» آرشیو اخبار » پیش بینی و تحلیل قیمت نفت خام در بازارهای جهانی
نفت خام

پیش بینی و تحلیل قیمت نفت خام در بازارهای جهانی

15 آذر 1401 4

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و شاخص بین المللی نفت خام برنت، پس از سقوط بیش از 3 درصدی جلسه معاملاتی قبل، در اوایل روز سه شنبه ثابت شد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تغییر ارزش شاخص دلار کاملا بر بازارهای نفت خام اثر گذار است. به عبارتی دلار قوی تر بر تقاضای خارجی نفت خام دلاری تاثیر می گذارد. و این احتمالا دلیل اصلی کاهش قیمت ها در روز دوشنبه است. به طوری که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و شاخص بین المللی نفت خام برنت، پس از سقوط بیش از 3 درصدی جلسه معاملاتی قبل، در اوایل روز سه شنبه ثابت شد.

معامله گران با اطلاعات متناقض زیادی روبرو هستند. و بنابراین مسیر راحت تری را با پیروی از کاهش سهام ایالات متحده در روز دوشنبه در پیش گرفتند. اساساً، معامله‌گران در واکنش به آمارهای بخش خدمات ایالات متحده که نگرانی هایی را در مورد سیاست های جنگ طلبانه فدرال رزرو به وجود آورده بود، دارایی های پر ریسک تر مانند اوراق قرضه خزانه‌داری و دلار آمریکا را کنار نهادند. به نظر می رسد که معامله گران سخنان جروم پاول را در رابطه با نرخ بهره 50 درصدی نادیده گرفته و در حال حاضر بر احتمال افزایش 75 واحدی نرخ بهره در نتیجه آمارهای بخش خدمات و اشتغال تمرکز کرده اند.

در ساعت 08:17 به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل ژانویه به 77.42 دلار رسید که 0.49 دلار یا 0.64 درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالی است که  نفت خام برنت تحویل فوریه به 83.30 دلار رسید که 0.62 دلار یا 0.75 درصد افزایش داشت. روز دوشنبه، صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) با کاهش 2.14 دلاری یا 3.06 درصدی، به 67.70 دلار رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

روند قیمت نفت خام

رویدادهایی که در طی هفته های اخیر بر قیمت نفت خام موثر بوده، شامل محدودیت های مربوط به کووید 19 در چین، سطح تولید اوپک پلاس، و اعمال سقف قیمتی اتحادیه اروپا بر نفت روسیه می‌ شود. در حال حاضر، به نظر می رسد که قیمت نفت خام تحت تاثیر محرک ها و آمارهای کلان اقتصادی است. به طوری که معامله گران نفت خام در روز دوشنبه برای تعیین سمت و سوی نفت به آمارهای کلان اقتصادی و تاثیر آن بر سیاست های فدرال رزرو روی آوردند.
نفت خام
اگرچه معامله گران گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی روز جمعه و تأثیر بالقوه آن بر تصمیمات نرخ بهره فدرال رزرو را نادیده گرفتند، اما نتوانستند افزایش غیرمنتظره فعالیت بخش خدمات ایالات متحده را که روز دوشنبه گزارش شد، نادیده بگیرند. هر دو گزارش نشان می دهد که اقتصاد هنوز قوی است و احتمالاً در حال رشد است. به طوری که می تواند بر تصمیم هفته آینده فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره تأثیر بگذارد.
به طور گسترده انتظار می رود که فدرال رزرو در 14 دسامبر نرخ ها را 50 واحد افزایش دهد، اما سرمایه گذاران مطمئن نیستند که بانک مرکزی چه زمانی و در چه سطحی افزایش نرخ ها را متوقف خواهد کرد. انتظار نرخ های بالاتر باعث افزایش بازدهی خزانه داری می شود و تقاضا برای دلار آمریکا را بالا می برد. دلار قوی تر بر تقاضای خارجی نفت خام دلاری تأثیر می گذارد. و این بی تردید دلیل اصلی کاهش قیمت نفت خام در روز دوشنبه است.

تأثیرات عقب نشینی قیمت نفت خام

با توجه به تصمیم تولید اوپک پلاس، حداقل تا اول فوریه تجار احتمالاً توجه خود را به عواملی چون سیاست فدرال رزرو که قبلاً مورد بحث قرار گرفته، کاهش محدودیت‌های چین برای کووید، سقف عرضه روسیه و سطح عرضه ایالات متحده متمرکز کرده اند.

اخبار مربوط به کاهش محدودیت های کووید توسط چین باعث افزایش قیمت ها در اوایل دوشنبه شد. از آنجایی که قیمت‌ها در اواخر جلسه معاملاتی کاهش یافت، فکر می‌کنم می‌توان گفت که سرمایه‌ گذاران صعودی می‌خواهند پیشرفت بیشتری در جهت باز کردن اقتصاد ببینند.

واکنش اولیه به محدودیت اتحادیه اروپا بر نفت روسیه نتایج متفاوتی به همراه داشت. به نظر می رسد معامله گران در مورد نحوه عملکرد آن سردرگم هستند. شواهد حاکی از این است که با توجه به احتمال کاهش عرضه، روند کلی صعودی خواهد بود.

از سوی دیگر، ذخایر استراتژیک نفت خام ایالات متحده در دو هفته گذشته با افزایش فعالیت پالایشگاه ها کاهش یافته است. در صورت ادامه روند، قیمت ها می توانند در این هفته حمایت شوند. روز سه شنبه، موسسه نفت آمریکا (API) نتایج هفتگی خود را اعلام خواهد کرد. به دنبال آن گزارش فهرست‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز دوشنبه اندکی افزایش یافت و از سطح اولیه 82 دلار عبور کرد. در این مرحله، ما به مقاومت کوتاه‌مدت نزدیک می‌شویم، بنابراین جالب است ببینیم که در آینده شرایط به چه صورت خواهد بود. اگر بتوانیم از میانگین متحرک نمایی 50 روزه عبور کنیم، احتمالاً بازار نفت خام به سطح 90 دلار حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر به سمت پایین برگشته و به زیر سطح 80 دلار سقوط کنیم، این امکان وجود دارد که به سطح 76 دلار کاهش پیدا کنیم. این وضعیتی است که در آن رفتارهای پر سر و صدای زیادی را به طور کلی مشاهده خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای برنت نیز مانند نفت خام وست تگزاس اینترمدیت رشدکرده و از سطح 87 دلار عبور کرده است. ما هنوز مقاومت زیادی در بالای سطح 90 دلار داریم، که به نظر من بسیاری از معامله گران به آن توجه خواهند کرد. میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA 50) 91 دلار است و تا حدودی کاهش می یابد. به همین دلیل، من پیش‌بینی می‌کنم که شرایطی داشته باشیم که فروشندگان در اولین نشانه‌های خستگی وارد بازار شوند.
به این ترتیب، به نظر می رسد که با ورود فروشندگان به بازار، احتمالا قیمت به سطح 85 دلار و حتی 82.50 دلار باز خواهد گشت. از سوی دیگر، اگر از میانگین متحرک نمایی 50 روزه عبور کنیم، احتمالا بازار می تواند به سطح 95 دلار حرکت کند. به خاطر داشته باشید که میانگین متحرک نمایی 200 روزه (EMA 200) نیز مد نظر بوده و ارزش توجه دقیق را دارد. در نهایت، ما باید به سمت تقاضا هم توجه داشته باشیم، چرا که شاهد فروش گسترده دلار آمریکا بوده ایم که تاثیر قابل توجهی نیز داشته است.
اگر آنها این فرصت را پیدا کنند، پس من فکر می کنم که احتمالاً به سطح 85 دلار، احتمالاً حتی به سطح 82.50 دلار، باز خواهد گشت. از سوی دیگر، اگر از میانگین متحرک نمایی 50 روزه عبور کنیم، احتمالاً بازار می تواند به سطح 95 دلار برود. به خاطر داشته باشید که EMA 200 روزه در همین حوالی است، بنابراین ارزش توجه دقیق را دارد. در نهایت، ما باید نگران تقاضا و شاهد فروش گسترده دلار آمریکا باشیم.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×