتمال هک اطلاعات

در این میان برخی کارشناسان معتقدند علاوه بر بحران اخراج کارمندان و جایگزین شدن توئیتر، در این شرایط هک پلتفرم وضعیت فاجعه باری را ایجاد می‌کند.

توئیتر مانند پلتفرم‌های بزرگ دیگر با حملات هکرهایی روبرو است که خواهان خرابکاری هستند. رهبران جهان، سیاستمداران و سلبریتی ها همه حساب‌های کاربری شخصی، میلیون‌ها فالوور در توئیتر دارند و هدف مناسبی برای هکرها هستند. البته باید توجه داشت امنیت توئیتر احتمالاً قدرتمند است زیرا نمی‌توان پلتفرمی با ۳۰۰ میلیون کاربر ماهانه را به راحتی اداره کرد. اما قدرتمند ماندن امنیت نیازمند تداوم فرایندهای نگهداری است.

تهدید دوم در این زمینه آن است که سرورهای توئیتر به هر دلیلی (خرابکاری یا انجام نشدن فرایند نگهداری) از کار بیفتند.

از سوی دیگر سی ان ان روز جمعه نیز در گزارشی اعلام کرد که پس از خروج ناگهانی و انبوهی از کارمندان توئیتر وب سایت داون دتکتور گزارش‌های متعددی از اختلالات دسترسی به این پلتفرم را منتشر کرد. برهمین اساس به نظر می‌رسید که افزایش انبوه گزارش‌های اختلال در سرویس نگرانی‌های کاربران برای ادامه فعالیت سرویس به طور آنلاین با کارمندان کمتر را تأیید می‌کرد.

البته در واقعیت توئیتر با اختلال روبرو نشده بود، بلکه داون دتکتور به طور خودکار صدها توئیت مربوط به کاربران را ثبت و رصد می‌کرد که نمی‌دانستند این پلتفرم مختل یا تعطیل شده است.

این امر پس از آن روی داد که ایلان ماسک از کارمندان خواست یا به کارسخت تن دهند یا شرکت را ترک کنند. بسیاری از کارمندان نیز استعفا از سمت خود را انتخاب کردند.

در همین راستا یکی از مدیران ارشد سابق توئیتر در این باره می‌گوید: آنها برای فعال نگه داشتن پلتفرم با چالش روبرو می‌شوند.

همزمان با انتشار این اخبار در روز جمعه، برخی کاربران در پلتفرم اعلام کردند، در صورتیکه ماسک و باقیمانده تیم کارمندان در آنلاین نگه داشتن توئیتر با چالش روبرو شوند، احتمالاً این آخرین توئیت های آنان است که منتشر می‌شود.

از سوی دیگر برخی کاربران در روزهای اخیر از اختلالاتی در پلتفرم خبر داده بودند، مانند مشکلات در تکمیل فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای.

در همین حال نشریه پرس اسوسیشن نیز در گزارشی اعلام کرد توئیتر به طور موقت دفاتر خود را تعطیل کرده، زیرا تعداد زیادی از کارمندان آن همچنان می‌خواهند از این شرکت استعفا دهند. این امر نگرانی‌های زیادی را درباره توانایی پلتفرم برای آنلاین باقی ماندن ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌ها این شبکه اجتماعی دفاتر خود را تا دوشنبه تعطیل خواهد کرد، زیرا بیم آن دارد که کارمندان ناراضی در شرکت خرابکاری کنند.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×