» ارز دیجیتال » مرج: پیروزی بزرگ اتریوم یا فاجعه؟
مرج: پیروزی بزرگ اتریوم یا فاجعه

مرج: پیروزی بزرگ اتریوم یا فاجعه؟

7 شهریور 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذار نیوز، طی چند هفته آینده، بلاکچین اتریوم یکی از بزرگترین و پرمخاطره ترین بروزرسانی های صنعت رمزارز ها به نام مرج (Merge) را تجربه خواهد نمود.

در این مطلب با پرسش و پاسخ مربوط به ارتقاء پیش روی اتریوم به نام مرج (Merge) یا همان ادغام در خدمت شما هستیم.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که مزایا و معایب فرایند ادغام یا همان بروز رسانی مرج (Merge) اتریوم چه چیزهایی هستند؟ آیا فورک ها (fork) یا همان بروزرسانی های مکانیزم اثبات کار، میتوانند مکانیزم جدید، یعنی اثبات سهام را به چالش بکشند؟  در این مطلب به تمامی سوالات شما پاسخ می دهیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

طی چند هفته آینده، بلاکچین اتریوم یکی از بزرگترین و پرمخاطره ترین بروزرسانی های صنعت رمزارز ها به نام مرج (Merge) را تجربه خواهد نمود:

انتقال از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) به مکانیزم اثبات سهام (PoS).

در ادامه مصاحبه ای از آقای جاش کاوِل (Josh Cowell)، مدیر محصول شرکت XGo را میخوانیم که طی آن در مورد ویژگی های بروزرسانی مورد انتظار مرج اتریوم توضیحاتی را ارائه نموده و به سوالاتی که تاکنون بی پاسخ مانده بودند پاسخ داده است:

مرج و اتریوم ۲؛ پیروزی بزرگ یا فاجعه ای غریب الوقوع

۱. سلام، قبل از اینکه به صحبت در مورد اتریوم و ارتقاء مرج بپردازیم، در مورد XGo برایمان بگویید.

سلام. ما گروهی از افراد علاقه مند به رمزارز ها هستیم که شرکت XGo را با هدف بازگرداندن این صنعت به مسیر اصلی خود در جهت اهداف و اصول بنیادی آن تاسیس نموده ایم. اصولی که فراتر از کسب آنیِ درآمد و یا از دست دادن آن! است.

ما چندین راهکار حرفه ای تجارت آنلاین و پیشنهادات سرمایه گذاری متفاوتی را ارائه می کنیم. البته این تمام ماجرا نیست و موارد بیشتر در راه است.

۲. ممکن است کمی در مورد تاریخچه و انگیزه انجام بروزرسانی مرج توضیح دهید؟

اتریوم در سال 2015 معرفی شد و امروزه شاهد هستیم که عنوان دومین رمزارز بزرگ بازار را از آن خود نموده است.

این شبکه هم درست مانند بیتکوین، از یک مکانیزم اجماع اثبات کار برای امنیت بلاکچین خود برخوردار است. به این معنا که استخراج کنندگان رمزارز ها، با استفاده از دستگاه هایی به نام ماینر، معادلات عددی را حل نموده و بدین ترتیب تراکنش ها را اعتبار سنجی می کنند و در ازای آن، بعنوان پاداش خود، اتریوم دریافت می نمایند.

این کار نیاز به مصرف انرژی بسیاری داشته و تا حدودی بر خلاف اصول تمرکز زدایی است. به این علت که عملکرد این ماینرها توسط چند فرایند استخراج بزرگ تر و پیچیده تر کنترل می شود.

در طول مدت فعالیت زنجیره اتریوم، شاهد پیشرفت های بسیاری بوده ایم، اما میتوان گفت فرایند ارتقاء مرج، مورد انتطارترین فرایند بروز رسانی بوده است. طی این ادغام، به مکانیزم اثبات سهام مهاجرت خواهیم نمود. گرچه این انتقال حتی پیش از معرفی اتریوم نیز در نظر گرفته شده بوده است، اما با این حال انجام آن بیش از 8 سال به طول انجامیده است.

تامین امنیت زنجیره جدید برعهده اعتبار سنجی سهام خواهد بود. یعنی استخر های افرادی که اتریوم خود را اِستِیک (stake) یا سپرده گذاری نموده و در ازای آن، بازهم اتریوم دریافت می نمایند. این حضور و این سپرده گذاری، موجب امنیت و البته غیرمتمرکز بودن این شبکه میشود.

۳. مزایای مرج (Merge) چه چیزهایی هستند؟

خب، پس از اجرای مرج، شاهد افزایش امنیت شبکه در پی غیرمتمرکز شدن و وابستگی آن به استخرهای اعتبار سنجی خواهیم بود. موانع ورود به این عرصه نیز در مقایسه با ماینر ها، بسیار کاهش می یابند.

علاوه بر این ها، پس از اجرای مرج، میزان مصرف انرژی لازم برای حفظ بلاکچین تا 99 درصد، و مدت زمان تشکیل هر بلوک تا 12 درصد کاهش می یابند.

افزون بر این، اثبات سهام باعث شکل گیری نوآوری های دیگری نیز خواهد شد. مانند شاردینگ (sharding) که راهکاری است برای افزایش میزان مقیاس پذیری و سرعت شبکه.

۴. آیا قبول دارید که معایبی نیز در ارتباط با مرج وجود دارند؟

عده ای بر این باورند که ممکن است پس از انجام مرج، امنیت کمتر شده و غیرمتمرکز بودن شبکه دچار مشکل شود. استدلال این افراد، وجود معامله گران بزرگ بعنوان بازیگران اصلی این اِستِیک یا سپرده گذاری است.

عده ای هم نگران این موضوع هستند که دولت ها در سرتاسر جهان، بتوانند با وضع قوانین و مقررات محدود کننده برای نهادهایی که در استیک مشارکت دارند، این پروژه را در سطح پروتکل، کنترل نمایند. در نتیجه میتوانند مسیر و نتایج معاملات را سانسور نمایند. پیش از این و در جریان تحریم تورنادوکش (Tornado Cash) شاهد چنین اقداماتی بوده ایم.

بسیاری از ماینر ها نیز مخالف اثبات سهام هستند. چرا که با این وجود سخت افزار های آنها دیگر کاربردی نخواهند داشت. با در نظر گرفتن قیمت بالای این تجهیزات، چنین اتفاقی برای آنها اصلا خوشایند نخواهد بود.

پس از اجرای مرج، ممکن است شاهد ظهور یک هارد فورک (Hard Fork) اثبات کار برای اتریوم باشیم. اما این کار به راحتی انجام پذیر نیست. چرا که اکثریت ماینرها باید در ایجاد راه و روش یکپارچه ای توافق کنند. در غیر این صورت شاهد افت قیمت در نتیجه ی هارد فورک های متعدد خواهند بود.

۵. در صورت تمایل مردم به استیک، چه کمکی از شرکت XGo بر می آید؟

هر فردی برای ایجاد نود (node) اعتبار سنجی خود، باید 32 اتریوم در اختیار داشته باشد که هزینه بسیار بالایی دارد.

یک از محصولات ما به نام سوپر فلوید (Superfluid)، با رفع چنین موانعی امکان مشارکت در استیک و بهره بردن از پاداش های آن را برای کاربران فراهم می نماید.

از دیگر مزایای آن، عدم نیاز به قفل شدن سرمایه، دریافت پاداش عالی، و آزاد بودن در استفاده از دارایی خود بصورت استیک یا ترید خواهد بود.

مرج و اتریوم ۲؛ پیروزی بزرگ یا فاجعه ای غریب الوقوع

۶. در مورد نگرش خود در زمینه امنیت توضیح دهید.

ما به دقت تمام آنچه پس از رویداد مرج رخ خواهد داد را رصد می کنیم. همزمان نظرات و احساسات استخراج کنندگان را نیز در نظر خواهیم داشت. حتی رویداد های آینده اثبات کار را نیز در صورت استقبال اکثر ماینر ها از ظهور فورک جدید پشتیبانی می کنیم. و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، کاربران قادر خواهند بود هر دو نسخه اتریوم را در XGo معامله کنند.

امنیت شاخصه ای است که به شدت به آن اهمیت می دهیم. ما بطور پیش فرض، راه حل حفاظت دو طرفه ای را طراحی می کنیم تا مطمئن شویم انجام معاملات مربوط به یک زنجیره، بر روی زنجیره ی دیگر، معتبر نیست. همچنین زنجیره جدید نباید باعث از بین رفتن زنجیره‌ی قدیمی باشد.

ضمنا انجام معاملات و ترید بر روی هر دو شبکه باید متمایز باشد، که این امر نیازمند انجام بروزرسانی های خاص بر روی تمامی کیف پول ها خواهد بود.

۷. شما طرفدار کدام مکانیزم هستید؟ اثبات کار یا اثبات سهام؟

باید بگویم که شرکت XGo حامی چشم انداز بنیاد اتریوم است و شاید لازم باشد در این مورد پاسخ جامعه اتریوم به هک قبلی دائو (DAO) را به خاطر بیاوریم که منجر به ایجاد اتریوم کلاسیک (ETC) شد.

در آن زمان، اقدام معقول جامعه و توسعه دهندگان، باعث نجات شبکه شد و منصفانه است اگر بگوییم که آنها تجربه کافی برای انجام این اقدام را دارند و در عین حال اینکه اثبات کار را هم بطور کامل نادیده بگیریم، زیاد عاقلانه بنظر نمی رسد.

هدف ما پشتیبانی از معاملات هر دو شبکه است: یعنی تبدیل بی عیب و نقص توکن اتریوم از مکانیزم اثبات کار به اثبات سهام، با رعایت راهکار حفاظت دو طرفه برای جلوگیر از حملات، و همینطور ایجاد دسترسی به پاداش های استیک برای کاربران خرد.

علاوه بر این موارد، در صورت ایجاد هاردفورک اثبات کار (ای تی اِچ دبلیو ETH-W) از معاملات این هاردفورک نیز همانند اثبات سهام، پشتیبانی خواهیم کرد.

۸. آیا سوال مهم دیگری در مورد مرج وجود دارد که بی پاسخ مانده باشد؟

چگونگی وضعیت غیرمتمرکز بودن اتریوم پس از اجرای مرج بسیار جالب خواهد بود. آیا رفع موانع سخت افزاری باعث می شود سایر کاربران هم بتوانند در فرایندهای شبکه حضور داشته و آن را به ثبت امنیت و تمرکز زدایی بیشتر پیش ببرند؟ یا اینکه انحصار در اختیار اقلیت نهنگ ها خواهد بود؟

مترجم: حسن نصیری

منبع: Cointelegraph

 

مرج چیست؟

بروزرسانی و ارتقاء مهم شبکه اتریوم جهت انتقال آن از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) می باشد.

شاردینگ چیست؟

روش و راهکاری برای بهبود بخشیدن به مقیاس پذیری و سرعت فرایند‌های یک بلاکچین.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×