» اسلایدر ویژه » قطع کامل گاز اروپا توسط روسیه
گاز

قطع کامل گاز اروپا توسط روسیه

9 شهریور 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، روسیه روز چهارشنبه عرضه گاز از طریق مسیر اصلی تامین به اروپا را متوقف کرد و این امر باعث تشدید نبرد اقتصادی بین مسکو و بروکسل و افزایش چشم انداز رکود و جیره بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد.

دولت‌های اروپایی نگران تمدید قطعی گاز توسط مسکو، در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین وضع شده‌ هستند و روسیه را به استفاده از منابع انرژی به‌عنوان «سلاح جنگ» متهم کرده‌اند. البته مسکو انجام این کار را رد کرده و دلایل فنی برای کاهش عرضه ذکر کرده است.

بزرگترین شرکت انرژی دولتی روسیه گازپروم (GAZP.MM) گفته است؛ نورد استریم یک، بزرگترین خط لوله انتقال گاز به مشتری اصلی خود آلمان، از ساعت 13:00 به وقت گرینویچ در 9شهریور تا ساعت 01:00 GMT در 12شهریور ماه برای تعمیر و نگهداری آماده خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

رئیس رگولاتور شبکه آلمان با بیان اینکه که آلمان اکنون برای این قطعی ها آمادگی بهتری دارد زیرا ذخیره گاز این کشور تقریباً 85 درصد پر شده و از منابع دیگر تامین می شود، گفت: ما می‌توانیم در زمستان گاز را از ذخیره‌سازی بگیریم، حالا در حال صرفه‌جویی در مصرف گاز هستیم (و باید به این کار ادامه دهیم!)، پایانه‌های LNG در حال آمدن هستند، و به لطف بلژیک، هلند، نروژ (و به زودی فرانسه)، گاز در جریان است.

افزایش بحران انرژی در اروپا

محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا، بحران انرژی را عمیق‌تر می‌کند. به طوری که از شهریور گذشته این محدودیت ها باعث افزایش 400 درصدی قیمت‌های عمده‌فروشی گاز شده است و با فشار بر مصرف‌کنندگان و مشاغل، دولت‌ها را مجبور می‌کند میلیاردها دلار برای کاهش بار هزینه کنند.

مسکو که عرضه از طریق خط لوله را در خرداد ماه به 40 درصد و در تیر ماه به 20 درصد کاهش داد، مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری و تحریم‌ها را مقصر می‌داند که مانع از بازگشت و نصب تجهیزات می‌شود.

برخلاف تعمیرات 10 روزه ی نورد استریم یک در ماه گذشته، این بار کمتر از دو هفته قبل اعلام شد که به جای اپراتور کار توسط گازپروم انجام می شود. روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت آلمان، نه کرملین، هر کاری می‌کند تا روابط انرژی خود با مسکو را خراب کند.

گازپروم با بیان اینکه این تعطیلی برای انجام تعمیر و نگهداری از تنها کمپرسور باقی مانده خط لوله در ایستگاه پورتووایا در روسیه مورد نیاز است، خاطر نشان کرد که این کار به طور مشترک با متخصصان زیمنس انجام خواهد شد. زیمنس انرژی (ENR1n.DE) که در گذشته کارهای تعمیر و نگهداری کمپرسورها و توربین‌ها را در ایستگاه انجام داده است، روز چهارشنبه اعلام کرد که در تعمیر و نگهداری دخالتی نداشته است اما در صورت نیاز آماده مشاوره به گازپروم است.

البته گازپروم روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که تحویل گاز به پیمانکار فرانسوی خود را به دلیل اختلاف در پرداخت‌ها که وزیر انرژی فرانسه آن را بهانه‌ای خواند برای توقف جریان گاز متوقف کرده است. روسیه همچنین از زمان آغاز آنچه که مسکو «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین می‌نامد، عرضه به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را متوقف کرده و جریان از طریق خطوط لوله دیگر را کاهش داده است.

افزایش سطح گاز در آلمان

«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان، در ماموریتی برای جایگزینی واردات گاز روسیه تا اواسط سال 2024، گفت: نورد استریم یک فرآیند “کاملاً عملیاتی شده است” و آنطور که مسکو ادعا می کند هیچ مشکل فنی وجود ندارد.
کاهش جریان از طریق نورد استریم، تلاش‌ها را در سراسر اروپا برای صرفه‌جویی در مصرف گاز برای گذراندن ماه‌های زمستان، و پیش بینی توقف کامل گاز از طرف روسیه، افزایش داده است.

تحلیلگران Commerzbank با اشاره به اینکه این کشور تاکنون موفق شده است به اندازه کافی با قیمت های بالاتر از جاهای دیگر گاز را تامین کند نوشتند: این یک معجزه است که سطح گاز در آلمان همچنان در حال افزایش است.

در این میان، برخی از اروپایی‌ها داوطلبانه مصرف انرژی خود را کاهش می‌دهند، از جمله محدود کردن استفاده از وسایل برقی و دوش گرفتن در محل کار برای صرفه‌جویی در هزینه، در حالی که شرکت‌ها برای جیره‌بندی احتمالی آماده می‌شوند.

با 83.65 درصد پر شدن مخازن ذخیره سازی، آلمان در حال حاضر به هدف 85 درصدی خود برای مهر ماه نزدیک شده است، با این هشدار که با این ظرفیت تا اوایل آبان به 95 درصد نمی رسد، مگر اینکه شرکت ها و خانوارها مصرف را کاهش دهند.

با اینکه اتحادیه اروپا در مجموع به 80.17 درصد از ظرفیت ذخیره سازی خود رسیده، اما اروپا همچنان از قطع کامل گاز توسط روسیه و بازنگشتن خط لوله نورد استریم به چرخه انتقال، نگران است.

به نقل از خبرگزاری رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×