» ارز دیجیتال » قزاقستان سومین کشور برتر در استخراج بیت کوین

قزاقستان سومین کشور برتر در استخراج بیت کوین

20 مهر 1401 6

طبق آمارها، قزاقستان با پیشی گرفتن از روسیه در فوریه 2021، پس از آمریکا و چین اینک به عنوان سومین مشارکت کننده بزرگ در استخراج بیت‌کوین شناخته می‌شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیش از یک سال است که قزاقستان به عنوان کشور نفت خیز آسیای مرکزی با پیشی گرفتن از روسیه در فوریه 2021، جایگاه خود را به عنوان سومین مشارکت کننده بزرگ در استخراج «بیت کوین» (BTC) حفظ کرده است.

از ژانویه 2022، قزاقستان 13.22 درصد از کل نرخ هش بیت کوین را به خود اختصاص داده است که دقیقا پس از رهبران تاریخی ایالات متحده (37.84٪) و چین (21.11٪) در رتبه سوم قرار گرفته است.

نمودار

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق تخمین های صورت گرفته توسط مرکز «کمبریج»، سهم نرخ هش مطلق قزاقستان بر اساس میانگین ماهانه 24.8 اگزاهش در ثانیه (Eh/s) بود. در همین حال، ایالات متحده و چین به ترتیب 71  و 39.6  اگزاهش در ثانیه سهم داشتند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، بر وابستگی شدید قزاقستان به انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند نفت (بیش از 50 درصد)، زغال سنگ (28 درصد) و گاز طبیعی (17 درصد) تا سال 2020 تاکید کرد. این مطالعه نشان داد که بیشتر زغال سنگ این کشور برای تولید برق و گرما استفاده می شود، در حالی که بیشتر نفت توسط مصرف کنندگان نهایی، به ویژه در حمل و نقل جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این حال، سه کشور اصلی که در نرخ هش بیت کوین مشارکت دارند، سهم سایر بازیگران مانند مالزی، آلمان و ایران را از بین می برند. قزاقستان یکی از اولین کشورهایی بود که وقتی دولت چین ممنوعیت کلی استخراج و تجارت بیتکوین و رمزارز را اعمال کرد، ماینرهای چینی آواره را به کشور خود وارد کرد.

چین اما در سپتامبر 2022 عملیات ماینینگ را از سر گرفت، اما ممنوعیت موقت ماینینگ موقعیت این کشور را به عنوان بزرگترین مرکز استخراج بیت کوین گرفت و از آن زمان تاکنون ایالات متحده را در صدر  این لیست قرار داده است.

گزارش‌های منتشر شده از قزاقستان نشان می‌دهد که این کشور قصد دارد مکانیزمی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به فیات قانونی ایجاد کند.

«قاسم جومارت توقایف»، رئیس جمهوری این کشور، در سخنرانی در مجمع بین المللی (Digital Bridge 2022) درباره تبدیل قزاقستان به یک رهبر در زمینه فناوری دیجیتال، اکوسیستم ارزهای دیجیتال و استخراج قانونمند صحبت کرد.

وی در این زمینه اظهار داشت: «ما آماده هستیم تا جلوتر برویم. اگر این ابزار مالی ارتباط و امنیت بیشتری را نشان دهد، مطمئناً به رسمیت شناخته شده و به طور کامل قانونی خواهد شد».

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×