» آرشیو اخبار » عقب نشینی دلار آمریکا، عامل اصلی افزایش قیمت نفت خام
نفت خام

عقب نشینی دلار آمریکا، عامل اصلی افزایش قیمت نفت خام

1 آذر 1401 3

قیمت نفت خام، روز سه‌شنبه با کاهش ارزش دلار افزایش یافت، اما نگرانی‌های رکود جهانی در مورد افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید در چین که تقاضای بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را کاهش می‌دهد، بر احساسات تأثیر گذاشت.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام در حالی افزایش یافته که کاهش ارزش دلار، نگرانی های کاهش تقاضای چین را تحت الشعاع قرار داده است.

قیمت نفت خام

قیمت نفت خام، روز سه‌شنبه با کاهش ارزش دلار افزایش یافت. از سوی دیگر نگرانی‌های رکود جهانی مربوط به افزایش تعداد موارد ابتلا به کووید در چین که تقاضای بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را کاهش می‌دهد، بر احساسات تأثیر گذاشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۵:۱۳ به وقت گرینویچ ۴۴ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۸۷.۸۹ دلار رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) تحویل ژانویه، روز سه شنبه آغاز شد و با 30 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 80.34 دلار در هر بشکه رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از آنکه وال‌استریت ژورنال (WSJ) گزارش داد، که در نشست 4 دسامبر اوپک پلاس افزایش تولید نفت خام تا 500,000 بشکه در روز در نظر گرفته خواهد شد، هر دو شاخص برنت و وست تگزاس، در روز دوشنبه بیش از 5 دلار در هر بشکه سقوط کردند و به پایین‌ترین حد در 10 ماه گذشته رسیدند.

قیمت نفت خام

خبرگزاری دولتی آمریکا با تکذیب گزارش وال‌استریت ژورنال گزارش داد که، پس از اینکه عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که این کشور به کاهش تولید پایبند است و در مورد افزایش بالقوه تولید نفت با سایر تولیدکنندگان نفت اوپک بحث نمی کند، قیمت ها به سرعت به طور کامل افزایش یافت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) اخیراً اهداف تولید خود را کاهش دادند و وزیر انرژی عربستان سعودی، در این ماه گفت که این گروه به دلیل عدم اطمینان در مورد اقتصاد جهانی در زمینه تولید نفت، محتاط باقی خواهد ماند.

تینا تنگ، تحلیلگر سی ام سی مارکتز گفت که عقب نشینی دلار آمریکا عامل اصلی حمایت از قیمت نفت پس از بازگشت مجدد روز دوشنبه بود. دلار ضعیف تر، نفت را برای دارندگان سایر ارزها ارزان تر می کند.

از سوی دیگر، افزایش تعداد ابتلا به کووید در چین، نگرانی ها را در مورد اقتصاد این کشور عمیق تر کرده است. پکن، پارک‌ها و موزه‌ها را روز سه‌شنبه تعطیل کرد و شهرهای دیگر چین هم سیاست های محدود کننده را از سر گرفتند. پایتخت چین روز دوشنبه هشدار داد که با سخت‌ترین موقعیت همه‌گیری و تشدید قوانین برای ورود به شهر مواجه است.

واردات نفت خام چین در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته و علیرغم جهش غیرمنتظره در ماه اکتبر، انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی کاهش یابد. این کشور همچنین سهمیه های صادراتی خود را افزایش داده است که احتمالاً نشان دهنده مازاد ذخایر داخلی است.

نفت خام

همچنین کاهش قیمت نفت خام نگرانی‌هایی در مورد رکود اقتصادی ایالات متحده به وجود آورده بود؛ به‌ویژه که چندین عضو فدرال رزرو پیشنهاد کردند که نرخ‌های بهره آمریکا در کوتاه‌مدت همچنان در حال افزایش است.

بازارها از این بیم دارند که ترکیبی از تورم سرسخت و نرخ های بهره بالا می تواند رشد بزرگ ترین اقتصاد جهان را مختل کند. اوپک اخیراً پیش‌بینی تقاضای نفت در سال‌های 2022 و 2023 خود را با استناد به نگرانی‌های مشابه کاهش داد.

انتظار می‌رود که با افزایش نرخ‌های فدرال رزرو، قدرت دلار آمریکا بر نرخ‌های نفت خام که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود، تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، کاهش عرضه در اروپا، به ویژه در شرایطی که غرب صادرات نفت روسیه را محدود کرده است، می تواند به نفع نفت خام در پایان سال باشد.

کاهش عرضه اخیر اوپک نیز در این ماه اجرایی شد، زیرا چندین عضو شروع به محدود کردن صادرات کردند. نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که در ایالات متحده، تخمین زده می شود که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 18 نوامبر حدود 2.2 میلیون بشکه کاهش داشته باشد. قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در هفته گذشته به شدت کاهش یافت، شواهد نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد عرضه کاهش یافته است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Investing ، Investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×