» آرشیو اخبار » در مذاکرات لغوتحریم‌ها احساسی عمل نخواهیم کرد
در مذاکرات لغوتحریم‌ها احساسی عمل نخواهیم کرد

در مذاکرات لغوتحریم‌ها احساسی عمل نخواهیم کرد

3 مرداد 1401 3

به گزارش گذارنیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز صبح خود با بیان اینکه سیاست آقای رئیسی مبنی بر عدم گره زدن مذاکرات لغوتحریم‌ها به معیشت مردم است، گفت: ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی پایبند است و این مسیر را برای دستیابی به توافقی قوی ادامه می دهد.

«ناصر کنعانی» با یادآوری این نکته که ایران میز مذاکرات را ترک نکرده گفت: برخی کشورها انتظارات یکجانبه ای را عنوان می کنند تا ایران سریعا به تصمیم برسد اما ایران در مذاکرات نه احساسی عمل نخواهد کرد و تیم مذاکره کننده منافع ایران را قربانی روند شتابزدگی نخواهد کرد.

اظهارات گروسی غیر فنی، غیر دقیق و غیر منصفانه است

تبلیغات جام جهانی قطر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه و در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در مصاحبه‌ای با روزنامه “ال‌پائیس” اسپانیا مدعی شده بود اقدامات جبرانی‌ که ایران در واکنش به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام در پیش گرفته «ضربه‌ای مهلک» به مذاکرات رفع تحریم‌ها وارد می‌کند و گفته بود کشوری که اهداف نظامی ندارد، غنی سازی ۶۰ درصد نمی‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو پادمان است و آقای گروسی بهتر است به همکاری سازنده ایران و در مقابل به ظرفیت های هسته‌ای بدون نظارت پادمانی رژیم صهیونیستی توجه کند چراکه این ظرفیت ها خطری بین المللی است.

ناصر کنعانی اظهارات گروسی را غیر فنی، غیر دقیق و غیر منصفانه دانست و از او دعوت کرد تا نقشی سازنده در روند مذاکرات ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش پیرامون جزئیات روابط ایران و روسیه فقط به ذکر این نکته اشاره کرد که روابط اقتصادی ایران و روسیه مبتنی بر منافع متقابل است و می تواند بیش از پیش بر پایه ارزهای ملی گسترش یابد.

ایران در قضیه بحران اوکراین کنار یک طرف علیه یک طرف دیگر قرار نخواهد گرفت

ناصر کنعانی پیرامون موضع ایران درباره تحولاتی که در اوکراین و سوریه می‌گذرد نیز با اشاره به اینکه ایران با هرگونه راهکار نظامی در مورد هر کشوری در منطقه مخالف است گفت: معتقدیم هر اختلافی باید با روش سیاسی حل و فصل شود و به ضرورت ورود سیاسی به حل بحران اوکراین بین مسکو و کی یف باور داریم که در این زمینه درحال انجام مشورت های مستمر با طرفین هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که ایران در قضیه بحران اوکراین کنار یک طرف علیه یک طرف دیگر قرار نخواهد گرفت.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای گفت‌وگوی رسمی و سیاسی با ایران ابراز تمایل کرده است

ناصر کنعانی همچنین درخصوص مواضع اخیر عربستان و نحوه برگزاری دور ششم گفتگوهای میان تهران و ریاض نیز با بیان اینکه مذاکرات ایران و عربستان تاکنون نتایج دلگرم کننده ای داشته، گفت: آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه نشست جده ابراز تمایل کردند که گفتگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود که ما این اظهارات را نشانه مثبتی در روند بهبود روابط دو کشور ارزیابی می کنیم و گمان می کنیم گامی بزرگ و رو به جلو در این زمینه برداریم.

فعلا هیچ برنامه ای برای کاهش روابط با سوئد نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه درباره اقدامات ایران پس از صدور حکم حبس ابد حمید نوری شهروند زندانی کشورمان در سوئد گفت: سفیرمان را از سوئد برای مشورت فراخواندیم اما فعلا در مورد سوئد هیچ برنامه ای برای کاهش روابط نداریم چراکه نگاه ما این است که مشکل آقای نوری را باید دوجانبه با مقامات سوئد حل کنیم

ناصر کنعانی تاکید کرد که ایران دادگاهی که در آن برای حمید نوری حکم صادر شده را را از منظر قضائی فاقد صلاحیت شناسایی کرده اما در تلاش است تا مقامات سوئد را در جهت اصلاح این روند نادرست اقناع کند.

رژیم صهیونیستی زباله های هسته ای خود را در اراضی فلسطینی و برخی کشورهای منطقه دفن می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تهدید فعالیت های غیرقانونی رژیم صهیونیستی را برای صلح منطقه آشکار دانست و گفت:فعالیت های هسته ای به مانند شمشیری در دست یک دیوانه زنجیری به نام رژیم صهیونیستی است که تحت حمایت برخی کشورها از جمله آمریکاست.

ناصر کنعانی ضمن مسئول دانستن جوامع بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیت های غیرقانونی رژیم صهیونیستی گفت:گزارش های عدیده ای وجود دارد که علاوه بر تهدید منطقه ای زرادخانه های رژیم صهیونیستی به تاثیرات تشعشعات هسته ای حاصل از دفع زباله های هسته ای این رژیم در اراضی فلسطینی و برخی کشورهای منطقه اشاره می کند.

منبع: باشگاه حبرنگاران جوان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×