» آرشیو اخبار » لوازم‌خانگی؛ کالا هست خریدار نه
قاچاق

لوازم‌خانگی؛ کالا هست خریدار نه

17 آذر 1401 6

ممنوعیت واردات کالاهای خارجی به کشور اگرچه به سود تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در داخل کشور تمام شد اما این روزها کاهش قدرت خرید مردم دامن این بازار را گرفته و رکود نسبی بر آن حکم فرما شده است.

گذارنیوزبا ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی و خروج دو برند بزرگ سامسونگ و ال‌جی فرصت مغتنمی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد تا انحصار بازار را به دست بگیرند و محصولات خود را جایگزین اجناس خارجی کنند اما با افزایش قیمت دلار و هم‌چنین افزایش لجام‌گسیخته تورم و به دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم حالا رکود بر بازار لوازم‌خانگی سایه انداخته و موجب شده تا فصل سردی را پشت سر بگذارد.

تبلیغات مهم است

در طی چند سال گذشته محصولات بسیاری توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید و به بازار عرضه‌شده است، اما بسیاری از این محصولات برای مردم ناشناخته است، زیرا در خصوص آن‌ها تبلیغ مناسب نشده است. این موضوع را یکی از فروشندگان لوازم‌یدکی در بازار لوازم‌خانگی مشهد به ما می‌گوید.

تبلیغات جام جهانی قطر

حسین عمارتی که مانند سایر کسبه از سنگینی بازار و نبود مشتری گلایه دارد در این رابطه به ما می‌گوید: تا چند سال پیش شرکت‌های خارجی مانند سامسونگ و ال‌جی تبلیغات گسترده‌ای را در داخل ایران داشتند و لذا هنوز هم بسیاری از مردم تنها همین دو نام را در این حوزه می‌شناسند.

وی عنوان می‌کند: دولت با حمایت از کالای داخلی و ممنوعیت واردات اجناس خارجی به تولیدکنندگان ایرانی کمک کرده است، اما بسیاری از این تولیدکننده‌ها و کالاهایی که تولید می‌کنند همچنان ناشناخته باقی‌مانده است.

رکود دامن بازار لوازم‌خانگی را گرفت| کالا هست خریدار نه

این فروشنده بیان می‌کند: از همین رو هنوز هم مشتریانی که برای خرید به ما مراجعه می‌کنند به‌غیر از این دو نام برند دیگری در ذهن ندارند و نام محصولات ایرانی را اصلاً نمی‌شناسند.

وی توصیه می‌کند: در این راستا باید فضایی فراهم باشد تا تولیدکننده بتواند کالای خود را معرفی کرده و مصرف‌کننده بتواند کالاهای باکیفیت داخلی را بشناسد.

این فروشنده لوازم‌خانگی به ما می‌گوید: ممنوعیت واردات کالاهای خارجی به تولیدکننده ایرانی فرصت داد تا در بازار عرض اندام کند و از طرفی گرانی کالاهای خارجی موجب شد تا کالاهای ایرانی به دلیل قیمت مناسب‌تری که داشتند مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند، اما متأسفانه این روزها کاهش قدرت خرید مردم اجازه جولان در این بازار را نمی‌دهد، لذا بازار در رکود نسبی به سر می‌برد.

رونق بازار کارکرده‌ها

ابراهیم طبسی، یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی در مشهد نیز به ما می‌گوید: فروش لوازم‌خانگی دست دوم این روز ها ظاهرا از بازار مناسب تری برخوردار است.

وی ابراز می‌کند: تورم موجود در لوازم‌خانگی باعث شد که توان مردم برای تغییر و خرید لوازم‌خانگی کاهش پیدا کند و بیشتر مردم به تعمیر همان لوازم‌خانگی دست دوم مجود در خانه اکتفا کنند.

وی با بیان اینکه قیمت یک دستگاه ماشین لباس‌شویی ۱۷ میلیون تومان است، اظهار می‌کند: خانواده‌‌‌ای که سرپرست آن کارمند بوده و با یک حقوق گذران عمر می‌کند، قادر به پرداخت چنین بهایی برای تعویض و یا نوسازی ماشین لباس‌شویی قدیمی خود است؟

این فروشنده به ما می‌گوید: البته این روزها نرخ تعمیرات هم سر به فلک‌ کشیده است، چنانچه که شما برای تعمیر یک مایکروفر از کارافتاده حداقل باید ۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کنید و لذا بسیاری از افراد قید تعمیر را هم می‌زنند.

وی با بیان اینکه کالاهای کارکرده و دست‌دوم این روزها مستری بیشتری برای برخی خانواده‌ها دارد، اذعان می‌کند: به‌طور معمول لوازم‌خانگی نو را جوان‌ها؛ تازه‌عروس و دامادها و یا خانواده‌های دارای تمکن مالی خریداری می‌کنند و لذا بسیاری از خانواده‌هایی که درآمد متوسط و یا پائینی دارند ترجیح می‌دهند تا وسیله‌ای اختیار کنند که فقط کار آنها را راه بیندازد.

وی ابراز می‌کند به‌طور مثال خرید یک مایکروفر برند سامسونگ به قیمت ۷ میلیون تومان برای همگان میسر نیست، لذا برخی افراد دستگاه کارکرده را که حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارد، خریداری کنند.

کاهش تقاضا

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد با بیان اینکه بازار لوازم‌ یدکی در رکود و سنگینی به سر می‌برد، اظهار کرد: به دلیل رکود حاکم بر بازار بسیاری از واحدهای صنفی لوازم‌خانگی به‌اجبار قیمت‌ کالاهای خود را برای برگشت سرمایه اولیه کاهش داده‌اند.

رکود دامن بازار لوازم‌خانگی را گرفت| کالا هست خریدار نه

سید رسول ابن الرضا در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه بخشی از رکود سنگین بر بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است، اظهار کرد: لوازم‌خانگی داخلی در حال حاضر کیفیت مناسبی داشته و با سایر محصولات وارداتی کره‌ای قابل‌رقابت است، اما افزایش قیمت‌ها از تقاضا برای خرید کاسته است.

وی هم چنین اشاره ای به فروشگاه های مجازی و ورود برخی از کالاهای خارجی قاچاق کرده و افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که فروشگاه‌های مجازی هیچ‌کدام دارای مجوز از اتحادیه مربوطه نمی‌باشند و تنها مجوز برای فروش کالا به‌صورت مجازی اخذ می‌کنند و اگر کالاهای قاچاق را به فروش برسانند، نظارتی بر این سایت‌ها نیست و حتی شاهد فروش کالاهای قاچاق در سایت های معتبر نیز هستیم، لذا این موضوع نیز بر ضرر و زیان کسبه مجاز تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد در خصوص این سؤال که آیا واردات لوازم‌خانگی به‌صورت قانونی به کشور داریم یا خیر ابراز کرد: در حال حاضر واردات لوازم‌خانگی انجام‌نشده و کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق محسوب می‌شود لذا خریدوفروش کالاهای خارجی بیشتر از طریق سایت بوده و کالاهای خارجی در بازار بسیار اندک است.

وی در این رابطه توضیح داد: متأسفانه این موضوع موجب شده است تا بسیاری از کالاهای قاچاق و تقلبی نیز از این طریق وارد بازار شده و به فروش برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری بر روی کالاهای عرضه‌شده در شبکه‌های مجازی به چه شکل است به بازار گفت: متأسفانه، همان‌طور که نمی‌توان بر روی کالای قاچاق نظارت داشت بر روی قیمت آن نیز نظارتی وجود ندارد و فروش آن به‌طور کامل ممنوع است و لذا بهترین محل برای فروش بدون نظارت همین فضای مجازی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی مشهد کاهش قدرت خرید مردم را ناشی از تورم ذکر و تصریح کرد: در بازار لوازم‌خانگی هیچ کمبودی وجود ندارد و کالا فراوان است، اما کاهش خرید تقاضا را به پائین ترین حد خود رسانده است و این موضوع موجب شده تا برخی از کسبه بنا به دلایل مختلف از سود خود کاسته و یا در پاره ای از اوقات برای تامین سرمایه اجناس خود را پائین تر از قیمت خرید به فروش برسانند که این موضوع به ضرر آن ها منتج شده است.

ابن الرضا در پاسخ به این سوال که چند واحد صنفی بابت رکود حاکم مجبور به کناره گیری از این شغل شده است ادامه داد: تاکنون واحد صنفی لوازم‌خانگی جمع‌آوری نشده اما اگر وضعیت بازار به همین صورت ادامه پیدا کند احتمال جمع‌آوری واحدهای صنفی بسیار زیاد است.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×