» آرشیو اخبار » حتی کارمندان متا هم به استفاده از متاورس زاکربرگ راغب نیستند
متا

حتی کارمندان متا هم به استفاده از متاورس زاکربرگ راغب نیستند

16 مهر 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، زمانی که مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل متا (Meta)، برای اولین بار از قمار چند میلیارد دلاری متاورس و واقعیت مجازی شرکتش با نام هورایزن وُلردز (Horizon Worlds) پرده‌برداری کرد، کاربران به شدت گرافیک فاجعه‌بار این پلتفرم را مورد تمسخر قرار دادند؛ تا جایی که زاکربرگ بلافاصله پس از این رونمایی از کاربران عذرخواهی کرد و مدعی شد که هورایزن «قادر است خیلی بیشتر از اینها باشد» و «به سرعت در حال بهبود است».

به نظر می‌رسد حتی کارمندان متا که برای ایجاد این پیشرفت‌ها تلاش می‌کنند نیز برای این پلتفرم ارزش زیادی قائل نیستند.

بر اساس یادداشت‌های داخلی شرکت که به دست وِرج (The Verge) رسیده، تیم هورایزن وُرلدز بارها توسط بخش رهبری متا به دلیل استفاده کم از این پلتفرم مورد سرزنش قرار گرفته است. بارها به اعضای این تیم دستور داده شده است که از این پلتفرم در محل کار و خانه خود استفاده کنند. همچنین سایر یادداشت‌ها نشان می‌دهند که متا به تیم هورایزن وُرلدز گفته است که تا پایان سال باید کیفیت این پلتفرم را کنترل کنند تا به مشکلات ظاهری و عملکردی آن رسیدگی شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

ویشال شاه (Vishal Shah)، نائب رئیس بخش متاورس متا، در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به کارمندان خود گفت: «بسیاری از ما زمان زیادی را در هورایزن صرف نمی‌کنیم و داشبوردهای آزمایشی این را به وضوح نشان می‌دهند.» «چرا؟ چرا محصولی را که ساخته‌ایم، حتی خودمان دوست نداریم همیشه از آن استفاده کنیم؟ حقیقت ساده است، اگر ما آن را دوست نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربران آن را دوست داشته باشند؟»

متا

همه باید از هورایزن وُرلدز استفاده کنند

دو هفته بعد، رهبر تیم هورایزن وُرلدز متوجه شد که تعامل اعضای تیم خود با این پلتفرم همچنان رضایت‌بخش نیست. شاه در یادداشتی به تاریخ ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) نوشت که طرحی برای «پاسخگو کردن مدیران» در حال تهیه است، تا کارمندان طی یک سری جلسات اجباری، از پلتفرم هورایزن استفاده کنند، و تشویق شوند که آن را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذراند.

شاه گفت: «همه کارکنان این شرکت باید عاشق هورایزن وُرلدز شوند. شما نمی‌توانید بدون استفاده از هورایزن به آن علاقمند شوید. بخشی از زمان خود را به انجام این کار با همکاران یا دوستان خود اختصاص دهید، به این صورت می‌توانید در رشد داخلی و عمومی هورایزن نقش داشته و با جامعه ما ارتباط بگیرید»

شاه اعتراف کرد که ورود به این پلتفرم «برای کاربران، گیج‌کننده و خسته‌کننده است» و «مشکلات پایداری و باگ‌ها، تجربه جادوی هورایزن را برای جامعه ما بسیار سخت کرده است».

به همین دلایل، شاه در ۱۵ سپتامبر به تیم هورایزن وُرلدز دستور داد که تا پایان سال در مرحله «کنترل کیفی» باقی بماند و «اطمینان حاصل کند که مشکلات کیفی و عملکردی این پلتفرم تا قبل از عرضه برای سایر کاربران، برطرف شده باشد.»

یکی از سخنگویان متا گفت: «البته ما همیشه در حال بهبود کیفیت هستیم و بر اساس بازخورد جامعه سازندگان خود عمل می‌کنیم.»

او در ادامه گفت: «این یک سفر چند ساله است و ما به بهبود آنچه که می‌سازیم ادامه خواهیم داد.»

متا

مشکلات هورایزن وُرلدز به‌ویژه با توجه به مقدار پولی که زاکربرگ به این بخش اختصاص داده، قابل‌توجه است. مدیرعامل این شرکت بارها این پلتفرم را به عنوان آینده شرکت خود معرفی کرده است. در ماه جولای (تیر)، بخش متاورس متا زیان ۲/۸ میلیارد دلاری را برای سه ماهه دوم تجربه کرد، و زیان کلی این بخش را از ابتدای سال تا به امروز به ۵/۷۷ میلیارد دلار رساند. در سال ۲۰۲۱ نیز بخش متاورس این شرکت ۱۰/۲ میلیارد دلار ضرر داده بود.

زاکربرگ در جلسه ارائه نتایج سه ماهه دوم متا در ماه جولای، بارها از بخش متاورس و فیس‌بوک ریَلیتی لبز (FRL) خود در مقابل سهامداران دفاع کرد.

پروژه‌ای بسیار پرهزینه برای چند سال آینده

زاکربرگ در آن زمان گفت: «قاعدتاً این یک پروژه بسیار پرهزینه برای چند سال آینده است، اما از آنجایی که متاورس روز به روز در بخش‌های بیشتری از زندگی ما اهمیت پیدا می‌کند، من مطمئن هستم از اینکه در ساختن آن نقش مهمی ایفا کرده‌ایم، خوشحال خواهیم شد.»

متا

متا از زمانی که در پاییز گذشته نام فیس‌بوک را از این شرکت کنار گذاشت، تمام تسلط خود را بر روی متاورس (نسخه سه بعدی و آینده‌‌نگرانه‌ای از اینترنت که توسط آواتارهای دیجیتال کنترل می‌شود) منعطف کرده است. در حالی که زاکربرگ پول زیادی را در متاورس خرج کرده، اما هنوز نتایج مورد انتظار آنها محقق نشده است.

رهبران Web3 نسبت به کمپین متاورس این شرکت ابراز تردید کرده‌اند. در اواخر جولای (اوایل مرداد)، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، اظهار داشت که «متاورس قرار است همه‌گیر شود»، اما او فکر نمی‌کند که «هیچ کدام‌ از تلاش‌های فعلی شرکت‌‌ها برای ایجاد متاورس خود به جایی برسد».

بوترین در آن زمان گفت: «خیلی زود است که بگوییم مردم واقعاً چه می‌خواهند. بنابراین هر چیزی که فیس‌بوک در حال حاضر روی آن کار می‌کند، نافرجام خواهد ماند.»

مترجم‌: امیر ملک پور
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×