» آرشیو اخبار » ماینینگ بیت کوین: مصرف‌کننده “منحصر به فرد” انرژی
ماینینگ بیت کوین

ماینینگ بیت کوین: مصرف‌کننده “منحصر به فرد” انرژی

27 شهریور 1401 4

اکثر مردم فرآیند ماینینگ بیت کوین را به عنوان صنعتی که بخش زیادی از منابع انرژی را مصرف می‌کند، نادیده می‌گیرند، اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد...

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اکثر مردم فرآیند ماینینگ بیت کوین را به عنوان صنعتی که بخش زیادی از منابع انرژی را مصرف می‌کند، نادیده می‌گیرند؛ اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد: ماینرهای بیت کوین به طور منحصر به فردی در مورد زمان و مکان مصرف انرژی خود انعطاف‌پذیر هستند. گزارش جدید آرکِین ریسرچ (Arcane Research) با عنوان «چگونه ماینینگ بیت کوین می‌تواند صنعت انرژی را متحول کند» درباره پنج عامل موثر در متفاوت بودن مصرف انرژی ماینرهای بیت کوین صحبت می‌کند که در اینجا توضیح خواهیم داد.

ماینرهای بیت کوین مصرف‌کنندگان انرژی با ویژگی کشش قیمتی هستند

یک مصرف‌کننده انرژی که در برابر قیمت پاسخگو باشد انگیزه مالی دارد تا مصرف انرژی خود را بر اساس قیمت انرژی تنظیم کند. ماینرهای بیت‌کوین انرژی را به بیت‌کوین تبدیل می‌کنند و تنها در صورتی انگیزه مالی برای انجام این کار را دارند که قیمت ورودی انرژی کمتر از خروجی بیت‌کوین باشد.

نمودار زیر قیمت انرژی سر به سر ماینینگ بیت کوین را در طول سال ۲۰۲۱ و بخش‌هایی از سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. این قیمت سر به سر، درآمد دلاری به ازای هر مگاوات ساعت انرژی است که به دستگاه ماینینگ بیت‌کوین اَنت‌ماینر (Antminer S19) وارد می‌شود. فرض کنید مصرف انرژی یک ماینر بیت کوین در هر مگاوات ساعت از این خط افزایش یابد، در این صورت، انگیزه مالی این ماینر سبب می‌شود تا دستگاه‌های خود را خاموش کند، زیرا در غیر این صورت برای ماینینگ درآمد کمتری نسبت به هزینه انرژی خود کسب می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

ماینینگ بیت کوین

از آنجایی که انرژی جزء مهمی از ساختار هزینه است، بنابراین ماینرها همیشه به قیمت انرژی خود توجه می‌کنند و می‌توانند آن را با اطمینان محاسبه کنند. در طول دوره‌های کمبود انرژی، قیمت لحظه‌ای انرژی بسیار بیشتر از قیمت انرژی سر به سر ماینرها می‌شود، و ماینرها را تشویق می‌کند تا تولید را کاهش دهند و اجازه دهند انرژی به سمت مصرف‌کنندگان کوچک‌تر مانند خانوارها جریان یابد.

ماینینگ بیت کوین یک فرآیند توقف‌پذیر است

ماینرهای بیت‌کوین نه تنها از نظر مالی انگیزه دارند که در صورت بیشتر شدن قیمت‌ لحظه‌ای انرژی نسبت به قیمت سر به‌ سر، مصرف انرژی خود را متوقف کنند، بلکه به دلیل ماهیت قابل توقف فرآیند ماینینگ بیت‌کوین، کاملاً قادر به انجام این کار هستند.

یک ماینر بیت کوین می‌تواند تولید و مصرف انرژی خود را در یک لحظه بدون ضرر مالی بیشتری نسبت به عدم تولید بیت کوین در آن لحظه قطع کند. نه تنها می‌تواند مصرف خود را قطع کند، بلکه می‌تواند آن را به صورت بخش بخش و با کم و زیاد شدن رشد کیلووات تنظیم کند.

وقفه‌پذیری فرآیند ماینینگ بیت کوین زمانی آشکار می‌شود که یک مرکز ماینینگ را با یک مرکز داده معمولی مقایسه کنیم. یک مرکز داده معمولی فرآیندهای پیچیده زیادی را انجام می‌دهد و باید به دلیل مشتریان، زمان مفید فعالیت خود را حفظ کند. زمان مفید فعالیت آنقدر برای مراکز داده حیاتی است که آنها را بر اساس ضمانت‌های مدت فعالیت و افزونگی برق از ردیف یک تا چهار طبقه‌بندی می‌کنند. ماینرهای بیت کوین و برخی دیگر از فرآیندهای محاسباتی با کارایی بالا، تنها فرآیندهای وقفه‌پذیر هستند.

از آنجایی که ماینینگ بیت کوین یک فرآیند قابل توقف و پاسخگو به قیمت است، این فرآیند به عنوان یک ابزار پاسخگویی به تقاضا که می‌تواند به تقویت سیستم‌های برق کمک کند بسیار مناسب است.

عملیات ماینینگ بیت کوین به موقعیت مکانی وابسته نیست

بیشتر صنایع پر مصرف انرژی، محصولات فیزیکی تولید می‌کنند که به دسترسی به زنجیره تامین نیاز دارند. از سوی دیگر، ماینرهای بیت کوین هش‌هایی را تولید می‌کنند که از طریق اینترنت به فروش می‌رسند. بنابراین، یک مرکز ماینینگ بیت کوین به طور کلی می‌تواند در هر مکانی با دسترسی به اینترنت حتی با انرژی محدود ساخته شود.

عدم وابستگی ماینینگ بیت کوین به موقعیت مکانی این امکان را فراهم می‌کند که مصرف‌کننده انرژی مستقیماً به منبع انرژی منتقل شود. ماینرهای بیت کوین مشتریان نهایی منابع انرژی به گل نشسته هستند، به همین دلیل است که تولیدکنندگان نفت شروع به استفاده از گاز طبیعی کرده‌اند زیرا در غیر این صورت برای ماینینگ بیت کوین شعله ور می‌شوند.

ماینینگ بیت کوین

با نگاهی به نقشه ماینینگ بیت کوین در تگزاس، عدم وابستگی این فعالیت به موقعیت جغرافیایی مشخص می‌شود. تقریباً همه آنها در بیابان‌های غرب ایالت واقع شده‌اند، جایی که از باد و خورشید بلا استفاده منطقه تغذیه می‌کنند.

عملیات ماینینگ بیت کوین را می‌توان به صورت ماژولار مقیاس‌بندی کرد

یک ماشین ماینینگ بیت کوین مقدار مشخصی برق مصرف می‌کند و می‌توان تعداد این ماشین‌ها را در سطوح مختلفِ بار ترکیب کرد. اینکه ارائه‌دهنده انرژی، بار ماینینگ ۵ مگاوات، ۲۰ مگاوات یا ۱۰۰ مگاوات بخواهد مهم نیست: رسیدن به همه بارها با تغییر تعداد ماشین‌ها امکان‌پذیر است.

ماینینگ بیت کوین

ماژولار بودن ماینینگ بیت کوین، طراحی بار ماینینگ را برای مطابقت با ظرفیت تولید انرژی موجود امکان‌پذیر می‌کند. این امر به ویژه هنگام تطبیق بار ماینینگ با ظرفیت مازاد تولید یک مولد انرژیِ تجدیدپذیر برای بهبود اقتصادی آن بسیار مهم است.

عملیات ماینینگ بیت کوین را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که قابل حمل باشد

ما می‌توانیم ماینینگ بیت کوین را به روش‌های خاصی طراحی کنیم تا قابلیت حمل آن را به حداکثر برسانیم. اخیراً پر کردن کانتینرهای حمل و نقلی که به صورت ویژه طراحی شده‌اند با دستگاه‌های ماینینگ، به عنوان راهی برای بهینه‌سازی قابلیت حمل و نقل ظاهر شده است. این راه‌حل‌های کانتینری بر اساس اصل آماده نصب و راه‌اندازی (plug-and-play) طراحی شده‌اند و در صورت نیاز می‌توانند به سرعت به مکان‌های دیگر ارسال شوند.

ماینینگ بیت کوین

قابل حمل بودن ماینینگ بیت کوین، جابجایی تاسیسات ماینینگ برای جذب انرژی مازاد را آسان می‌کند و در صورتی که انرژی در مکان اول از حالت مازاد خارج شود، به سرعت آن را به مکان دیگری منتقل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

ماینینگ بیت کوین ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک مصرف‌کننده انرژی انعطاف‌پذیر و منحصر به فرد تبدیل می‌کند. این انعطاف‌پذیری به ماینرهای بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا پیامد‌های بیرونی مثبتی را برای سیستم‌های انرژی مختلف در سطح جهان فراهم کنند. از جمله این پیامدهای مثبت می‌توان به تقویت شبکه‌های برق آسیب‌پذیر، بهبود اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش شعله‌ور شدن گاز طبیعی و کاهش هزینه‌های گرمایشی با استفاده مجدد از گرمای اتلاف شده اشاره کرد.

چیزی که ماینینگ بیت کوین را به یک فعالیت الهام بخش در زمینه مصرف انرژی تبدیل می‌کند این نیست که صرفاً یک مصرف‌کننده انعطاف‌پذیر و منحصر به فرد است، بلکه انگیزه‌های مالی نیز به آن اضافه می‌شوند. با وجود انگیزه‌های مشابه، قرار است صنایع ماینینگ بیت‌کوین و انرژی با یکدیگر همکاری داشته باشند تا برخی از بزرگترین مشکلات موجود در حوزه انرژی ما را حل کنند.

مترجم: امیر ملک‌پور
منبع: bitcoinmagazine

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×