» آرشیو اخبار » ماینینگ بیت کوین همچنان وابسته به سوخت‌های فسیلی
ماینینگ بیتکوین

ماینینگ بیت کوین همچنان وابسته به سوخت‌های فسیلی

6 مهر 1401 1

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، مرکز راهکارهای جایگزین مالی کمبریج (CCAF) روز سه‌شنبه با انتشار تازه‌ترین پژوهش خود اعلام کرد که از ژانویه 2022 (دی 1400) تاکنون حدود 62 درصد از کل انرژی مصرفی ماینینگ بیت کوین از سوخت‌های فسیلی تامین شده است. این بدان معناست که منابع تجدیدپذیر تنها 38 درصد از کل انرژی مصرف‌شده توسط ماینرهای بیت کوین را در سال جاری تشکیل داده‌اند.

به عنوان یک بلاکچین اثبات کار (PoW)، پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌های بیتکوین (یا به اصطلاح ماینینگ بیتکوین) به قدرت محاسباتی بالا و حل معماهای ریاضی با رایانه‌های قدرتمندی نیاز دارد که خود، مستلزم مصرف مقادیر زیادی از انرژی است.

زغال‌سنگ بزرگ‌ترین منبع انرژی ماینینگ بیت کوین

این تحقیق که به شاخص مصرف برق بیت کوین دانشگاه کمبریج (CBCI) ارائه شده است، تغییرات شدید در مصرف ترکیبی برق بیت کوین در چند سال گذشته را نشان می‌دهد. این داده‌ها حاکی از آن هستند که زغال‌سنگ و گاز طبیعی سریع‌ترین منابع انرژی در حال رشد برای ماینینگ بیت کوین به‌شمار می‌روند.

تبلیغات جام جهانی قطر

زغال‌سنگ به تنهایی با رشدی قابل توجه، نزدیک به 37 درصد از کل انرژی مصرفی شبکه بیت کوین را در اوایل سال 2022 به خود اختصاص داده و به بزرگ‌ترین منبع انرژی واحد برای فعالیت‌های ماینینگ تبدیل شده است. این رقم در سال 2020 معادل 40 درصد بوده است.

ماینینگ سبز

کاهش 15 درصدی انرژی‌های آبی

در مورد منابع انرژی پایدار، انرژی آبی با سهم ۱۵ درصدی از کل منابع انرژی مورد استفاده در فرایند ماینینگ بیت کوین در صدر قرار دارد. هرچند به طور کلی، مصرف برق آبی با کاهشی شدید از 34 درصد سال 2020 به 15 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. این درحالی است که نقش گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای در این صنعت طی دو سال گذشته به رشد خود ادامه داده است.

سهم گاز طبیعی با افزایشی قابل توجه، از 13 درصد در سال 2020 به 23 درصد در سال 2021 رسیده است، در حالی که مصرف انرژی هسته‌ای از 4 درصد سال 2021 به نزدیک 9 درصد در سال 2022 افزایش یافت.

این مطالعه، عملکرد ضعیف در زمینه ترکیب انرژی بیت کوین و نوسانات قیمت بین سال‌های 2020 تا 2021 را به انتقال ماینرهای بزرگ از چین به دلیل سرکوب‌های نظارتی در این کشور نسبت می‌دهد. تحقیقات این مرکز نشان می‌دهند که تقریباً ۶۵ درصد از کل هش‌ریت جهان به چین اختصاص دارد. در این کشور، بیشتر منابع انرژی از انرژی آبی (۳۳.۷ درصد) یا زغال‌سنگ (۴۰.۴ درصد) تامین می‌شوند.

در این مطالعه آمده است: «ممنوعیت فعالیت ماینرها از سوی دولت و تغییر مکان فعالیت‌های ماینینگ بیت کوین به سایر کشورها تأثیری منفی بر اثرات زیست‌محیطی بیت کوین گذاشته است».

با توجه به مصرف بالای انرژی در شبکه بزرگترین ارز دیجیتال جهان، گروه‌های فعال اقلیمی و رگولاتورهای محیط‌زیست از بیت کوین خواسته‌اند برای افزایش کارآمدی شبکه، به سیستم اثبات سهام (PoS) مهاجرت کند.

اوایل این ماه، گروه آمریکایی حامی محیط‌زیست گرین‌پیس (Greenpeace) اعلام کرد که بیتکوین باید همانند اتریوم مکانیسم اجماع خود را به مکانیسم اجماع سهام تغییر دهد زیرا این پروتکل به بحران‌های آب و هوایی دامن می‌زند.

در ماه جولای (تیر) نیز، بانک مرکزی اروپا (ECB) ضمن تشبیه مکانیسم اثبات کار به خودروهای فسیلی و مکانیسم اثبات سهام به وسایل نقلیه برقی، خاطرنشان کرد که مزیت بیت کوین برای جامعه “مشکوک” به‌نظر می‌رسد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×