» آرشیو اخبار » قیمت دلار در هفته پیش‌رو!
قیمت دلار در هفته پیش‌رو!

قیمت دلار در هفته پیش‌رو!

29 مهر 1401 6

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته روند نزولی داشت و با قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۵ تومان در بازار معامله شد. باید دید با شروع هفتمین ماه از سال ۱۴۰۱ دلار چه روندی خواهد داشت؟

به گزارش گذارنیوز، به روزهای پایانی مهر ماه ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم. قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته روند نزولی را طی کرد. این روند متاثر از اخبار نامساعد سیاسی یا سیگنال‌های درهم امارات یا دلار هرات است؛ باید دید در هفته پیش رو و اولین هفته از آبان چه روندی خواهد داشت؟

بررسی قیمت دلار در یک ماه گذشته از ۲۸ شهریور تا ۲۸ مهر ۱۴۰۱ حکایت از روند صعودی قیمت دلار دارد. روندی که هر چند صعودی بود اما نوسان زیادی در محدوده ۳۲ هزار تومان داشت و نشان داد این کانال در حال حاضر خط قرمز دلار برای تصمیم‌سازان اقتصادی است و شکستن آن نه امیدی برای افزایش قیمت است و نه ثبات.
۹ مهر ماه ۱۴۰۱ بود که قیمت دلار پس از حدود ۲۰ روز سرگردانی در محدوده ۳۱ هزار تومان به یک باره با افزایش قیمت هزار و ۳۰۰ تومانی وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. حفظ این محدوده برای قیمت دلار هر چند دوام چندانی نداشت، اما دلار دیگر به کانال ۳۱ هزار تومان برنگشت و در محدوده ۳۲ هزار تومان باقی ماند.

با نگاه به نقطه‌نظرات کارشناسان مالی و فعالان بازار که نوسان  ۲ و ۳ هزار تومانی برای این اسکناس آمریکایی را چندان قابل اهمیت و توجه نمی‌دانند. اما همین نوسانات صف متقاضیان ارز سهمیه‌ای را در میدان فردوسی و دیگر مراکز مهم عرضه دلار در آخرین روزهای هفته گذشته داغ کرد!

تبلیغات جام جهانی قطر

اخبار نامساعد از روند مذاکرات هسته‌ای برجام از سوی طرف مقابل، برخی تحریم‌های جدید از سوی کانادا و کشورهای اروپایی، ناآرامی‌های اجتماعی، پررنگ کردن دوباره آزادسازی دلارهای بلوکه شده از کره جنوبی، افزایش نرخ تورم در آمریکا و اخبار نامساعد از تحریم‌های جدید آمریکا مبنی برای ادعای بی‌اساس همکاری ایران با روسیه برای ارسال سلاح از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار در یک ماه اخیر بود.

اما به اعتقاد فعالان و تحلیلگران بازار، آنچه بیشترین تاثیر را بر ثبات فعلی قیمت دلار دارد ارزپاشی در بازار دلار از سوی بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز است. به نظر می‌رسد این سیاست هم‌اکنون قوی‌ترین اهرم برای حفظ محدوده ۳۲ هزار تومانی دلار است. هر چند این اسکناس آمریکایی تلاش‌هایی در جهت افزایش قیمت در هفته دوم و چهارم مهر ماه داشت که بی‌نتیجه ماند.

قیمت دلار در هفته پیش‌رو!

قیمت ناهماهنگ دلار و تورم

کارشناسان بازار بر این عقیده‌ هستند که فنر فشرده دلار در دستان دولت است و روندی که دولت برای کنترل قیمت دلار در پیش گرفته ممکن است از کنترل خارج شود. نرخ تورم با قیمت دلار همخوانی ندارد و این ناهماهنگی به تولید و صادرات و حتی واردات هم آسیب وارد کرده است.
به اعتقاد برخی کارشناسان کار دولت در ۶ ماهه دوم سال سخت‌تر هم می‌شود، زیرا در نیمه دوم سال دولت با کاهش درآمد مالیاتی، کسری بودجه و نیز احتمال کاهش قیمت نفت مواجه است و باید دید در یک ماه آینده زور دولت به قیمت دلار و حفظ محدوده فعلی می‌چربد؟
هم‌اکنون حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد و به اعتقاد فعالان بازار اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.
کارشناسان بازار، فضای فعلی برای قیمت دلار را مه‌آلود و غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند. آنها بر این عقیده هستند که عاملی غیر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دلار، بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد و آن دخالت مستقیم دولت و بانک مرکزی در قیمت‌ها است و این هر پیش‌بینی برای قیمت دلار را بی‌اثر می‌کند. در غیر این صورت اگر قیمت دلار را با عاملی نظیر تورم داخلی کشور بسنجیم قطعا روند، رو به بالا خواهد بود.

منبع: تجارت‌نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×