» آرشیو اخبار » ماینینگ بیت کوین دوباره جذاب شده است
ماینینگ

ماینینگ بیت کوین دوباره جذاب شده است

18 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت‌های ماینینگ رمزارزها در سال ۲۰۲۲ به شدت با مشکل مواجه شده‌اند، اما در هفته گذشته ممکن است ورق برگشته باشد. بارکلیز (Barclays) در اوایل هفته گذشته تحقیقات سهام کُر ساینتیفیک (Core Scientific) را آغاز و آن را در بخش «سنگین وزن‌ها» لیست کرده است. کُر ساینتیفیک در بازار بورس نزدک با نماد CORZ لیست شده است.

در حال حاضر، «سنگین وزن‌» بودن به این معنی نیست که با خودتان بگویید «وای خدای من، قیمت این سهام خیلی مناسب است و باید آن را بخرم!» در عوض، این رتبه‌بندی بیشتر شبیه این است که بگوییم «این سهام در مقایسه با همتایان خود عملکرد خوبی خواهد داشت. اساساً، اگر سهام همه شرکت‌های ماینینگ بالا نرود، حداقل CORZ به اندازه سایرین کاهش نخواهد یافت.»

منظورمان این نیست که ماینینگ به شرایط عادی بازگشته، اما از نظر عینی، بهتر از زمانی است که می‌گفتیم «همه چیز از بین رفته و دیگر آن روزهای خوب را نمی‌بینیم.» اما علیرغم رتبه‌بندی سهام بارکلیز و عملکرد مثبت سهام‌ شرکت‌های ماینینگ در دو هفته گذشته (به نمودار زیر مراجعه کنید)، ورق برای ماینینگ در حال برگشتن است. ماینینگ دوباره جذاب شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

تیم‌های تحقیقاتی سهام بانک‌ها به دو دلیل وقت خود را صرف نوشتن مقالات درباره شرکت‌ها می‌کنند: الف) از نظر بانک‌ها، شرکت‌ها در یک صنعت مهم فعالیت می‌کنند. ب) شرکت‌های تحت پوشش ممکن است روزی نیاز به افزایش سرمایه داشته باشند، و آنها می‌توانند آن بانک را برای افزایش سرمایه خود انتخاب کنند. اگر نقد خوبی را از طرف آنها دریافت کرده باشند.

اینکه بارکلیز تحقیقات سهام کُر ساینتیفیک را انجام داده به خودی خود عجیب نیست. اما بخش جالب ماجرا (حداقل برای من) گزارش بارکلیز بود. بارکلیز در این گزارش گفته است که «ما در مورد ماندگاری بیت‌کوین در بلندمدت خوشبین هستیم» و «نظرمان درباره رشد CORZ نیز، با توجه به … دیدگاه صعودی خود برای بیت کوین در بلندمدت، مثبت است.»

بارکلیز، بانکی نیست که به دنبال نفوذ باشد؛ بنابراین اگر این بحث که بیت کوین قابلیت ماندگاری در بلندمدت را دارد، بیشتر و بیشتر به گوش بانک‌ها برسد، آنگاه سرمایه‌گذاران این بانک‌ها نیز از فرصت ارائه خدمات به مشاغل ماینینگ، که شبکه بیت کوین را ایمن می‌کنند، هیجان زده خواهند شد. اما فعلاً بیایید وال استریت را کنار بگذاریم و تمرکز خود را به آفریقا معطوف کنیم.

ماینینگ

وال استریت را فراموش کنید، بیایید در مورد آفریقا صحبت کنیم

شرکت آنالیز بلاکچین چِین‌اَلیسیس (Chainalysis)، دو هفته پیش گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد استفاده از رمزارزها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا در حال رونق است. از میان مناطقی که چِین‌اَلیسیس مورد مطالعه قرار داده، کشورهای جنوبی کمترین حجم معاملات را در بین هر منطقه دیگری به خود اختصاص داده‌اند. اما نگاه عمیق‌تر به داده‌ها نشان می‌دهد که این منطقه در حال تجربه یک جنبش مردمی برای ارزهای دیجیتال است.

آفریقایی‌ها بالاترین حجم پرداخت‌های جزئی کمتر از ۱۰۰۰ دلار (۸۰ درصد) را در جهان انجام می‌دهند و به نسبت سایر مناطق، تراکنش‌های همتا به همتا را هم به مراتب بیشتر انجام می‌دهند (۶ درصد).

کریستی هارکین (Christie Harkin)، سردبیر کوین‌دسک (CoinDesk)، با مقایسه پذیرش رمزارزها در السالوادور (کشوری که بیت کوین را یک پول قانونی می‌داند) با پذیرش آنها در آفریقا، به نتایج جالبی رسیده است. او می‌گوید:

«[در السالوادور] ما با وضعیتی روبرو هستیم که استفاده از بیت‌کوین، از بالا به پایین (کل به جزء یا همان سلسله مراتبی) پیاده‌سازی شده است… در مقابل، نرخ بالای استفاده و پذیرش رمزارزها در کشورهای آفریقایی، از پایین به بالا (جزء به کل) است. در واقع، [پذیرش رمزارزها] در بسیاری از موارد، برخلاف چیزی است که دولت‌هایشان ترجیح می‌دهند.»

به نظر من، این نکته مهمی است. در حالی که قانون پول رسمی کشور السالوادور توسط اقتصاد دَورانی بیت کوین به تصویب رسید، اما همچنان قانونی است که به پذیرش بیت کوین نیاز دارد. اقتصاد دَورانی یک سیستم اقتصادی با هدف کاهش ضایعات و مصرف پیوسته منابع است. این رویکرد با هدف دستیابی به آماج نهایی توسعه پایدار پایه‌ریزی شده است. قانون پول رسمی اولین بار در ساحل بیت کوین در اِل زونته (یک شهر ساحلی در السالوادور) تصویب شد.

به ماینینگ برگردیم

ماینینگ بیت کوین و تغییر وضعیت

سه‌شنبه گذشته، ویدئویی در توییتر از یک ریز نیروگاه آبی (نیروگاهی با توان کمتر از ۱۰۰ کیلووات) در روستایی در کنیا بین کاربران دست به دست می‌شد، که طرح آن توسط شرکتی به نام گریدلِس (Gridless) پیاده‌سازی شده است.

ماینینگ

این عالی است. روستایی در کنیا، که هیچوقت برق قابل اتکایی نداشته، اکنون به گونه‌ای که کاملاً دوست‌دار محیط زیست است، به برق دسترسی دارد. جالب اینجاست که این نیروگاه آبی برای جبران هزینه‌های خود، با برقی که اضافه می‌آید بیت کوین استخراج می‌کند. این نیروگاه از عمد برای ظرفیت‌های بیشتری ساخته شده بود و طبق توییت‌های نیک هنسن (Nick Hansen)، مدیرعامل لاکسور تکنولوژی (Luxor Technologies)، بیت کوین استخراج شده عملاً می‌تواند قیمت برق را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

حقیقتاً این یکی از جالب‌ترین چیزهایی است که در طی این مدت دیده‌ام. به دو دلیل خیلی هیجان‌زده‌ام. اول اینکه الکتریسیته واقعاً فوق‌العاده است، اما از طرف دیگر به دلیل اینکه به یک شعار محبوب بیت‌کوین، اعتبار داده شده: استخراج بیت‌کوین راهی ایده‌آل برای کسب درآمد از انرژی ارزان و تجدیدپذیر است. همانطور که در ماه آوریل (فروردین) برای بخش تحقیقاتی کوین‌دسک نوشتم: «[ماینینگ بیت‌کوین] می‌تواند از نظر اقتصادی برای جوامع نزدیک به اینگونه منابع انرژی مفید باشد، زیرا آنها می‌توانند از نزدیکی خود به منابع انرژی ارزان کسب درآمد کنند».

و این اتفاق حالا افتاده است. یک جامعه روستایی اکنون می‌تواند به دلیل ماینینگ بیت کوین از برق ارزان‌تری برخوردار باشد. مطمئناً موارد بیشتری هم وجود دارد و هم در راه است. یکی دیگر از دلایل جالب بودن این موضوع این است که نشان می‌دهد ماینینگ بیت کوین چقدر پراکنده و بنابراین غیرمتمرکز است. بله، شرکت‌های شیک، چند ملیتی و سهامی عام مختلفی وجود دارند که بیت کوین را در سوله‌های بزرگ استخراج می‌کنند، اما حالا جوامع روستایی هم به همین راحتی می‌توانند بیت کوین استخراج کنند.

در بحبوحه ورشکستگی و مشکلات فزاینده قرار داریم، اما برای خوش‌بینی هم دلیل وجود دارد

با وجود اینکه در بالا داستان‌های مثبتی را ارائه دادم، اما هنوز هم این واقعیت وجود دارد که کسب‌وکار ماینینگ، امسال، ضربه خورده است. همانطور که در ماه می (اردیبهشت) نوشتم:

«با همه اینها، به طور کلی دلیل خاصی برای نگرانی در مورد صنعت ماینینگ وجود ندارد. مشکلی برای استخراج بیت کوین پیش نمی‌آید، اما از آنجایی که بازارهای سرمایه هم تا یک زمانی در دسترس خواهند بود، بنابراین ممکن است بازیگران اصلی تغییر کنند. بیت کوین انتخاب بهتری خواهد بود، اما ممکن است دردسرهایی برای آن در سطح سازمانی وجود داشته باشد».

و ما آن دردسرها را دیدیم. پیش از این در مورد عملکرد سهام صحبت کردیم، اما موارد بیشتری هم وجود دارد.

هفته گذشته کوین‌دسک گزارش داد که شرکت ماینینگ بیت کوین ماراتون (Marathon) – با نماد MARA در بورس نزدک – که ماه گذشته اعلام ورشکستگی کرد، ۳۱/۳ میلیون دلار در کامپیوت نورث (Compute North) سرمایه‌گذاری کرده بود. کوین‌دسک همچنین گزارش داد که شرکت ماینینگ ارز دیجیتال آرگو بلاکچین (Argo Blockchain) – با نماد ARGO در بورس نزدک – به دلیل «فشار نقدینگی»، همزمان با فروش ۳۴۰۰ دستگاه ماینینگ خود، ۲۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

علاوه بر مشکلات شرکت‌ها، ماشین‌های ماینینگ بیت‌کوین نیز در پلتفرم‌های شخص ثالث (مانند کابوم‌رَکس (Kaboomracks)) با تخفیف‌های زیاد برای فروش گذاشته شده‌اند. واضح است که در حال حاضر همه چیز سخت است و به نظر می‌رسد شرایط بدتر هم خواهد شد.

اما من فکر می‌کنم دوران خوب ماینینگ فرا می‌رسد.

در ۲ اکتبر (۱۰ مهر)، کالین هارپر (Colin Harper)، رئیس بخش تحقیقات لاکسور تکنولوژی نوشت: «هش ریت بیت کوین در حال حاضر کاملاً صعودی است. هش ریت در طول یک هفته گذشته حدود ۸ درصد افزایش یافته و امروز صبح به بالاترین حد خود رسیده است.» در ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، هش ریت (کل قدرت محاسباتی مورد استفاده برای ماینینگ بیت کوین) حدود ۲۶۰ اگزاهش در ثانیه بود. این نشان دهنده افزایش ۲۴ درصدی آن نسبت به سه ماه گذشته است.

با توجه به اینکه هش ریت در حال افزایش است، شبکه بیت کوین هم قرار است ماینینگ بیت کوین را سخت‌تر کند. به این شرایط به اصطلاح «تعدیل سختی استخراج» می‌گویند که تقریباً هر دو هفته یکبار به‌طور خودکار توسط کد بیت‌کوین انجام می‌شود. و از آنجایی که این تعدیل نسبتاً تهاجمی و افزایشی انجام خواهد شد، عده‌ای در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت ماینینگ تردید دارند و نسبت به آن بدبین هستند.

ماینینگ

اما من بدبین نیستم و برای آن دلیل دارم.

شرایط برای شرکت‌های ماینینگ سخت شد و شرکت‌هایی که جان سالم به در برده‌اند، شرکت‌هایی هستند که مسئولانه و محتاطانه عمل می‌کردند. برخی از شرکت‌ها از سرمایه کم در دسترس خود به دلیل نرخ بهره پایین، برای اداره کسب و کارشان استفاده می‌کردند. با وجود افزایش نرخ بهره، این امر دیگر امکان پذیر نیست. شرکت‌های ماینینگی که خود را با این تغییر وفق داده‌اند، حقیقتاً بهترین‌های این دسته هستند.

علاوه بر این، ایده‌های خلاقانه، مانند ریز نیروگاه‌های آبی روستایی که بیت‌کوین را در کنیا استخراج می‌کنند، در حال ظهور هستند و تزریق خلاقیت به این فضا باعث خوش‌بینی من می‌شود.

هش ریت شبکه هم به‌رغم این واقعیت که قیمت بیت‌کوین واقعاً صعودی نیست، به سرعت در حال رشد است. معمولاً رشد قیمت بیت‌کوین، افراد بیشتری را به ماینینگ تشویق می‌کند، زیرا پاداش‌ها به طور بالقوه بیشتر است. بنابراین به جای اینکه ماینرها در جستجوی سودهای کلان در بیت کوین باشند، به خاطر اینکه اکنون شبکه قدرت ماندگاری خود را ثابت کرده، ورود می‌کنند و یک تصمیم تجاری محتاطانه می‌گیرند.

ناگفته نماند که از نظر تاریخی، عملکرد بیت کوین در ماه اکتبر (مهر) مثبت بوده است، بنابراین قیمت بیت کوین ممکن است در باند ۱۹ هزار تا ۲۰ هزار دلار زیاد دوام نیاورد.

پس با وجود همه این موارد، دوباره می‌گویم: ماینینگ دوباره جذاب شده است.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×