» اقتصاد » محرومیت اروپا از گاز روسیه

محرومیت اروپا از گاز روسیه

12 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، صبح امروز روسیه اعلام کرد انتقال جریان گاز به اروپا به طور کامل قطع می شود و زمان مشخصی برای از سرگیری انتقال اعلام نکرده است.

روسیه از سرگیری انتقال جریان گاز از طریق یک مسیر اصلی تامین گاز به آلمان را لغو کرده است و این امر مشکلات اروپا در تامین سوخت زمستانی را بیشتر میکند
روسیه گفت که در طول تعمیرات خط لوله نورد استریم 1 نقص هایی پیدا کرده است.
نورد استریم 1 که از زیر دریای بالتیک عبور می کند، قرار بود پس از سه روز توقف برای تعمیر و نگهداری، در ساعت 10:00 GMT روز شنبه فعالیت خود را از سر بگیرد.

اما گازپروم (GAZP.MM)، شرکت تخت نظارت دولت که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله را در اختیار دارد، روز جمعه اعلام کرد تا زمانی که نشت نفت در یک توربین حیاتی را برطرف نکند، نمی‌تواند با خیال راحت تحویل را از سر بگیرد. و زمان مشخصی برای از سرگیری انتقال عنوان نکرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

با این حال، زیمنس انرژی (ENR1n.DE) که معمولاً به توربین‌های نورد استریم 1 سرویس می‌دهد، گفت که چنین نشتی نباید مانع از فعالیت خط لوله شود.
همچنین گفت که ایستگاه کمپرسور پورتووایا، جایی که نشتی در آن کشف شد، دارای توربین های دیگری برای ادامه کار نورد استریم است.
چنین نشت هایی معمولاً بر عملکرد یک توربین تأثیر نمی گذارد و می تواند در محل آب بندی شود. این یک روش معمول در کار تعمیر و نگهداری است.

مسکو تحریم‌های اعمال شده توسط غرب( پس از حمله روسیه به اوکراین) را مقصر اختلال در عملیات تعمیر و نگهداری نورد استریم 1 می‌داند.
بروکسل می‌گوید این یک بهانه است و روسیه از گاز به عنوان یک سلاح اقتصادی برای مقابله به مثل استفاده می‌کند.این بخشی از جنگ روانی روسیه علیه ما است.
زیمنس انرژی گفت که در حال حاضر قراردادی برای انجام کارهای تعمیر و نگهداری در خط بسته نشده است، اما در حالت آماده باش هستند

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیشتر گفته بود که اتحادیه اروپا باید سقف قیمتی برای گاز خط لوله روسیه اعمال کند تا آنچه را که به گفته او تلاش های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای دستکاری بازار است، خنثی کند.
روسیه اتهامات قبلی مبنی بر استفاده از گاز به عنوان یک سلاح اقتصادی یا دستکاری در بازار گاز را رد کرده است.

افزایش قیمت گاز

قیمت عمده‌فروشی گاز از آگوست 2021 تا کنون 400 درصد افزایش یافته است و به صنعت و خانواده‌های اروپایی آسیب رسانده است زیرا تقاضا پس از همه‌گیری کووید-19 و به دلیل بحران اوکراین بیشتر شده است.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، گفت که اگر بروکسل چنین سقفی را اعمال کند، مسکو عرضه به اروپا را قطع خواهد کرد. وی گفت:به سادگی گاز اروپا در روسیه وجود نخواهد داشت.

تعیین سقف قیمت

وزرای دارایی گروه 7 روز جمعه توافق کردند که سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه تعیین کنند.

مسکو اعلام کرد که فروش نفت به کشورهایی که سقف را اعمال می کنند متوقف می کند و افزود که این اقدام بازارهای نفت را بی ثبات می کند. روسیه بزرگترین صادرکننده نفت خام و سوخت ترکیبی جهان است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اوایل روز جمعه گفت ممکن است اختلالات بیشتری در تحویل از طریق نورد استریم 1 ایجاد شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان انتظار قطعی های بیشتری را داشت، گفت: “تقصیر گازپروم نیست که منابع از دست رفته است. بنابراین، قابلیت اطمینان کل سیستم در خطر است.”

الکسی میلر، مدیر اجرایی گازپروم روز چهارشنبه گفت که تحریم ها باعث شده که زیمنس انرژی نتواند کار تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهد.
پس از آنکه گازپروم ابتدا در ژوئن و سپس بار دیگر در ژوئیه جریان انتقال را کاهش داد، دولت‌های اتحادیه اروپا برای احتمال توقف کامل تحویل روسیه آماده شده‌اند.

آلمان که به ویژه به تجهیزات روسیه متکی است، برای پر کردن مخازن ذخیره‌سازی خود قبل از زمستان تلاش می‌کند. این ذخیره‌سازی اکنون تقریباً 85 درصد پر است.
اما برلین می‌گوید رسیدن به هدف 95 درصدی تا اول نوامبر دشوار خواهد بود مگر اینکه شرکت‌ها و خانواده‌ها از سوخت کمتری استفاده کنند.

اتحادیه اروپا از هدف 80 درصدی خود برای پر شدن انبار تا 1 اکتبر فراتر رفته است، اما اگر روسیه شیرهای گاز را بسته نگه دارد، ممکن است ذخایر اروپا در طول زمستان پایدار نماند.

به نقل از: خبرگزاری Reuters

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×