» آرشیو اخبار » مرج به افزایش سرمایه‌ گذاری در اتریوم منجر خواهد شد
مرج به افزایش کاربرد و سرمایه‌گذاری در اتریوم منجر خواهد شد

مرج به افزایش سرمایه‌ گذاری در اتریوم منجر خواهد شد

12 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پرکاربردترین بلاک چین جهان، اتریوم، قرار است در اواسط سپتامبر تحت یک به روزرسانی بزرگ، از اثبات کار به اثبات سهام منتقل شود و منجر به افرایش سرمایه گذاری در اتریوم بشود.

 

به روزرسانی مرج چه تغییراتی روی سرمایه گذاری در اتریوم ایجاد خواهد کرد؟

آپدیت مرج مکانیسم امنیتی اتریوم را از اثبات کار (POW) به اثبات سهام (PoS) تغییر خواهد داد و تأثیر زیادی بر توکنومیک این شبکه خواهد داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

تحت مکانیسم جدید اثبات سهام، شبکه اتریوم به جای ماینرها توسط اعتبارسنج‌ها ایمن می‌شود. هنگامی که یک بلوک جدید به شبکه اضافه می‌شود، پاداش‌ها به نسبت سهم هر اعتبارسنج بین آن‌ها توزیع می‌شود.

اتریوم توسط اعتبارسنج‌هایی که اترهای خود را «سپرده‌گذاری می‌کنند» ایمن می‌شود. هرچند برای اعتبارسنجی شبکه فقط به سپرده‌گذاری تعداد 32 سکه ETH نیاز است، اما هر چه ETH بیشتری استیک شود، شانس اعتبارسنجی و انتخاب شدن توسط شبکه بیشتر می‌شود. هنگامی که یک اعتبارسنج توسط شبکه انتخاب می‌شود، پاداشی را در قالب کارمزد تراکنش دریافت می‌کند.

کارمزد تراکنش‌هایی که به اعتبارسنجی‌ها پرداخت می‌شود، همان کارمزد گس (Gas) است که کاربران برای انجام تراکنش در بلاکچین می‌پردازند. همچنین بخشی از انتقال اثبات سهام، شامل فناوری شاردینگ، یک به روزرسانی فنی است که شبکه اتریوم را به قطعات مختلف تقسیم می‌کند تا سرعت تراکنش را افزایش داده و هزینه‌های شبکه را کاهش دهد.

 

گفتنی است، با نزدیک شدن به زمان اجرای مرج، زمزمه‌هایی از فورک شدن بلاکچین اتریوم و ایجاد نسخه‌ای مبتنی بر گواه اثبات کار (POW) شنیده می‌شود و ماینرهای بزرگ به دلیل انگیزه‌های مالی با این به‌روزرسانی مخالفت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که در آینده یک یا چند فورک از شبکه اتریوم ایجاد شود و همین امر خطر حمله ریپلی (Replay) را قوت می‌بخشد.

سرمایه‌ گذاران چگونه می‌توانند برای اثبات سهام آماده شوند

انتقال اتریوم به مکانیزم اثبات سهام (PoS) باعث افزایش تنوع اتریوم، تغییر توکنومیک این شبکه و کاهش مصرف انرژی آن می‌شود.

سرمایه‌گذاران باید درک کنند که به روزرسانی اتریوم به اثبات سهام فوق‌العاده پیچیده است و احتمال به تعویق افتادن آن وجود دارد و ممکن است مشکلاتی نیز در این مسیر پدید آید. اعلام تأخیر در آپدیت نه تنها می‌تواند بر قیمت اتر تأثیر منفی بگذارد، بلکه می‌تواند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اینکه آیا سرمایه‌گذاران با خرید ETH قبل از به روزرسانی شبکه سود می‌برند یا نه، به عوامل مختلفی، به ویژه جو کلی بازار بستگی دارد.

با این حال، با فرض به روزرسانی موفقیت آمیز اتریوم، سرمایه‌گذاران باید به سرمایه گذاری در اتریوم از دریچه‌ای متفاوت نسبت به گذشته نگاه کنند، زیرا بسیاری از قابلیت‌های شبکه به طور قابل توجهی تغییر خواهند کرد.

 

واکنش صرافی‌ها به مرج

کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا، اعلامیه جدیدی درمورد به‌روزرسانی مرج اتریوم و فورک‌هایی که پس از این آپگرید ممکن است به‌ وجود بیایند منتشر کرده است.

این صرافی گفته است اگر پس از به‌روزرسانی شبکه اتریوم، فورک‌های جدیدی مثل اتریوم مبتنی بر اثبات کار (ETH PoW) راه‌اندازی شود، توکن‌های وابسته ‌به این شبکه‌‌های جدید را برای اضافه ‌کردن به بازار معاملاتی خود به‌‌صورت موردی و با همان سخت‌گیری سابق که نسبت به سایر توکن‌ها داشت، مورد بررسی قرار خواهد داد.

باید افزود بایننس نیز روز پنجشنبه گفت که می‌تواند از توکن‌های جدید ایجادشده توسط این هارد فورک پشتیبانی کند، اما لیست کردن هیچ توکنی را بدون بررسی دقیق تضمین نمی‌کند. بایننس همچنین تأیید کرده است سپرده‌گذاری و برداشت توکن‌های ETH و ERC-20 را در تاریخ 6 سپتامبر (15 شهریور) به منظور آماده‌سازی برای آپدیت لایه اجماع شبکه بِلاتریکس (Bellatrix) و رویداد مرج به حالت تعلیق در می‌آورد.

 

پس از آپدیت مرج، استخراج اتریوم به کجا خواهد رسید؟

در حال حاضر 3 سناریو وجود دارد که ممکن است بعد از آپدیت مرج اتریوم رخ دهد.

سناریو اول:

اولین احتمال این است که ماینرها پس از تبدیل مکانیسم اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام اقدام به فروش تجهیزات ماینینگ خود می‌کنند و با همان مبلغ به سراغ سرمایه گذاری در اتریوم یعنی شرکت در استیکینگ می‌روند.

البته لازم به ذکر است که احتمال رخ دادن چنین اتفاقی نسبت به باقی موارد کمتر است چرا که اگر فردی قصد چنین کاری را داشت می‌توانست از قبل به جای ماینینگ اتریوم به سراغ استیکینگ برود.

سناریو احتمالی دوم:

دومین احتمالی که وجود دارد این است که یک فورک از اتریوم با مکانیسم اثبات کار ایجاد شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد جز اتریوم 2 یک رمزارز و یا توکن دیگری ایجاد می‌شود که کاربران می‌توانند آن استخراج کنند.

البته لازم به ذکر است که با توجه به ادعاهای تیم توسعه دهنده اتریوم، انجام این کار بعید است و آنها سعی بر این دارند که این اتفاق رخ ندهد و هیچ فورکی از اتریوم ایجاد نشود اما در کل بازهم چنین احتمالی ممکن است.

سناریو سوم:

در نهایت، اگر دو سناریو فوق اتفاق نیفتد، کاربران به سراغ استخراج دیگر رمزارزهای موجود می‌روند و آن‌ها را استخراج می‌کنند.

در زمان نگارش این مقاله دو ارز در بین تمامی رمزارزها وجود دارد که بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. یکی از رمزارزهای احتمالی اتریوم کلاسیک (ETC) می‌باشد. دومین ارزی که احتمال دارد ماینرها به سراغ آن بروند ریون کوین (Ravencoin) نام دارد.

باید گفت که احتمال رخ دادن این سناریو نسبت به دو سناریو قبلی بیشتر است چراکه اگر نمودار هش ریت ETC را مشاهده کنید، می‌بینید که هش ریت آن یک سقف تاریخی ثبت کرده است.

 

تأثیر آپدیت مرج روی قیمت اتر

با توجه به اهمیت این رویداد که انتظار می‌رود در تاریخ 15 سپتامبر رخ دهد، متخصصان صنعت امیدوارند که هیاهو و جنجال رسانه‌ای متعاقب آن قیمت را در کوتاه مدت افزایش دهد.

با این حال، این احتمال وجود دارد که مرج آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرود یا یک هارد فورک جنجالی ایجاد شود که در نهایت بر قیمت تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که تریدرها در بازار آپشن (اختیار معامله) بیشتر روی صعود قیمت شرط‌بندی کرده‌اند و اکثراً روی قیمت بین یک هزار و 850 تا 2 هزار دلار در پایان ماه حساب بازکرده‌اند.

اتریوم در حال حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، پس از بیت کوین است و در حال حاضر بزرگترین و معتبرترین پلتفرم قراردادهای هوشمند است.

اتریوم با رقبای زیادی همچون سولانا و کاردانو دست و پنجه نرم می‌کند. این شبکه‌های قرارداد هوشمند قبلاً مکانیسم اثبات سهام را پیاده‌سازی کردند و هدفشان جذب کاربران جدیدی است که بسیاری از آنها از اتریوم مهاجرت کرده‌اند.

جمع بندی

آپدیت مرج (Merge)، اتریوم را در رقابت مستقیم با سایر شبکه‌های لایه 1 قرار می‌دهد و همچنین امکان ساخت یک اکوسیستم قوی لایه 2 بر روی این شبکه را فراهم می‌سازد.

هرچند این به روزرسانی چندین بار به تعویق افتاده است، اما اجرای موفقیت آمیز آن تضمین خواهد کرد که اتریوم همچنان یک شبکه قرارداد هوشمند پیشرو باقی خواهد ماند.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×